Je kunt optimaliseren voor AI door net als bij SEO teksten perfect af te stemmen op de zoekintentie. Dus, wat probeert die ander te vinden? Wat is het uiteindelijke doel, zoals een antwoord op de vraag, een product of een dienst? Hoe beter je dat begrijpt (en verwerkt), hoe groter de kans dat je daarmee goed scoort.
AI-tools werken anders dan zoekmachines. Daarom werkt optimaliseren voor AI anders dan klassieke SEO. De tools doen een query fan-out, zodra de gebruiker een vraag stelt. Dat leidt tot een versnipperde zoekopdracht, om de intentie vanuit meerdere perspectieven te begrijpen (en met kansberekening te bepalen wat iemand waarschijnlijk werkelijk zoekt).
Wat is een query fan-out?
AI-tools doen een query fan-out, zodra je een vraag stelt. Dat betekent dat de vraag wordt onderzocht en uitgesplitst, om op basis van kansberekening te bepalen wat diegene waarschijnlijk bedoelt.
Dus, zou iemand zoeken naar ‘optimaliseren voor AI’?
Dan beredeneert ChatGPT als volgt:
Stap 1. Kernquery
optimaliseren voor AI
Stap 2. Intent-clusters
- Wat is: wat is optimaliseren voor AI, verschil SEO vs AEO
- Hoe: stappenplan optimaliseren voor AI, checklist, tools
- Waarom: waarom nu optimaliseren voor AI, trends in 2025
- Vergelijk: SEO vs AEO, structured data vs zonder schema
- Specifiek: optimaliseren voor AI in e-commerce of B2B
Stap 3. Concrete queries (fan-out)
- wat is optimaliseren voor AI in 2025
- hoe maak je je website AI-ready (stappenplan)
- checklist AI-optimalisatie (gratis pdf)
- beste tools om content te optimaliseren voor AI
- verschil AEO vs SEO (voorbeeld)
- structured data toepassen voor AI-optimalisatie
- AI-optimalisatie voor e-commerce productpagina’s
De totale query fan-out is een stuk uitgebreider, maar dit geeft een beeld.
Het betekent namelijk dat AI-tools ‘zoeken’ vanuit allerlei zoektermen en vragen. Dat maakt het lastig om te optimaliseren voor één zoekterm of een bepaalde vraag. In plaats daarvan wil je optimaliseren binnen een sector, branche of niche. Als autoriteit, die over alle mogelijke vragen waar AI uiteindelijk op uitkomt veel te vertellen heeft.
Vraag AI-tools naar een query fan-out
Daarom kun je AI-tools gewoon vragen naar een ‘query fan-out’, als je wilt optimaliseren voor een bepaalde zoekterm of een onderwerp. Je krijgt dan een veel uitgebreider overzicht, waarmee je aan de slag kunt. Gebruik het om een zoekwoordenonderzoek te doen én een contentplan te maken. Vanuit het plan werk je structureel aan waardevolle content in jouw branche, sector of niche.
Wil je hiermee aan de slag?
Of een contactplan laten maken? Ik help je er graag bij.
Neem contact met me op.