SEO-abonnement: precies zoals jij zoekt

Je wilt ‘iets met SEO’. Maar, hoe pak je dat aan?
Of beter nog, je zoekt naar een SEO-abonnement om dit structureel goed op te pakken.

Wat de wens ook is, de doorlopende aanpak werkt het best. Google, Bing en AI-tools waarderen consistentie. Omdat je daarmee bouwt aan online autoriteit. Een belangrijke voorwaarde om gevonden te worden en om zichtbaar te zijn. 

Als SEO-tekstschrijver help ik opdrachtgevers al meer dan 15 jaar om beter gevonden te worden.
En sterker nog, het SEO-abonnement is de manier waarop ik zelf vindbaar ben als ‘seo tekstschrijver’ (Google maar, en controleer het zelf; direct onder de gesponsorde resultaten).

Tip: daarnaast ben ik ook consumentenpsycholoog. Daarom denk ik graag na over klanten, communicatie en hoe je slim inspeelt op de onbewuste processen van het brein (en word ik als expert regelmatig gevraagd in kranten, magazines, op radio en tv om hierover te vertellen). 

Inhoudsopgave

Wat is een SEO-abonnement?

Voor wie is een SEO-abonnement interessant?

Resultaten: wat levert een SEO-abonnement op?

Waarom zou je kiezen voor een SEO-abonnement bij een tekstschrijver?

Wat zit er in een SEO-abonnement?

Wat kost een SEO-abonnement?

FAQ: veelgestelde vragen over een SEO-abonnement

Praktische tips: kiezen als een expert

Wat is een SEO-abonnement?

Een SEO-abonnement is een doorlopende samenwerking, om structurele SEO-resultaten te boeken. Niet verplicht met een vast contract, maar blijven samenwerken zolang het van beide kanten goed bevalt. 

Zoals je misschien weet is SEO geen sprint, maar eerder een marathon. Je focust op de lange termijn, waarbij de resultaten steeds sterker verbeteren. Zoals exponentiële rente op spaargeld, die steeds sneller gaat stijgen naarmate je meer vermogen opbouwt.

Een abonnement voor SEO bestaat uit:

  • Zoekwoordenonderzoek en contentplan
    Om vast te stellen waar jouw doelgroep precies naar zoekt.
    En welke pagina’s of artikelen er moeten komen om vind- en zichtbaar te worden.
  • Contentcreatie
    Periodiek publiceren, om Google, Bing en AI-tools te laten zien dat je de online autoriteit bent. Bijvoorbeeld maandelijks, structureel volgens het contentplan.

Tip: vanzelfsprekend schrijf ik volgens de meest actuele richtlijnen van Google. Dat betekent: ‘Creating helpful, reliable, people-first content’.

  • Monitoring
    Ten opzichte van de nulmeting houd ik voor je bij hoe de posities verbeteren, zodat je steeds op de hoogte bent van de voortgang. Of om bij te sturen als dat nodig is.

Voor wie is een SEO-abonnement interessant?

Mijn SEO-abonnement pas ik precies aan op wat jij nodig hebt.
Daarmee help ik bijvoorbeeld:

  • Zzp’ers: die weinig tijd (en soms kennis) hebben.
    Ze willen leads binnenhalen, dus zetten in op SEO.
  • MKB-bedrijven: die structureel willen groeien.
    Dat vraagt om betere vind- en zichtbaarheid in Google, Bing en AI-tools.
  • Webshops: die directe omzet halen uit SEO-resultaten
    De vele pagina’s én de concurrentie vragen om een periodieke aanpak.

Klantcase: SEO-abonnement voor SoSecure

Ik doe dit bijvoorbeeld voor de grootste aanbieder van particuliere beveiligingsopleidingen in Nederland. Maandelijks, na het eerste zoekwoordenonderzoek en contentplan. En inmiddels op basis van meerdere onderzoeken, omdat de resultaten goed zijn en we de vindbaarheid uitbreiden.

De uitdaging was (en is) om zo goed mogelijk te scoren voor zoektermen rond ‘mbo beveiliging niveau 2’. Een competitieve markt, waarvoor SEO-content het verschil kan maken. Zowel voor de vindbaarheid in Google en Bing, als voor zichtbaarheid in AI-tools.

