Beloften zijn mooi, getoonde resultaten van SEO teksten zijn beter. Wat levert de inzet van een goede SEO tekstschrijver concreet op? Ik werk aan afzonderlijke projecten en doorlopende opdrachten, waarvoor ik een nulmeting doe en vervolgens de resultaten bijhoud. De software van SEMrush stelt me in staat de progressie helder in kaart te brengen. Daarmee houd ik mijn eigen prestaties bij en, nog belangrijker, rapporteer ik aan klanten welke vooruitgang ze boeken. Bekijk de 4 klantcases met de resultaten van hun SEO teksten hieronder, die de potentie van een goede SEO-strategie aantonen.
Om de specifieke SEO-strategie van de getoonde klanten discreet te houden heb ik de geanalyseerde zoektermen onleesbaar gemaakt.
GaborStore – Online Gabor damesschoenen
De uitdaging
GaborStore vroeg me eind 2016 mee te denken over hun SEO-strategie, voor belangrijke zoektermen rondom het merk en de schoenen. Ze stonden met een tiental zoektermen reeds in de top-5 in de Google zoekresultaten, maar zochten een methode om ook de laatste concurrenten te kunnen verslaan en een eerste positie met de belangrijke zoektermen te bereiken. Ik schreef nieuwe categorieteksten, optimaliseerde de statische informatieve pagina’s uit het hoofdmenu en schrijf inmiddels regelmatig SEO-geoptimaliseerde blogartikelen.
Klant aan het woord
“Wij hebben Patrick benaderd voor de SEO-optimalisatie en strategie van onze website. Na een prettig kennismakingsgesprek zijn we met een plan van aanpak aan de slag gegaan met optimalisatie SEO van productcategorieën en later hebben we dit uitgebreid met SEO-geoptimaliseerde blogartikelen. Patrick is snel in het aanleveren van deze teksten en daarnaast hebben we regelmatig contact over de resultaten en ontwikkelingen, kortom een fijne samenwerking,” aldus Rosalie den Haan van GaborStore.
Het resultaat
De nieuwe categorieteksten, geoptimaliseerde statische informatieve pagina’s en SEO-geoptimaliseerde blogartikelen hebben de vindbaarheid op diverse belangrijke generieke zoektermen aanzienlijk verbeterd. Inmiddels staan de 10 belangrijkste zoektermen allemaal in de top-3 van de Google zoekresultaten. 6 van de 10 belangrijkste zoektermen staan zelfs helemaal bovenaan de organische zoekresultaten.
Gussta – Ontwerpt en bouwt stoere houten bedden
De uitdaging
Gussta vroeg me begin 2017 een SEO-strategie te ontwikkelen om de zelfgemaakte houten bedden vindbaar te maken binnen de organische zoekresultaten. De eerste specifieke zoekterm leverde al goede resultaten op, maar de meer generieke zoektermen bleven steken op posities buiten de belangrijke top-10. Ik maakte een zoekwoordenonderzoek, stelde een contentplanning op en schrijf sindsdien wekelijks een SEO-geoptimaliseerd blogartikel.
Klant aan het woord
“Op zoek naar een SEO specialist, via Google, kwam in het organische gedeelte gelijk Patrick Wessels naar voren. Lijkt me een goed begin als je op dit vakgebied bovenaan staat. Daarna naar de website gelezen waaruit ik kon opmaken dat Patrick behoorlijk thuis is in SEO en niet onbelangrijk ook prettig leesbare teksten schrijft. Contact opgenomen en kreeg snel antwoord. Ik moest wel even geduld hebben, door drukte, met de start maar kreeg wel gelijk een duidelijke planning en daar heeft Patrick zich ook netjes aan gehouden. Op moment dat hij aan de slag ging kreeg ik een mooi overzicht van de zoekwoordenanalyse. We hebben ons eerste maandoverzicht ontvangen waaruit blijkt dat op belangrijke zoekwoorden onze posities sterk zijn verbeterd. We zijn nog niet zo lang geleden begonnen, maar de eerste resultaten zijn zichtbaar. Ben erg enthousiast hoe Patrick het oppakt en zijn teksten schrijft. Ook als ik een SEO vraag heb, krijg ik een degelijk advies. Kan Patrick zeker aanbevelen om mee te werken,” aldus Christian van Gussta.
Het resultaat
De vindbaarheid op belangrijke meer generieke zoektermen is snel omhoog geschoten. Binnen een tijdsbestek van 2 maanden zijn die belangrijke zoektermen in de organische top-10 terecht gekomen. Ook de vindbaarheid van de overige belangrijke zoektermen verbetert sterk en staat al op de eerste pagina met resultaten of is daar in ieder geval naartoe op weg.
Fello – Je nieuwe familieagenda
De uitdaging
Fello nodigde me eind januari 2017 uit voor een dag op kantoor. Ze vroegen me de mogelijkheden op het gebied van SEO te onderzoeken en daar aan het eind van de dag over te rapporteren. Ik maakte een zoekwoordenanalyse en stelde een plan voor de SEO-optimalisatie van komende blogartikelen voor. Daarnaast bepaalde ik de belangrijkste generieke en specifieke zoektermen voor enkele landingspagina’s waar de blogartikelen intern naar kunnen linken. De organische vindbaarheid staat nog in de kinderschoenen, maar laat veel potentie zien.
