We komen van 3 tot 5 procent (onvoorstelbaar, maar waar) en nu zou 1 tot 2 procent voldoende zijn. Maar eigenlijk, vergeet het idee van de ‘perfecte density’ in SEO teksten. Er bestaat geen perfecte verhouding tussen het aantal zoektermen en de rest van de tekst. Schrijf gewoon een goed verhaal.
Stel dat je zoekt naar [seo teksten]. Google toont je pagina’s waarop de term tientallen keren voorkomt, in een tekst van 500 tot 1.000 woorden. Maar zoek je naar [nieuwe haring]? Dan vind je hoog in de zoekresultaten het Nederlands visbureau. Daar komt ‘nieuwe haring’ slechts 1x voor, in een tekst van 800+ woorden.
Er bestaat geen perfecte density
Je zou kunnen stellen dat een hogere concurrentie (SEO-moeilijkheidsscore) van zoektermen vraagt om een hogere density. Toch is dat ook niet helemaal waar. Als je zoekt naar [klok verzetten] kom je uit bij de Rijksoverheid. De zoekterm staat 1x in een tussenkop, en 0x in de tekst.
Hoe vaak je een zoekterm in een tekst moet verwerken lijkt dus volledig afhankelijk van andere factoren.
Domeinwaarde: online autoriteit
Vooral websites met een hoge domeinwaarde dankzij veel online autoriteit lijken weg te komen met extreem lage density’s. Ze hebben de zoektermen nauwelijks nodig, om toch hoog in de zoekresultaten te verschijnen.
Betekent dit dat websites met een lage domeinwaarde een hogere density nodig hebben? Dat denk ik wel. Daarom kijk ik kritischer naar het verwerken van zoektermen bij nieuwe websites en andere websites met weinig SEO-waarde.
Wat is ‘veel’ en wat is ‘weinig’?
Uiteindelijk heb je ‘gewoon goede tekst’ nodig om te scoren in de zoekresultaten. Dus zelfs op websites met een lage domeinwaarde schrijf ik als SEO tekstschrijver met een (zeer) lage density. Dat betekent wat mij betreft een density van 0 tot 1%. Dat betekent dat je de zoekterm 0 tot 1x per 100 woorden in de tekst verwerkt.
Vaak is het al genoeg om een (long tail) zoekterm één keer in de titel, een tussenkop en een keer in de tekst te verwerken. De tijd waarin je de zoekterm iedere alinea een keer terug liet komen hebben we achter ons gelaten. En heeft de website (veel) domeinautoriteit? Dan kom je er zelfs mee weg als je de zoekterm nog minder verwerkt.
Samen aan de slag met jouw SEO-teksten voor de website? Neem contact met me op.