Webteksten voor SEO: hoe ga je strategisch aan de slag?
Webteksten voor SEO schrijven, maar weet je niet goed waar te beginnen? En belangrijker nog, ben je benieuwd hoe je dat strategisch sterk aanpakt? Goede zoekmachineoptimalisatie met content vraagt om een gestructureerde aanpak. Niet door zomaar een paar teksten met zoektermen te vullen, maar door na te denken over de onderlinge samenhang. Van zoektermen en teksten, met de juiste lengte en natuurlijk relevante en waardevolle informatie.
Let op: ik heb sinds kort een nieuwe website. Het design werkt nog niet overal even goed, dus daar wordt aan gewerkt!
Als je al een website hebt die redelijk goed scoort is het de kunst om de ‘content gaps’ te vinden en je daar op te richten. En valt de vindbaarheid tot nu toe enorm tegen of heb je daar nog niets aan gedaan? Zorg ervoor dat je strategisch aan de slag gaat. Begin met een zoekwoordenonderzoek en een contentplan. Het is de strategische basis om mee te gaan bouwen.
Zelfs een ervaren SEO tekstschrijver kan geen goede webteksten voor SEO schrijven als daar geen duidelijk plan aan ten grondslag ligt. Voordat je besluit waar je de content wilt publiceren is het belangrijk om na te denken over de sitemap, de pagina’s die er zijn (en gaan komen) en welke zoektermen je op welke plek voldoende aandacht geeft.
Zoekwoordenonderzoek en contentplan
Ging dat iets te snel? Laten we beginnen met het zoekwoordenonderzoek en contentplan. Ze vormen de strategische basis om met de SEO webteksten aan de slag te gaan:
- Zoekwoordenonderzoek
Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Beperk je daarbij tot zo’n 100 relevante zoektermen, verdeeld over generieke termen met veel volume en specifieke termen met een lage moeilijkheidsscore. De lijst geeft weer waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Door de lijst te beperken tot zo’n 100 relevante termen kun je die allemaal verwerken in een contentplan. Om iedere belangrijke zoekterm de juiste aandacht te geven, op zo’n 20 tot 25 relevante pagina’s. - Contentplan
Laat de lijst met zoektermen verwerken tot een contentplan. Dat is een sitemap voor de website, met daarin de bestaande en nieuw aan te maken pagina’s. Voor menupagina’s, landingspagina’s, een SEO kennisbank en eventueel blogartikelen. Met per pagina een overzicht van de belangrijkste zoekterm, de aanvullende zoektermen en de toe te passen interne links. En met een aanbeveling voor de minimale lengte van de SEO teksten. Een blauwdruk voor de zoekmachineoptimalisatie, die voorkomt dat je termen over het hoofd ziet of ze twee keer gebruikt.
Tip: een zoekwoordenonderzoek met 100 termen is geschikt voor zo’n 20 tot 25 pagina’s SEO teksten. Bovendien biedt het input voor zo’n 80 blogs of verdiepende (landings)pagina’s, waardoor je daar een lange tijd mee vooruit kunt. De relatief sterke focus op relevante zoektermen voorkomt een te brede aanpak met beperkte resultaten voor een te groot aantal verschillende termen.
Webteksten schrijven
Een zoekwoordenonderzoek en contentplan laten maken? Dan kun je aan de slag met de webteksten voor SEO. Het contentplan is een blauwdruk voor de te (her)schrijven teksten. Met de juiste zoektermen en belangrijke interne links, om Google te leren waar jouw pagina’s over gaan. En op welke termen je graag beter gevonden wilt worden, zodat je nieuwe klanten kunt aantrekken.
Het schrijven van de webteksten hoeft niet moeilijk te zijn. Goede SEO-optimalisatie wordt steeds makkelijker, omdat de algoritmes van de zoekmachines de inhoud van pagina’s goed kunnen doorgronden. Het is niet langer nodig om de teksten vol te stoppen met zoektermen. In plaats daarvan is het belangrijk om een goed verhaal te vertellen.
Tip: als klanten me vragen SEO webteksten te schrijven plan ik standaard een (telefonisch) interview. Ik laat me graag meer vertellen over het onderwerp, of vraag zelfs om een geschreven opzet als het onderwerp me iets minder ligt. Dat garandeert waardevolle informatie in de teksten, die ik vervolgens optimaliseer voor Google.
Je kunt in één keer de webteksten laten schrijven of daar stap voor stap aan werken. Door het contentplan met alle bestaande en nieuwe pagina’s uit te werken verbetert de on-page zoekmachineoptimalisatie. Na een eerste slag is het mogelijk om de aanvullende zoektermen uit te werken. Op die manier kunnen mijn klanten daarmee gemiddeld een half jaar tot een jaar vooruit.
Let op: goede webteksten voor SEO bereiken pas na 3 tot 6 maanden hun volledige potentieel. Het duurt lang voordat ze effect hebben, al zorgen ze vanaf dat moment structureel voor toegevoegde waarde en verdienen ze hun investering dubbel en dwars terug.
Publiceren: voor websites en webshops
De SEO webteksten laten schrijven en die publiceren, maar weet je niet goed waar je dit het best kunt doen? Het contentplan is opnieuw een belangrijke blauwdruk. Daaruit blijkt hoe je een kennisbank kunt opzetten, hoe je de teksten als landingspagina’s kunt toevoegen of hoe ze integreren met het bestaande (hoofd)menu.
En heb je een webshop in plaats van een website? Je hebt dan diverse mogelijkheden om grote aantallen pagina’s te publiceren, waarbij er handige tips beschikbaar zijn om die stuk voor stuk uniek te houden. Het garandeert een grote hoeveelheid unieke en verse SEO content, waarmee je de kans hebt om jouw webshop goed te optimaliseren.
Op een website is het vaak wat moeilijker om een geschikte plek te vinden voor de nieuwe content. Een nieuws- of blogsectie helpt, al is ook een kennisbank of kenniscentrum vaak een goed idee. Het zijn mogelijkheden om de belangrijke SEO teksten te publiceren, waarbij Google eigenlijk maar één voorwaarde stelt. De crawler van de zoekmachine moet de content kunnen bereiken, om die te indexeren.
Tip: een kennisbank hoeft vanaf de homepage niet prominent in beeld, laat staan in het hoofdmenu. Een link vanuit de footer is voldoende. De pagina’s zijn bedoeld voor bezoekers vanuit Google, als eerste kennismaking met de website. Bezoekers die de homepage oproepen hoeven de kennisbank niet eens tegen te komen, omdat je die al ‘binnen’ hebt.
Aan de slag met webteksten voor SEO
Aan de slag met webteksten voor SEO en wil je het graag strategisch goed aanpakken? Ik help je er graag bij, ook als er al een zoekwoordenonderzoek of een contentplan ligt. Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over mijn aanpak.