Patrick Wessels 01 januari 2021

SEO tekstschrijver gezocht: hoe maak je de beste keuze?

De zoekterm [seo tekstschrijver gezocht] levert maandelijks tientallen resultaten op. Je bent bepaald niet de enige, en misschien vind je het wel net zo lastig als anderen om een goede keuze te maken.

Waar let je op als je een SEO tekstschrijver zoekt? Tekstschrijvers zijn er genoeg, net als specialisten op het gebied van SEO. Zelfverklaarde SEO-specialisten zijn er nog veel meer, dus hoe maak je daarin de beste keuze? Ik kan je dat onmogelijk helemaal objectief uitleggen, omdat ik zelf werk als SEO tekstschrijver. Aan de andere kant betekent dat wel dat ik je vanuit m’n meer dan 10 jaar werkervaring kan uitleggen wat er wat mij betreft belangrijk is.

Wat doet een SEO tekstschrijver?

Als er een SEO tekstschrijver gezocht werd en ik bij klanten in beeld kwam vertelde ik een tijd lang min of meer hetzelfde: dat is misschien wel de minst gelezen schrijver van Nederland was. SEO bestond uit lappen tekst met zoektermen, die bezoekers waarschijnlijk niet lazen. Wél droeg het bij aan de vindbaarheid, omdat Google de teksten goed oppakte. 

Het Google-algoritme is inmiddels een stuk slimmer en SEO-teksten zijn inhoudelijk veel sterker dan een paar jaar geleden. Het zijn teksten van hoge kwaliteit die de vindbaarheid verbeteren.

De SEO tekstschrijver die je zoekt helpt je jouw verhaal of boodschap goed op te schrijven, op een manier die ondertussen de vindbaarheid verbetert. En in die volgorde.

Het gaat om een tekstschrijver, die weet wat er nodig is voor SEO. Kies daarom een schrijver waarvan de stijl je aanspreekt. Werk samen met een schrijver die zich jouw materie makkelijk eigen maakt. Tip: laat één of twee teksten schrijven op basis van jouw briefing, om de stijl en kwaliteit te beoordelen. Dat geeft een veel duidelijker beeld van wat je kunt verwachten dan bijvoorbeeld referenties.

3 tips om de beste keuze te maken

Zodra er een SEO tekstschrijver gezocht wordt wil je weten waarop je moet letten. Deze drie tips helpen je op weg:

  • Inhuren: freelancer of onlinemarketingbureau
  • Sterke schrijvers: volgens de Google-richtlijnen
  • Ervaring bij andere bedrijven
1. Inhuren: freelancer of onlinemarketingbureau

Tekstschrijvers werken zelfstandig of bijvoorbeeld bij een onlinemarketingbureau. De beide keuzes kennen hun voor- en nadelen:

  • Freelance SEO tekstschrijver
    Een freelance schrijver werkt zelfstandig. Je hebt direct contact, waardoor de lijntjes lekker kort zijn. Je stelt zelf de inhoudelijke briefing op. Een tekstschrijver met SEO-kennis kan het zoekwoordenonderzoek uitvoeren en contentplan maken, als dat nog niet beschikbaar is. Je betaalt een scherp tarief, omdat je de schrijver rechtstreeks inhuurt.
  • Onlinemarketingbureau
    De schrijver werkt bij een onlinemarketingbureau. Je hebt waarschijnlijk geen direct contact met de schrijver. Het bureau helpt je de inhoudelijke briefing op te stellen of kan dat zelfs helemaal voor je uit handen nemen. Het bureau doet het zoekwoordenonderzoek en maakt een contentplan. Je betaalt een hoger tarief, omdat het bureau meer werk voor je uit handen neemt.
    Let op: veel onlinemarketingbureaus huren freelance SEO tekstschrijvers in. Dat betekent in sommige gevallen dat je uiteindelijk uitkomt bij dezelfde schrijver die je zelf kunt benaderen. 
2. Sterke schrijvers: volgens de Google-richtlijnen

Een goede SEO tekstschrijver schrijft volgens de Google-richtlijnen. Tegelijkertijd vormen de richtlijnen slechts de basis van wat er nodig is. De teksten voor pagina’s moeten bezoekers de informatie bieden die ze zoeken. Het draait om ‘nuttige informatie’, ‘waar mensen wat aan hebben’, dankzij ‘heldere en correcte informatie’.

Tekstschrijvers die werken met ‘lijsten met zoekwoorden op pagina’s’, ‘cloaking’ en ‘pagina’s alleen bedoeld voor crawlers’ hebben wat dat betreft niet meegelezen met de actuele richtlijnen. Ondanks dat de technieken in sommige gevallen nog werken is het geen toekomstbestendige SEO-strategie.

3. Ervaring bij andere bedrijven

Door een paar eerste pagina’s te laten schrijven leer je veel meer over de stijl en kwaliteit dan wanneer je alleen referenties zou beoordelen. Sterker nog, niet zelden wordt er een SEO tekstschrijver gezocht door opdrachtgevers in branches waar ik nog nooit voor werkte. Toch lukte het om de gewenste teksten te schrijven, dankzij een goede inhoudelijke briefing. 

Dat komt onder andere door ervaring bij veel andere bedrijven, zowel groot als klein en in verschillende branches. Het draagt bij aan een belangrijke mate van flexibiliteit. Je zoekt wat dat betreft een SEO tekstschrijver die makkelijk kan schakelen en snel nieuwe informatie opneemt. Die vind je waarschijnlijk eenvoudiger dan een specifieke specialist in jouw branche, die ook goed weet wat er nodig is om de vindbaarheid te verbeteren.

SEO tekstschrijver gezocht: laten we een belafspraak plannen

Dus, wordt er een SEO tekstschrijver gezocht? En word je enthousiast van het bovenstaande stuk? Ik vertel je graag meer over mijn werkwijze. Neem contact met me op, dan plan ik graag een belafspraak met je in.