Wat is een SEO tekstschrijver? Alles wat je moet weten

“Wat is een SEO tekstschrijver”? Een vraag die een kritische klant me laatst stelde, en natuurlijk heel terecht. Een SEO tekstschrijver schrijft teksten die bijdragen aan een betere organische vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. En hoe je dat goed aanpakt? Daar ben ik sinds 2011 fulltime mee bezig, dus daarvan kan ik je wel een kijkje in de keuken geven.

Let op: ik heb sinds kort een nieuwe website. Het design werkt nog niet overal even goed, dus daar wordt aan gewerkt!

SEO teksten vragen om een gestructureerde aanpak. Er komt meer denkwerk bij kijken dan je in eerste instantie zou denken. Tenminste, als je het meteen goed aan wilt pakken. SEO teksten schrijven op zich is niet moeilijk, de kunst is om te bepalen wélke teksten je moet schrijven, wáar je die publiceert en hóe ze bijdragen aan de specifieke en algemene vindbaarheid.

SEO schrijven vraagt om een doordachte strategie en is daardoor meer dan een paar handige tips. Toch zal ik een poging wagen. Zodat je er zelf mee aan de slag kunt. Of je het werk van een goede tekstschrijver met kennis van SEO beter kunt beoordelen. Een goede SEO tekstschrijver:

  • Brainstormt over nieuwe content
  • Doet een gedegen zoekwoordenonderzoek
  • Herkent kansen voor goede content
  • Kan niet wachten om te gaan schrijven
  • Onderscheid het hoofdmenu, landingspagina’s en blogartikelen

Een goede brainstorm voor het zoekwoordenonderzoek

Geen goede SEO teksten zonder een eerste brainstorm. Want, waar moet het uiteindelijk over gaan? Met welke content kun je klanten aanspreken en waar liggen de huidige pijnpunten in je contentstrategie? Door op basis van die vragen een brainstorm te houden doe je eenvoudig inspiratie op om het zoekwoordenonderzoek uit te kunnen laten voeren.

To do: maak een mindmap. Benoem belangrijke productcategorieën, diensten of informatieve onderwerpen waar klanten veel naar vragen. Werk ze uit met per element in ieder geval 5 – 10 vragen of subonderwerpen.

De brainstorm biedt een goede basis voor het zoekwoordenonderzoek. Uit te voeren door de SEO tekstschrijver, een online marketingbureau of de eigen online marketeer. Ga op basis van de brainstorm op zoek naar de zoektermen die klanten gebruiken.

Tip: houd rekening met hoe klanten naar jouw producten of diensten zoeken. Ik ben SEO tekstschrijver, maar weet ook dat klanten zoeken naar [SEO teksten laten schrijven] of zelfs [hoger in Google]. Zoektermen kunnen afwijken van jouw eigen jargon en benamingen van producten of diensten.

Probeer met het zoekwoordenonderzoek in ieder geval 100 zoektermen te bepalen (meer mag ook). Verzamel data over het maandelijks zoekvolume, een moeilijkheidsscore (of de concurrentiescore als alternatief) en bijvoorbeeld het klikpotentieel. Die data vormt later de basis om te bepalen welke content je gaat schrijven en welke zoektermen je daarvoor gebruikt.

To do: voer een zoekwoordenonderzoek uit en verzamel alle belangrijke zoektermen, op basis van de brainstorm. Verzamel er minimaal 100 en meer als de brainstorm dat toelaat. Neem zoektermen met veel en met weinig volume mee, op basis van short-tail en long-tail termen.

Kansen voor goede content

Het zoekwoordenonderzoek vormt de basis voor alle SEO teksten. Om bestaande content te optimaliseren met de juiste zoekterm en om nieuwe teksten te laten schrijven. Een SEO tekstschrijver kan de huidige content beoordelen of voor een nieuwe website aangeven waar de kansen op goede content liggen.

Probeer na te denken over de ideale menu- en sitestructuur voor de website. Met de homepage en belangrijke categorieën voor een website. Eventueel onder te verdelen naar subcategorieën, op basis van de zoektermen die je hebt gevonden en het assortiment dat je voert. Lever je diensten? Maak pagina’s in het hoofdmenu aan voor de (hoofd)diensten. Gebruik landingspagina’s, bouw aan een SEO kennisbank of kies voor een blog om ook de content voor long-tail zoektermen te kunnen schrijven.

To do: bepaal de menu- en site-structuur en wijs de zoektermen uit je onderzoek toe aan de aan te maken pagina’s. Die vormen straks de basis om de SEO teksten te schrijven. Zoektermen die je niet kwijt kunt in het hoofdmenu kun je gebruiken voor landingspagina’s en/of blogartikelen.

SEO tekstschrijvers schrijven

Dan het leukste deel. Tenminste, als je zoals ik SEO tekstschrijver bent natuurlijk. Het schrijven, omdat het tijd is om de content daadwerkelijk te gaan produceren. Je hebt aan de hand van de brainstorm een zoekwoordenonderzoek gedaan en de menu- en sitestructuur bepaald. Daardoor weet je precies welke zoektermen er op welke pagina’s er belangrijk gaan zijn.

Gebruik briefings op basis van een hoofdzoekterm en 3 – 5 zoektermen per pagina. Inclusief een opzet voor de interne links die je wilt toepassen, zodat je de verschillende pagina’s intern met elkaar kunt verbinden. Dit is het punt waarop ik het best tot m’n recht kom als schrijver met kennis van SEO. Voor SEO teksten die het verschil maken voor mijn klanten, voor de voor hen belangrijke zoektermen.

To do: schrijven! Ga aan de slag met je SEO teksten, op basis van de zoektermen die je in de vorige stap aan de verschillende pagina’s hebt toegewezen.

Hoofdmenu, landingspagina’s en blogartikelen

Houd er rekening mee dat pagina’s in het hoofdmenu, landingspagina’s en blogartikelen stuk voor stuk een eigen aanpak vragen. Pagina’s in het hoofdmenu wil je het liefst zo kort en bondig mogelijk houden. Om er bezoekers die niet organisch binnenkomen niet mee ‘in de weg te zitten’. Tegelijkertijd is mijn dienstenpagina als SEO tekstschrijver de belangrijkste van mijn website, dus zorg ervoor dat je de belangrijke zoekterm(en) er wel een paar keer in verwerkt.

Gebruik landingspagina’s om je op de vooral long-tail termen te richten, met een ‘hardere’ optimalisatie. On-page zoekmachine-optimalisatie op basis van onderwerpen in plaats van een enkele term, maar waaraan een goede SEO schrijver herkent dat je de tekst schrijft om de vindbaarheid te verbeteren. Gebruik de blogs om je op een meer creatieve en dynamische manier te richten op de long-tail zoektermen. Vooral prettig als je er daarvan veel wilt behandelen, waardoor je er niet voldoende ruimte voor hebt met landingspagina’s. Of als je niet zit te wachten op veel links onderin de footer.

To do: houd rekening met het type content dat je schrijft, zodat je die op de juiste manier optimaliseert. Onderscheid teksten voor het hoofdmenu, landingspagina’s en blogartikelen op basis van de zoektermen die je daarvoor hebt vastgesteld.

Wat is een SEO tekstschrijver? Neem contact op

En krijg je van die SEO schrijven tips een beter beeld van wat er moet gebeuren, maar ben je zelf geen schrijver? Of laat je het liever over aan een ervaren SEO tekstschrijver die je bij iedere stap goed kan begeleiden? Neem contact met me op, dan ga ik er graag voor je mee aan de slag.