Zelfs de beste tekst ter wereld wordt niet gelezen, als de meta-teksten niet goed zijn.
Die teksten bepalen namelijk of een gebruiker klikt, en converteert tot bezoeker. En uiteindelijk hopelijk tot klant.
De meta-titel en meta-beschrijving optimaliseer je daarom voor de CTR. De Click-Through-Rate.
Het is de verhouding tussen het aantal vertoningen (impressies) en het aantal klikken naar jouw website.
Krachtige copywriting voor de meta-teksten
Een paar tips en tricks helpen je om om te vallen met jouw meta-teksten.
En beter nog, om verleidelijk te zijn. Verleidelijk om aan te klikken.
Begin bijvoorbeeld met de zoekterm, of het onderwerp van de tekst.
Mensen lezen van links naar rechts, dus zien dan meteen het belangrijkste.
Maak daarnaast concrete beloften. Dus niet ‘SEO tips voor bedrijven’, maar ‘Verdubbel je bezoekers met deze SEO-tips’. Eventueel kun je eindigen met een call-to-action, in de trant van ‘lees verder’ of ‘klik door’.
Ten slotte helpt het als je speciale tekens gebruikt, zoals [ ]. Benoem bijvoorbeeld [gids], [onderzoek] of , om aan te geven dat je iets extra’s biedt.
Tools voor sterke meta-copy
Met de beste tools bekijk je voorbeelden, voeg je zoektermen toe en kun je A/B-testen om te zien wat er in jouw geval werkt. Een paar handige keuzes zijn:
Voor schrijven en checken
- SERPsim: bekijk hoe je snippet eruitziet in Google
Voor inspiratie
- Ahrefs of Ubersuggest: bekijk top-ranking pagina’s in jouw niche
Voor meten en verbeteren
- SEOTesting.com of SplitSignal: A/B-test je meta-teksten
Als SEO-tekstschrijver schrijf je natuurlijk de best geoptimaliseerde tekst.
Maar, het is net zo belangrijk om vanuit krachtige copywriting aandacht te besteden aan de meta-teksten. Zowel voor de meta-titel, als de meta-beschrijving.