Ik voerde het zoekwoordenonderzoek uit, maakte een contentplan en begon periodiek teksten te schrijven. Het SEO-abonnement betaalt zich dubbel en dwars uit, omdat het aantal aanvragen veel hoger ligt dan voorheen. SoSecure staat daardoor online met de beveiliging opleiding inmiddels ook waar het als marktleider hoort.

Tip: bekijk ook een paar andere klanten en cases. 

Resultaten: wat levert een SEO-abonnement op?

Een SEO-abonnement levert meer bezoekers op. Die hopelijk converteren tot betalende klanten. Of aanvragen. Afhankelijk van wat de conversie is waar je op doelt.

  • Korte termijn: beter geschreven teksten, meer zichtbaarheid en hogere CTR
  • Lange termijn: meer bezoekers, betere posities en meer klanten

Groei bijvoorbeeld in een jaar tijd van 0 naar 3.000 organische bezoekers per maand. Dat zijn bezoekers die jouw bedrijf(snaam) niet kennen, maar zoeken naar je diensten, producten of ander aanbod. Ze vinden je in Google, Bing of via AI-tools. Zodat je meer bezoekers kunt verwelkomen, en met meer omzet de investeringen in SEO terugverdient. En meer dan dat. De onderstaande grafiek toont de groei bij een opdrachtgever met een nieuwe website.

Image link

Waarom zou je kiezen voor een SEO-abonnement bij een tekstschrijver?

Je kunt een SEO-abonnement afsluiten bij een marketingbureau, bij een SEO-specialist of bij mij, als SEO-tekstschrijver. Wat veel bureaus je liever niet vertellen is dat ze samenwerken met tekstschrijvers zoals ik. Hun technisch specialisten doen het uitzoekwerk en de analyse. Waarna een creatieve tekstschrijver ermee aan de slag moet.

Als je het mij vraagt kun je beter rechtstreeks met de tekstschrijver schakelen. Omdat ik er net zo makkelijk een technisch specialist bij kan halen, voor de eerste technische check. En op het moment dat er technisch iets niet lijkt te kloppen. Zo voorkom je dat je periodiek betaalt voor een ‘SEO-specialist’, die eigenlijk vooral de tussenpersoon is richting de tekstschrijver, die het daadwerkelijke werk doet.

Bovendien ben ik zowel tekstschrijver als consumentenpsycholoog. Omdat ik nadenk over het (consumenten)brein en hoe dat keuzes maakt. Dat betekent dat ik kan overtuigen met een mix van marketing, psychologie en gedragskennis. Handig, en iets dat je niet snel bij een marketingbureau vindt.

Geen traditionele copywriter

Tekstschrijver en consumentenpsycholoog

Ik studeerde geen Communicatie en geen Journalistiek. Zelfs niets wat erop lijkt. In plaats daarvan studeerde ik af in Marketing, Business en in Consumentenpsychologie.

Informeren, overtuigen en activeren
Teksten met een duidelijk doel
Sterk in alle tekst
Voor SEO, e-mails, redactioneel en als columnist voor Omroep Max.
Image link

Wat zit er in een SEO-abonnement?

Een SEO-abonnement bevat minimaal de contentcreatie. Daarnaast bekijken we samen wat er nodig is, om de website beter vindbaar en beter zichtbaar te maken. Dus werk je (ook) samen met een marketingbureau? Of wil je juist het volledige SEO-project bij mij neerleggen?

Ik ben benieuwd wat je precies zoekt, zodat ik mijn aanbod daarop kan afstemmen:

