Patrick Wessels 16 november 2014

Hoe kies je tussen blogartikelen of landingspagina’s met SEO teksten op je website?

Werk je aan de vindbaarheid van je website, of ben je op zoek naar mogelijkheden op dit gebied? Een SEO schrijver kan je uitstekend uitleggen hoe je dat aan dient te pakken, maar het is verstandig om je ook zelf een beeld te vormen van wat er mogelijk is en waar je het meest aan hebt. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van blogartikelen ten opzichte van landingspagina’s of andersom? In welke situaties kun je het best een statische pagina schrijven en wanneer komen SEO teksten op een blog beter uit? Ik leg het je als SEO tekstschrijver graag uit, zodat je kunt zorgen voor een optimale vindbaarheid van je website.

Schrijf als SEO schrijver voor je publiek

Het is allereerst van belang om als SEO schrijver volledig voor je publiek te schrijven, richt je niet zomaar blindelings op zoekwoorden en daarmee de zoekmachine. Blogartikelen en/of landingspagina’s kunnen je helpen je vindbaarheid te verbeteren, maar slechts wanneer je gebruik maakt van relevante, waardevolle en interessante content. Schrijf voor je bezoeker en integreer een combinatie van zoekwoorden, rondom een specifiek thema dat je wilt uitleggen. Op die manier geef je Google voldoende handvatten om je website hoog binnen de zoekresultaten te plaatsen, terwijl je voor bezoekers content schrijft waar zij daadwerkelijk wat aan hebben.
Om een keuze te maken uit blogartikelen of landingspagina’s kun je de volgende ‘specificaties’ met elkaar vergelijken:
Blogartikelen:

  • Zijn gericht op de actualiteit
  • Bevatten een combinatie van algemene en specifieke zoekwoorden
  • Bevatten een combinatie van inzicht of een mening en feitelijke informatie
  • ‘Zakken’ langzaam weg op de blogpagina

Statische landingspagina’s:

  • Zijn tijdloos
  • Bevatten vooral specifieke zoekwoorden (eventueel in combinatie met locatie-gerichte termen)
  • Bevatten vooral feitelijke informatie
  • Blijven staan waar ze staan (veelal als link in de footer op de homepagina)

Blogartikelen gekoppeld aan de actualiteit

Wil je als SEO schrijver ontwikkelingen binnen de branche gebruiken om meer content aan je website toe te kunnen voegen? In dat geval vormen blogartikelen een goede keuze. Je hebt de mogelijkheid om de ontwikkelingen te koppelen aan een dienst die je aanbiedt, of de manier van werken die je hanteert. Met name de actualiteit is van belang, omdat de blogartikelen elkaar opvolgen als ‘nieuwste post’, de bestaande artikelen zakken steeds wat verder weg. In de blogartikelen kun je als SEO tekstschrijver een combinatie van enkele algemene en specifieke termen kwijt. Kies bijvoorbeeld voor het meest belangrijke keyword voor je website, samen met het specifieke onderwerp waar je het over wilt hebben. Qua inhoud kun je het blogartikel insteken met een mening of inzicht over een situatie binnen de branche, eventueel in combinatie met wat feitelijke informatie. Op die manier zorg je als SEO schrijver voor interessante artikelen waar je bezoeker wat aan heeft, die bovendien bijdragen aan je vindbaarheid.

Statische landingspagina’s met specifieke zoektermen

Wil je aan de andere kant een meer tijdloos concept belichten, zoals hoe je SEO webteksten schrijft? Dit is een onderwerp dat door de jaren heen wel enigszins verandert, maar waarbij de actualiteit in de nauwe zin van het woord minder van belang is. Je kunt dan goed gebruik maken van een statische landingspagina, waar je bijvoorbeeld vanuit de footer van je homepage naar kunt linken. Je kunt hier bovendien heel specifieke zoektermen in kwijt, die je bijvoorbeeld minder goed kunt integreren in de overige teksten op je website, op de pagina’s bereikbaar uit het hoofdmenu. Met name specifieke zoektermen in combinatie met locatie-gerichte termen zijn populair, waarvan ‘SEO tekstschrijver in Leiden’ een goed voorbeeld zou zijn. Ben je actief in verschillende gebieden? Dan kun je daarvoor verschillende landingspagina’s (laten) schrijven. Presenteer op de landingspagina vooral feitelijke informatie, in combinatie met een link naar wat je aan kunt bieden of welke producten er beschikbaar zijn. De links naar de landingspagina blijven bestaan en houden dezelfde plaats, waardoor tijdloze onderwerpen geschikt voor een breed publiek het best passen.
Uiteraard hoef je als SEO schrijver niet te kiezen tussen blogartikelen of landingspagina’s, je kunt deze goed samen op je website gebruiken. Is het budget (nog) beperkt en wil je een keuze maken? Gebruik dan de genoemde verschillen, om na te gaan welk type pagina’s of artikelen het best aansluit bij het doel dat je voor ogen hebt en de informatie die je wilt presenteren.