Die 5 manieren zijn een geintje natuurlijk, voor die inspiratie verwijs ik je graag naar ChatGPT of iedere andere AI-tool. Als je dit leest heeft de techniek gewerkt, omdat getallen de aandacht grijpen. Het liefst helemaal vooraan in de titel, maar dan moest ik m’n alliteratie (grijpen – getallen) inleveren.
Vraag het 10 copywriters en ze zullen je vertellen dat ‘5 manieren om de aandacht te grijpen’ vooral een goedkope tactiek is om te scoren. Categorie clickbait, zullen we maar zeggen. En toch is het heel waardevol voor krachtige copywriting.
Getallen worden gemakkelijker verwerkt
Hoe goedkoop of simpel ook, het gebruik van getallen werkt. Omdat het brein ze makkelijker verwerkt. Van een getal weet ons brein haast meteen wat het betekent. Of wat het inhoudt, in relatie tot de rest van de context.
Dus schrijf je:
- Waarom een ervaren tekstschrijver je het best kan helpen
Dan moet het brein nadenken, over wat er precies staat en wat dit betekent. Namelijk, dat je de keuze hebt uit een ervaren of een onervaren tekstschrijver. En dat er blijkbaar redenen zijn waarom een ervaren tekstschrijver je beter kan helpen (of het best, zelfs). En wat is eigenlijk het best? Hoeveel beter is dat?
Dan werkt dit veel beter:
- 10 redenen waarom een ervaren tekstschrijver je het best kan helpen
Het brein ‘weet’ namelijk dat 10 redenen samen heel sterk zijn. Dus, als er 10 redenen zijn waarom een ervaren tekstschrijver de beste keuze is, dan klinkt dat als logisch, dus waarheid. Het brein hoeft er niet bij na te denken.
Let op: of dit inhoudelijk klopt is irrelevant. Het gaat om het gemak waarmee het brein de informatie verwerkt. Die snelheid zorgt namelijk voor een positieve(re) attitude, waardoor de lezer de titel sneller aanklikt om te gaan lezen (en je de kans krijgt om te overtuigen).
Liever 5 dan vijf
Veel stijlgidsen zullen je vragen om getallen uit te schrijven, vooral grotere getallen. Maar, ook kleinere getallen worden vaak gevraagd als ‘vijf’ in plaats van ‘5’.
Toch is dat niet de manier waarop je als SEO tekstschrijver echt overtuigend bent, weet ik als consumentenpsycholoog. Een uitgeschreven getal is helaas minder overtuigend, omdat het brein meer moeite moet doen om het te herkennen. De ‘5’ valt op in vorm, dus wordt makkelijker als getal herkend, en zo verwerkt door het brein. Bij ‘vijf’ vindt er iets meer verwerking plaats. Zonde, als het gaat om de eerste milliseconden die de meeste impact maken.
Wil je meer weten?
Of ermee aan de slag?
Neem contact met me op.