  • Zoekwoordenonderzoek en contentplan
    Sterke SEO-teksten vragen om een plan. Dat plan maak ik op basis van een zoekwoordenonderzoek. Daarom is dat het vertrekpunt van een SEO-abonnement.
  • Optimaliseren bestaande content
    Het plan toont de kansen, zowel voor nieuwe content als het optimaliseren van bestaande content. Kan dat wat er staat beter? Dan beginnen we daarmee, omdat dat het snelst resultaat oplevert. 
  • Nieuwe content creëren
    Vervolgens start ik met nieuwe content, die ik periodiek zal schrijven, aanleveren en zelfs voor je kan publiceren. Ik neem het als SEO-tekstschrijver voor je uit handen. Inclusief inhoudelijk onderzoek, en zelfs bijvoorbeeld interviews met productspecialisten, eigen klanten voor cases en anderen.  
  • Monitoring en rapportage
    Samen met het contentplan doe ik een nulmeting, op de belangrijkste zoektermen. Vervolgens monitor ik periodiek de voortgang, die we bijvoorbeeld (twee)maandelijks bespreken. Gewoon inclusief, omdat dat er wat mij betreft bij hoort.
  • SEO-advies en strategie
    Twijfel je over een SEO-keuze, bijvoorbeeld om teksten samen te voegen of te verwijderen? Of denk je aan een nieuwe URL-structuur of zelfs een heel nieuwe website? Ik denk met je mee. Of ik schakel andere freelance SEO-specialisten in, met wie ik structureel samenwerk.

Vergelijkingstabel: losse opdrachten of een SEO-abonnement
Losse opdrachten
SEO-abonnement
Kosten
Eenmalig vaak goedkoper, maar op lange termijn minder efficiënt.
Vaste maandelijkse investering, vaak voordeliger bij doorlopende samenwerking.
Continuïteit
Afhankelijk van losse acties, zonder structurele opbouw.
Structurele aanpak, maand na maand verbetering.
Resultaat
Korte termijn: één tekst of optimalisatie kan effect hebben, maar beperkt.
Lange termijn: stap voor stap groei in rankings, bezoekers en conversies.
Flexibiliteit
Je kiest per keer wat je laat doen, maar zonder garantie op samenhang.
In overleg flexibel opschalen of bijsturen, met behoud van consistente strategie.
Gemak
Jij moet zelf telkens bepalen en briefen wat er nodig is.
Alles geregeld: planning, uitvoering en rapportage vanuit één vast traject.

Wat kost een SEO-abonnement?

Een gemiddeld SEO-abonnement kost €510 per maand. Dat is op basis van 6 uur, bij €85 per uur.

In die 6 uur schrijf ik gemiddeld 6x 450 woorden aan tekst. Dat kan verdeeld over zes losse, korte pagina’s of bijvoorbeeld verdeeld over een lang artikel van drie pagina’s en twee artikelen van anderhalve pagina. Altijd in overleg, en volgens het opgestelde contentplan.

Tegelijkertijd is het aantal uren per maand natuurlijk flexibel. Voor sommige opdrachtgevers besteed ik maandelijks 10 of zelfs 20 uur (€850 of €1.700 per maand). Voor anderen werk ik 3 tot 5 uur per maand (€255 tot €425). 

Bij een SEO-abonnement betaal je alleen voor de uren die ik schrijf. Dat is wel zo eerlijk. Dus wil je sneller groeien? Dan besteed ik meer uren aan het schrijven. Heb je een kleiner budget beschikbaar? Dan schrijf ik maandelijks minder, dus wacht je iets langer op de resultaten. 

Voorbeeld: kosten van een SEO-abonnement met zoekwoordenonderzoek en contentplan

Vanzelfsprekend stuur ik je graag een vrijblijvende offerte toe. Vertel me wat je precies zoekt, dan schat ik in hoeveel uren erin zitten en geef ik je aan wat de kosten daarvan zijn.

Zo’n investering kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Eenmalig | Investering: 15 uur 

  • Inhoudelijk overleg | Investering: inclusief
    Interview om de doelgroep en aanbod te bespreken.
  • Concurrentieanalyse | Investering: 3 uur
    Inzicht in huidige SEO-status + aanpak en focus van concurrenten.
  • Zoekwoordenonderzoek | Investering: 6 uur
    Inzicht in 150+ relevante en kansrijke zoektermen, zowel generiek als specifiek.
  • Contentplan | Investering: 6 uur
    Plan met landingspagina’s en zoekwoord-focus (circa 6 - 12 maanden vooruit).

Periodiek | Investering: in overleg, bijvoorbeeld 6 - 12 uur per maand

  • SEO-blogs of landingspagina’s| Investering: in overleg, bijvoorbeeld 6 - 12 uur per maand
    Bestaande content optimaliseren/herschrijven en/of nieuwe content schrijven volgens zoektermen uit het contentplan.
  • Rapportage | Investering: inclusief
    Voortgang van verbetering organische vindbaarheid websites.

