Patrick Wessels 16 april 2018

5 SEO valkuilen voor webshops anno 2018: zo loop je er omheen

SEO teksten voor webshops: die bieden geweldige kansen voor goede optimalisatie. Vanuit de long-tail voor specifieke producten en met short-tail zoektermen voor de belangrijkste categorieën. Mits goed toegepast biedt SEO enorm potentieel om waardevol verkeer te genereren, dat veel conversies oplevert.
Andersom bestaan er ook een aantal belangrijke valkuilen, waar veel webshops nog altijd intrappen. Search Engine Optimization vraagt om een integrale aanpak met aandacht voor veel verschillende factoren en aspecten. Zelfs binnen de specifieke content, gericht op de vindbaarheid van de webshop. Ik zet 5 SEO valkuilen voor je op een rij, zodat je daar met een grote boog omhoog kunt lopen en je hoger in Google komt.

1. Duizenden unieke URL’s met dubbele content

Gebruiksvriendelijke webshops bieden bezoekers de mogelijkheid hun resultaten te filteren. Belangrijk, om keuzestress op basis van de psychologische Paradox of Choice te voorkomen.
Die filters creëren tegelijkertijd een belangrijke SEO valkuil. Afhankelijk van het gekozen CMS en de gebruikte website-techniek kan iedere filtering een unieke URL genereren. Als dat het geval is genereert jouw webshop gemakkelijk honderden tot duizenden unieke URL’s, vaak met steeds dezelfde (categorie)tekst. Dat betekent een groot risico op dubbele content, waarvoor Google je in ieder geval niet zal waarderen.
Ga na of ieder filter een unieke URL genereert. En gebruik noindex-parameters om Google aan te geven dat je die pagina’s niet wilt laten indexeren. Of laat unieke SEO teksten schrijven voor iedere filterpagina die je wel wilt laten indexeren.

2. Niet meer leverbaar zonder 301-redirect

Raken producten uitverkocht of zijn ze definitief niet meer leverbaar? Die dingen gebeuren, en daar is gelukkig ook niets mis mee. Het is prima om een pagina te laten bestaan als het product tijdelijk niet meer leverbaar is. Sterker nog, als je voor die pagina een unieke SEO tekst hebt laten schrijven is dat voor de vindbaarheid een goed idee.
Tenminste, als je een alternatief biedt als de bezoeker op de pagina landt. Verwijs de bezoeker naar een alternatief product of help hem of haar een goede andere keuze te maken. En is het product definitief niet meer leverbaar? Gebruik dan een 301-redirect naar een beschikbaar alternatief of een nieuwe versie van het product. Op die manier behoud je de opgebouwde SEO-waarde voor die specifieke productpagina, in plaats van die samen met het product dat uit het assortiment verdwijnt weg te gooien.

3. Complexe URL’s door het gebruikte CMS

Afhankelijk van het CMS dat je gebruikt voor de webshop kunnen er gemakkelijk complexe URL’s ontstaan. URL’s met de naam van je webshop, een hoofdcategorie, een subcategorie en bovendien een stukje code of andere onbegrijpelijke letter- en cijfercombinaties. Niet ideaal als je wilt werken aan de vindbaarheid van je website.
Goede organische vindbaarheid vraagt om ‘schone’ URL’s. Gebruik de naam van je webshop, hooguit een hoofdcategorie en een subcategorie, om daarna een beschrijvend deel voor het product toe te voegen. Des te dichterbij de productbeschrijving staat bij de naam van je webshop in de URL, des te groter de toegevoegde waarde voor SEO. Kijk je URL’s van producten er regelmatig op na, om er zeker van te zijn dat die bijdragen aan de vindbaarheid van die producten specifiek en de webshop als geheel.

4. Productbeschrijvingen van de fabrikant

Gemakkelijk over te nemen en prima om mee van start te gaan, maar helaas niet van toegevoegde waarde voor de vindbaarheid. Het gaat om niet-unieke teksten, waardoor je die niet als SEO teksten kunt gebruiken. Idealiter geeft je met noindex-parameters aan dat je die productpagina’s (nog) niet wilt laten indexeren, totdat je daarop gebruik maakt van unieke content met de juiste zoektermen.
Werk de producten af op basis van populariteit, om gaandeweg SEO productteksten te laten schrijven. Laat de unieke teksten indexeren door Google en zorg er daarmee voor dat je winst boek ten opzichte van alle andere webshops die werken met de omschrijvingen van de fabrikant.

5. Unieke URL’s voor verschillende productvarianten

Hebben de producten in jouw webshop verschillende varianten, bijvoorbeeld op basis van de kleur? Sommige webshops genereren daar aparte URL’s voor. Probeer dat te voorkomen, omdat er dan opnieuw sprake zou zijn van dubbele content (of je moet voor iedere variant een unieke tekst laten schrijven).
Gebruik in plaats daarvan een systeem dat geen nieuwe URL genereert als bezoekers door de varianten van een product bladeren. Dan kun je af met één producttekst, die je door een SEO tekstschrijver kunt laten schrijven. Behalve natuurlijk als er zoekvolume zit op specifieke productvarianten. Dan is het de moeite waard om daar aparte (landings)pagina’s voor aan te maken, waarvoor je unieke SEO teksten laat schrijven.
Aan de slag met je webshop en er samen voor zorgen dat je om de SEO valkuilen heen loopt? Neem contact met me op, dan vertel ik je graag meer over wat ik voor je kan betekenen.