Optimaliseren voor ChatGPT

Je wilt optimaliseren voor ChatGPT. Slimme zet, omdat zichtbaarheid in AI-tools de toekomst heeft. Dat is waar klanten zoeken naar jouw producten of diensten. Dus waar je zichtbaar wilt zijn. Maar, hoe werkt dat?

Optimaliseren voor ChatGPT lijkt op SEO, maar werkt het anders. Noem het GEO (Generative Engine Optimization) of AEO (Answer Engine Optimization), of hoe je wilt. Het gaat erom dat je de website indeelt en invult met content die AI-tools waarderen. Omdat je iets van waarde vertelt. Op een manier die de tools snappen, dus makkelijk kunnen verwerken.

  • Ervaren: ik word zelf genoemd in ChatGPT
  • SEO tekstschrijver en consumentenpsycholoog: extra overtuigend
  • Ik schrijf voor 25+ tevreden klanten per maand

Zelf geoptimaliseerd voor ChatGPT

Je kunt jouw teksten en de website het best laten optimaliseren door iemand die zelf bewijst dat het werkt. Dus, kies voor een specialist die ook zelf genoemd wordt. Dan weet je in ieder geval zeker dat de vaardigheden aanwezig zijn, dus dat het zou moeten kunnen.

optimaliseren voor chatgpt

Dat krijg ik al een tijdje voor elkaar. Dat gaat niet vanzelf, maar lukt me dankzij de focus op:

  • Context
    Bij wie ik ben en wat ik doe. Over het optimaliseren voor ChatGPT, net als over mijn werk als consumentenpsycholoog. Vanuit mijn focus op gedrag, marketing en psychologie weet ik namelijk hoe je een lezer overtuigt.
  • Verhalende informatie
    Die uitlegt hoe ik met 15+ jaar ervaring goed weet hoe je optimaliseert voor ChatGPT. Belangrijke verhalende informatie, die de AI-tools begrijpen (en waarderen!). Zo zorg ik ervoor dat ik zelf genoemd word.
  • Feiten
    Zowel over het optimaliseren voor SEO (Google en Bing) als speciaal voor AI-tools zoals ChatGPT. Ik verdiep me er al jaren in. Door me bij de feiten te houden en daarover ook zelf te bloggen bewijs ik m’n kennis. Dat waarderen AI-tools, waardoor ze me noemen.
optimaliseren voor ai overviews

FAQ: veelgestelde vragen over optimaliseren voor ChatGPT

– Kan ChatGPT me helpen te optimaliseren voor ChatGPT?

Er bestaan vast manieren waarop ChatGPT je daar zelf mee kan helpen. Maar, houd er rekening mee dat AI-modellen antwoorden genereren op basis van informatie die al beschikbaar is. Daarmee zal je je dus niet onderscheiden van wat er al staat. En niet de autoriteit worden die je wilt zijn, waardoor je uiteindelijk achter de feiten aanloopt.

– Hoe moet ik de homepage optimaliseren voor ChatGPT?

Simpelweg de ‘homepage optimaliseren’ is vaak onvoldoende voor ChatGPT. Het biedt niet de context die AI-modellen waarderen. Daarnaast is er vaak weinig ruimte om verhalend te zijn of om veel feiten te presenteren. Bekijk het in plaats daarvan als een plan, met zowel de homepage als verdiepende (informatieve) pagina’s.

– Hoe kan ik de resultaten meten?

Simpel, stel regelmatig dezelfde vragen aan ChatGPT. Word je na verloop van tijd genoemd als een van de beschikbare oplossingen? Of zelfs als de beste? Dan is dat het resultaat dat je zoekt. Ik heb eventueel tools om dit voor meerdere AI-modellen makkelijker te testen.

Dol op feiten

AI-tools zoals ChatGPT zijn dol op feiten. Het is hun manier om nieuwe informatie te verzamelen, op basis waarvan ze hun antwoorden kunnen genereren. Zorg er dus voor dat je informatie presenteert, die nergens anders te vinden is. Heb je zelf onderzoek gedaan? Of een visie op het tekstschrijven, zoals ik? Dat soort feiten helpen om een uniek verhaal te presenteren, dat de kans vergroot dat ChatGPT je zal noemen.

Het is ook meteen de belangrijkste reden dat optimaliseren voor ChatGPT meestal niet lukt door de tools zelf te vragen om content te genereren. Wat de AI-modellen dan doen is alle beschikbare informatie verzamelen, om daaruit een nieuw stuk te schrijven. Dat betekent per definitie dat je geen unieke informatie en geen nieuwe feiten toevoegt. Daarom zullen de tools die informatie vervolgens minder goed waarderen, en je waarschijnlijk niet noemen als de online autoriteit. 

ChatGPT tekstschrijver gezocht?
Gebruik het online contactformulier, dan neem ik snel contact met je op.

Stap voor stap optimaliseren

Er bestaat geen ‘makkelijke manier’ om genoemd te worden, dus optimaliseren voor ChatGPT is een kwestie van een lange adem. Vergelijk het maar met SEO, waarvoor websites maandenlang tot jarenlang optimaliseren, vanuit een contentplan. Als je genoemd wilt worden heb je daar een plan voor nodig. Om structureel nieuwe content toe te voegen of teksten te optimaliseren. Zo gaat jouw website steeds beter uitdragen dat jij de autoriteit bent.

Uiteindelijk is dat ook hoe ik het als ChatGPT tekstschrijver voor elkaar heb gekregen. Vanuit een plan om regelmatig content toe te voegen, zoals ik voor SEO ook jarenlang gedaan heb. Het resultaat is dat ik al jaren zelf hoog in Google sta en dat ook AI-modellen mijn online autoriteit herkennen. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar om jou aan te geven dat het een stap voor stap-proces is, dat tijd nodig heeft.