Tip: benieuwd hoe zo’n voorstel er precies uitziet?

Download het voorbeeld-voorstel, met daarin alle informatie en kosten.

FAQ: veelgestelde vragen over een SEO-abonnement

  • Hoe snel zie ik resultaat?
    Je mag binnen een paar maanden resultaat verwachten. Dat wil zeggen, voor de eerste zoektermen met relatief weinig concurrentie. Afhankelijk van de domeinautoriteit (SEO-waarde van jouw website) mag je ook meer verwachten van meer uitdagende zoektermen.
  • Is een SEO-abonnement maandelijks opzegbaar?
    Ja, je kunt het SEO-abonnement op ieder moment opzeggen. Ik werk niet volgens vaste contracten voor een bepaalde duur. Liever blijf ik samenwerken zolang het van beide kanten bevalt (bij veel opdrachtgevers is dat inmiddels al langer dan een paar jaar).
  • Hoeveel moet ik investeren per maand?
    Je bepaalt zelf hoeveel je per maand investeert. Ik bereken alleen de uren voor het schrijven van de teksten, na de opstart met het zoekwoordenonderzoek en contentplan. Investeer je meer? Dan schrijf ik meer, dus zal je sneller resultaat zien. 
  • Kan ik klein starten en later opschalen?
    Ja, je kunt klein beginnen en daarna uitbreiden. Of eerst een flinke boost geven, om het daarna iets rustiger aan te doen. Wel doe ik altijd eerst het zoekwoordenonderzoek en maak ik het contentplan. Behalve als die allebei beschikbaar zijn, bijvoorbeeld als je (ook) samenwerkt met een marketingbureau. 
  • Bevat het SEO-abonnement ook linkbuilding?
    Nee, ik bied zelf geen linkbuilding aan. Maar, ik breng je wel graag in contact met een paar andere SEO-specialisten waarmee ik structureel samenwerk. Zij bieden linkbuilding aan, net als technische SEO. 
  • Wat gebeurt er als ik stop?
    Als je het SEO-abonnement stopt schrijf ik geen nieuwe teksten meer. Je zal merken dat de geschreven teksten in de maanden ervoor nog na-effecten hebben. De vindbaarheid blijft nog 3 tot 6 maanden verbeteren. Daarna neemt het waarschijnlijk af, dus is het verstandig om op een andere manier aan de SEO-waarde te blijven bouwen. 

Praktische tips: kiezen als een expert

Met een paar praktische tips kies je het beste SEO-abonnement.
Zowel inhoudelijk, als passend bij wat je precies wilt bereiken. 

Waar moet je op letten bij een SEO-abonnement?

  • Wie schrijft de content?
    Werk het liefst rechtstreeks samen met de tekstschrijver.
    Dat voorkomt extra kosten, voor een tussenpersoon die eigenlijk alleen maar doorschuift.
    Bovendien kun je de tekstschrijver rechtstreeks briefen. Dat levert de hoogste kwaliteit op.
  • Hoe is de voortgang?
    Vraag naar de mogelijkheden om de voortgang in de gaten te houden. Is er monitoring inbegrepen bij het SEO-abonnement? En belangrijker, worden daar geen kosten voor gerekend? Een rapport is binnen een paar klikken opgesteld, omdat de SEO-tools dit gewoon geautomatiseerd in de gaten houden. 
  • Kun je het abonnement aanpassen (of stoppen)?
    Kies voor flexibiliteit. Behoud de vrijheid om het SEO-abonnement uit te breiden of juist in te krimpen. Vraag naar de mogelijkheden voor opschalen én afschalen. En om helemaal te stoppen, als de resultaten tegenvallen of je andere keuzes wilt maken. 

Structureel groeien: de rust van een SEO-abonnement

Een goed SEO-abonnement zorgt ervoor dat je maandelijks groeit. In rankings, bezoekers én uiteindelijk ook in omzet. De investering verdient zichzelf terug.

Benieuwd hoe dat voor jou kan werken?

Dan plannen we een (video)gesprek om kennis te maken.