Patrick Wessels 09 januari 2017

5 tips om een succesvolle internationale SEO-strategie uit te rollen [gastblog]

Gastblog door Vertaalbureau Textwerk
Een internationaal SEO-plan is een van de belangrijkste pilaren van een succesvolle groeistrategie in het buitenland. Organische groei komt echter niet vanzelf: dit vergt veel geduld en een strakke uitvoering. In dit artikel deel ik 5 tips waar je op dient te letten bij het uitrollen van een internationale SEO-strategie.

1. Kies de juiste linkstructuur

Het bepalen van de juiste linkstructuur is het meest belangrijke onderdeel van een internationale SEO-strategie. De meeste search-specialisten raden het gebruik van subfolders in plaats van subdomeinen aan.
Zoekmachines zien subdomeinen als losse onderdelen. Het nadeel hiervan is dat de subdomeinen daardoor minder linkwaarde overerven van het hoofddomein. Kies daarom liever voor de opzet myshop.com/de in plaats van een opzet met subdomein, zoals de.myshop.com. Leer meer over de juiste linkstructuur in dit artikel van Moz.
Het komt regelmatig voor dat webshops veranderen van opzet. Indien je migreert van- of naar meerdere domeinen, zorg dan altijd voor een compleet 301-redirect plan. Hiermee voorkom je verlies van opgebouwde posities in Google.

2. Gebruik hreflang-tags

De tweede tip is gebruik maken van hreflang-tags. Door middel van deze tags begrijpt Google in welke taal het de webshop moet tonen. Op deze manier help je bijvoorbeeld de zoekmachine onderscheid maken tussen Duitstalige productpagina’s gericht op Duitsland en Zwitserland. De Zwitsers gebruiken vaak andere woorden en wellicht zijn prijzen in dit land anders. Je wilt daarom niet dat de pagina’s voor de Duitse markt ook in het Duitse gedeelte van Zwitserland worden getoond. In de praktijk zijn er maar weinig webshops die hreflang-tags goed toepassen. Lees meer over het gebruik van de juiste hreflang-tags.

3. Internationale XML-sitemaps

De derde tip is het aanmaken van een internationale XML-sitemap. Sitemaps zijn een belangrijk onderdeel in SEO. Bij een internationale webshop is structuur zeer belangrijk. Een goed voorbeeld is de sitemap van de Apple website.
De XML sitemap van Apple is netjes gescheiden per land en per paginatype. Daarnaast is het zogenaamde ‘last modification element’ netjes bijgewerkt, zo weet Google precies welke content is toegevoegd of gewijzigd. Lees meer over de spelregels rond XML sitemaps op deze pagina.

4. Internationaal zoekwoordenonderzoek

De vierde tip is het uitvoeren van internationaal zoekwoordenonderzoek. Een grote valkuil is het vertalen van succesvolle Nederlandse zoekwoorden. Een-op-een vertalingen van zoekwoorden die in Nederland veel opleveren zijn niet direct waardevolle termen in het buitenland. In andere landen wordt vaak op een andere manier gezocht. Voer daarom opnieuw onderzoek uit. Schakel een specialist in die de lokale markt kent en die snapt welke zoek intenties mensen kunnen hebben in een andere taal.

5. Monitor de internationale uitrol

De laatste tip is het monitoren van de internationale uitrol. Implementatiefouten kunnen dramatische gevolgen hebben voor de vindbaarheid van de webshop. Controleer daarom de Google Search Console regelmatig op foutmeldingen.
Google Analytics biedt ook nuttige inzichten. Bekijk bijvoorbeeld op welke bestemmingspagina’s bezoekers landen vanuit Google. Komen bezoekers uit Google Duitsland ook echt op het Duitstalige gedeelte van jouw webshop terecht? Als dit niet het geval is kost het je geheid omzet.

Start met technische SEO aanpassingen

Een internationale SEO uitrol gaat niet over een nacht ijs. Zorg voor een goede linkstructuur en bouw vervolgens verder. Zorg dat je href-lang tags goed neerzet en niet door elkaar haalt. Voer vervolgens opnieuw een zoekwoordenonderzoek uit per land, monitor het effect per land en corrigeer eventuele fouten. Succes met jouw reis naar internationale organische groei!
Op zoek naar een partij die jouw SEO content kan vertalen? Vertaalbureau Textwerk is gespecialiseerd in het vertalen van websites die organisch willen groeien.