Je hoeft geen copywriter uit te leggen wat AIDA is. Maar, waarom werkt die formule nog steeds? Zelfs nu waarschijnlijk steeds meer lezers simpelweg herkennen wat er gebeurt. Of anders gezegd, wat de tekstschrijver probeert.
AIDA staat voor Attention – Interest – Desire – Action. Het is de klassieke opbouw van een overtuigende pagina, zoals een landingspagina of productpagina. Je trekt de aandacht, wekt de interesse, vergroot het verlangen en zet de lezer daarna aan tot actie. Simpel, maar effectief.
Het model werd ontwikkeld door zakenman Elias St. Elmo Lewis. In 1898!
Dus, waarom werkt dat overtuigingsmodel vandaag de dag nog steeds?
Pure psychologie: waarom het (nog steeds) werkt
AIDA werkt als copywriting formule, omdat de opzet is gebaseerd op slimme psychologie. Belangrijke aspecten van het succes zijn:
- Een prikkel trekt de aandacht
Het brein schenkt aandacht aan wat er opvalt. Er is een prikkel nodig, die de aandacht trekt. Het lukt pas om interesse te wekken, verlangen te vergroten en in actie te brengen, zodra de aandacht is getrokken. Daarmee is het een onmisbare stap, en een slimme eerste zet. - Interesse bouwt aan een relatie
Mensen gaan relaties aan, vanuit interesse. Dat geldt tussen mensen onderling, net als naar merken en zelfs in een stuk tekst. Het brein heeft een reden nodig om tijd te blijven besteden. Vanuit interesse lijkt het verantwoord om verder te lezen. Dus bouwt er een relatie op. - Verlangen maakt het emotioneel
Zodra het verlangen bij de lezer groeit neemt emotie de overhand. Het brein begint zichzelf te overtuigen dat dit de moeite waard is. Een goed idee om meer tijd aan te besteden. Of geld. Zodra het emotioneel wordt neemt de energie toe, dus ontstaat er kans op conversie. - Actie wanneer de energie het hoogst is
AIDA schakelt daarom over naar de actie, met een call-to-action. Om het ijzer te smeden als het heet is, dus aan te sturen op conversie zodra de energie het hoog is. Om een product te kopen, een dienst aan te vragen of een document te downloaden.
AIDA sluit als copywriting formule heel goed aan op de manier waarop mensen beslissingen nemen. Daarom is het een onmisbare tactiek als SEO tekstschrijver, ook vandaag de dag nog.
Tip: zelfs wie lezers letterlijk vertelt dat er wordt geschreven volgens AIDA zal succesvol zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ook nudges gewoon effectief blijven, als je mensen daarop wijst. De psychologie werkt grotendeels onbewust, dus blijft zelfs krachtig als veel mensen hier van afweten.
Toepassen: zo schrijf je volgens AIDA
Hoe kun je AIDA toepassen in teksten?
Gebruik het als framework, om inhoudelijk sterke content op de juiste manier op te bouwen. Het is geen toverformule die iedere boodschap succesvol maakt. Maar, schrijf je een sterk stuk dat relevant is voor jouw bezoekers? Dan helpt de opbouw om psychologisch extra overtuigend te zijn.
AIDA voor een website of landingspagina
- Attention: opvallende kop in een sterke header
- Interest: korte intro + bulletpoints met voordelen
- Desire: social proof, reviews en autoriteit
- Action: duidelijke call-to-action knop
AIDA in e-mailmarketing
- Onderwerp: Attention
- Intro: Interest
- Storytelling: Desire
- CTA: Action
AIDA op social media en in advertenties
- Hook (video, beeld of tekst): Attention
- Korte, pakkende tekst: Interest
- Benefits en de boodschap: Desire
- Swipe up, link in bio of klik: Action
Veel succes!
En neem contact met me op als je meer wilt weten.