Ons brein is lui. Of efficiënt. Welk perspectief je ook kiest, we kiezen graag de weg van de minste weerstand. Als er meerdere manieren zijn om iets voor elkaar te krijgen doet het brein niet meer moeite dan nodig. Daar kun je als tekstschrijver op inspelen met krachtige copywriting.
Moeite doen is kostbaar voor jouw publiek. Dus kom direct to-the-point.
Wil je dat mensen zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief?
Schrijf dan ‘Schrijf je in’.
Wil je dat mensen hun voornaam en e-mailadres delen?
Schrijf dan ‘Vul je voornaam en e-mailadres hier in’.
Lager in de funnel
Dit werkt het best als je voor lager in de funnel schrijft.
Dat wil zeggen, als jouw potentiële klanten klaar zijn om te kopen.
Ze voelen een behoefte, hebben jou leren kennen als aanbieder en overwegen aan te kopen.
De tijd van verleiden is voorbij, dus je wilt nu aanzetten tot actie.
Houd het in dat geval zo kort mogelijk.
Wees duidelijk. Schrijf toe naar één actie die je van de ander verlangt.
Tip: laat AI het samenvatten
Misschien niet iets wat je van een tekstschrijver zou verwachten, maar AI kan je bij het bovenstaande heel goed helpen. Vraag AI om de tekst die je hebt geschreven samen te vatten. To-the-point, voor het luie (efficiënte) brein.
Dat werkt wél onderin de funnel, maar niet zo goed als je voor eerdere fases schrijft.
Wil je de doelgroep inspireren? Of ervoor zorgen dat ze jou leren kennen? En overwegen?
Dan zal je creatiever willen schrijven. Om op te vallen en jouw identiteit te tonen.
Zodra de klant klaar is om te kopen zit jouw werk als creatief brein er eigenlijk op.
Dan kan ook AI je heel goed helpen met teksten die converteren.
En als je dat toch liever door een SEO tekstschrijver en consumentenpsycholoog laat doen hoor ik het graag natuurlijk. Neem contact met me op (lekker kort he).