SEO tekstschrijver inhuren: het proces in 7 stappen
Je wilt een SEO tekstschrijver inhuren: hoe werkt dat precies? Met meer dan 10 jaar ervaring voor grote en kleine bedrijven kan ik je dat goed aangeven.
Tip: je bent misschien gewend een freelancer of specialist op te bellen en meteen te vragen naar de mogelijkheden. Dat werkt bij mij anders, omdat ik me als tekstschrijver graag concentreer tijdens het schrijven. Als je online contact met me opneemt plannen we zo snel mogelijk een belafspraak in.
Tekstschrijver inhuren: hoe werkt dat?
- Online contact en belafspraak plannen
- Jouw wensen en de mogelijkheden
- Onderwerpen of thema’s bepalen
- Zoekwoordenonderzoek
- Contentplan
- Teksten laten schrijven
- Betere vindbaarheid
1. Online contact en belafspraak plannen
Het eerste contact is online, omdat ik me als tekstschrijver dan ongestoord kan concentreren op de teksten die ik op dat moment schrijf.
Ik check m’n e-mail na ieder blok waarin ik schrijf, om zo snel mogelijk een belafspraak met je te plannen. Dan nemen we een kwartiertje of een half uur de tijd, op een moment dat het jou en mij uitkomt.
2. Jouw wensen en de mogelijkheden
Tijdens de belafspraak vertel je over jouw wensen. Dus, ligt er al een plan om teksten te gaan schrijven? Ben je benieuwd waar de kansen liggen? Of gaat het om een combinatie van landingspagina’s en blogs voor vindbaarheid, samen met het herschrijven van de teksten voor de homepage en menupagina’s?
Vertel me wat er belangrijk is en waar je precies naar zoekt. Dan kan ik je aangeven wat ik daarin kan betekenen. Zo kun jij de SEO tekstschrijver inhuren die je zoekt, omdat je tijdens het gesprek merkt of er sprake is van een match. Of niet natuurlijk.
3. Onderwerpen of thema’s bepalen
Vervolgens zal ik je vragen om wat eerste input. Het gaat om de onderwerpen of thema’s die belangrijk zijn voor de te schrijven teksten. Weet je ongeveer waar klanten het vaak over hebben? Of op welke thema’s concurrenten vindbaar zijn, terwijl jouw website of webshop achterblijft?
Als het gaat om te herschrijven bestaande pagina’s of als er al een contentplan ligt voor de te schrijven pagina’s ziet deze stap er anders uit. Je kunt me aanleveren wat je al hebt, zodat ik daar wellicht mee aan de slag kan.
4. Zoekwoordenonderzoek
Het zoekwoordenonderzoek is wat dat betreft optioneel. Dat voer ik uit als je wel weet waar de teksten ongeveer om moeten gaan, maar als je nog niet precies weet waar jouw (potentiële) bezoekers naar zoeken als ze jouw producten of diensten nodig hebben.
Ik bepaal de relevante zoektermen, inclusief het zoekvolume per maand, de moeilijkheidsscore voor SEO en de klikpotentie. Dat zijn bovendien statistieken die ik je natuurlijk toelicht bij de oplevering van het zoekwoordenonderzoek.
5. Contentplan
Na het zoekwoordenonderzoek volgt het contentplan. Daarin krijgen alle gevonden relevante zoektermen de juiste plaats. Het maakt duidelijk welke pagina’s de meeste potentie bieden, inclusief per pagina de minimale lengte (in woorden), de ideale URL, de hoofdzoekterm, aanvullende zoektermen en de interne links voor SEO.
Het contentplan kan ik vervolgens in één keer of periodiek voor je uitwerken. Zo heb je een plan voor jouw online vindbaarheid, om daar de komende tijd structureel aan te gaan werken.
6. Teksten laten schrijven
Dan is het tijd om teksten te gaan schrijven. Dankzij de voorgaande stappen is duidelijk om welke zoektermen het gaat en hoe lang een pagina moet zijn.
De briefing die je me in deze stap aanlevert bestaat uit twee onderdelen:
- Inhoud
Voor de inhoud leg je me uit hoe bepaalde producten of diensten werken, wat er belangrijk is en welke waarde dit de klant oplevert. Je kunt me geschreven input aanleveren, verwijzingen delen naar andere websites of een telefonisch interview met me plannen. Zodra ik een goed idee heb van de inhoud kan ik daarmee aan de slag. - Stijl
Daarnaast is het belangrijk dat duidelijk is in welke stijl je de teksten wilt laten schrijven. Je deelt een stijlgids of een ander document dat de tone-of-voice beschrijft. Als dat niet beschikbaar is deel je andere websites waarvan de stijl je aanspreekt, dat mag ook buiten jouw eigen branche zijn.
7. Betere vindbaarheid
Ik schrijf de teksten waarvoor je me inhuurt als SEO tekstschrijver. Dat verbetert de vindbaarheid van jouw website. Als je dat wenst doe ik een nulmeting en houd ik de verbetering in vindbaarheid voor je bij.
Ondertussen ga jij aan de slag met linkbuilding voor meer online autoriteit en zorg je dat de website technisch goed geoptimaliseerd is voor SEO. Dat zijn de twee andere pijlers van SEO naast de teksten, waarvoor ik je natuurlijk andere freelancers kan aanraden waarmee ik vaak samenwerk.
SEO tekstschrijver inhuren: laten we een belafspraak plannen
Wil je een SEO tekstschrijver inhuren? Laten we een belafspraak plannen. Neem online contact met me op, dan kom ik er zo snel mogelijk bij je op terug.