Klant aan het woord
“Het is fijn samenwerken met Patrick, omdat hij snel kan schakelen. Na een korte brainstorm en briefing tijdens de koffie ging hij zelfstandig aan de slag met de analyse bij ons op kantoor. Nog diezelfde middag kregen we een presentatie en maakte we gezamenlijk keuzes over de te volgen SEO strategie! Ook de copywriting van onze landingspages was bij Patrick in goede handen, daardoor zien we een paar weken later al mooie resultaten. Klasse,” aldus Niels Meijssen van Fello.
Het resultaat
Fello is al goed vindbaar op de termen die het product als mantelzorg-app goed omschrijven. Dat sluit goed aan bij de functionaliteiten van de app, maar het zoekvolume op die termen is beperkt. De nieuwe landingspagina’s en optimalisatie van komende blogartikelen moet ook de vindbaarheid op volume-technisch meer interessante zoektermen verbeteren. De eerste resultaten beginnen te komen, waardoor het organisch verkeer naar de website toeneemt en het aantal gebruikers verder stijgt.
DecoAction – Webshop voor cadeaus en woonaccessoires
De uitdaging
DecoAction vroeg me in 2016 mee te denken over de organische vindbaarheid voor specifieke categorieën. De webwinkel heeft een relatief klein budget, waarvoor er met minder competitieve zoektermen toch leuke resultaten mogelijk zijn. Na goede resultaten voor de eerste zoekterm heeft de webwinkel me gevraagd de strategie uit te breiden naar een breder palet aan zoektermen voor de categorieën binnen het assortiment.
Klant aan het woord
“Na een zoektocht op internet naar een tekstschrijver terechtgekomen bij Patrick. Na wat mailcontact uitgelegd wat wij willen en gestart met de eerste SEO teksten. Door wekelijks een tekst op ons blog te plaatsen zien wij positieve resultaten in de vindbaarheid. Ondanks ons lage budget zien wij langzaam steeds betere resultaten en lijkt ook het organisch verkeer toe te nemen. Eindelijk iemand gevonden die ook voor ons budget zichtbaar resultaat kan leveren,” aldus Freddy Schoppers van DecoAction.
Het resultaat
De strategie voor de zoekterm [metalen wanddecoratie] leverde binnen een paar maanden de eerste positie binnen de organische zoekresultaten op. Dezelfde strategie verbetert inmiddels de vindbaarheid voor een breder palet aan zoektermen. De stijging is geleidelijk, op basis van een beperkt budget voor duurzame resultaten. Het is het doel ook de nieuwe termen in ieder geval in de top-10 van organische zoekresultaten te krijgen.
Van der Meulen Kantoormeubelen – Nieuwe en gebruikte kantoormeubelen
De uitdaging
Van der Meulen Kantoormeubelen vroeg me in het derde kwartaal van 2016 na te denken over een goede SEO-strategie om met name de categorieën in de webshop beter vindbaar te maken. Ik beoordeelde de huidige categorieteksten, maakte een zoekwoordenanalyse en stelde een contentplanning op. Op basis daarvan schrijf ik wekelijks SEO geoptimaliseerde categorieteksten, om stap voor stap de algehele organische vindbaarheid te verbeteren.
Klant aan het woord
“In het kader van betere online vindbaarheid waren we onder andere op zoek naar goede content, en dus naar iemand die goede SEO content kon schrijven. Die hebben we gevonden in Patrick Wessels. Er is vooraf een goede content strategie opgesteld en we zijn van start gegaan met een aantal teksten per week op categorieniveau. Na verloop van tijd werd goed duidelijk dat de gekozen contentstrategie leidde tot meer organisch verkeer naar onze website, en, niet geheel onbelangrijk, converterend organisch verkeer. We zijn zeer blij met de samenwerking en zullen dit voorlopig door blijven zetten,” aldus Dirk van der Meulen van VDM Kantoormeubelen.
Het resultaat
De nieuwe SEO geoptimaliseerde categorieteksten presteren duidelijk beter dan de oude. De vindbaarheid op belangrijke zoektermen neemt sterk toe, voor veel betere organische resultaten. Drie van de termen met weinig concurrentie staan inmiddels op de eerste positie, voor de overige zoektermen streven we naar een top-10 positie. Op die manier moet het organisch verkeer naar de website verder toenemen, waardoor VDM Kantoormeubelen het gebruik van Google AdWords kan gaan afbouwen en daar geen grote bedragen meer aan verloren gaan.
Voor een aantal van deze klanten werk ik aan de SEO teksten en verzorgt SEOdiensten.nl de linkbuilding. Het samenspel van geoptimaliseerde teksten, kwalitatieve linkbuilding en een uitstekende website-techniek zorgen voor een uitstekende basis voor goede vindbaarheid.
Contact met een SEO tekstschrijver
Ook werken aan de organische vindbaarheid van je website of webshop? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.