Patrick Wessels 20 februari 2017

5 spammy tactieken voor SEO teksten die je in de problemen brengen

Om goed te scoren met SEO webteksten is het vooral van belang om te blijven experimenteren. Binnen de vrijheid die je daarvoor hebt is het uiteraard van belang om weg te blijven bij spammy tactieken. SEMrush zette onlangs meer dan 30 tactieken voor SEO teksten en de vindbaarheid van je website op een rij, die je behoorlijk in de problemen kunnen brengen, waarvan ik er 5 met je doorneem:

  • Een homepage-title vol zoektermen
  • Een verzameling zoekwoorden in de meta-descriptions
  • Automatische namen voor afbeeldingen
  • Fouten in de HTML-code van thema’s en plugins
  • Goedkope externe links naar je SEO teksten

Een homepage-title vol zoektermen

Het titel-attribuut van de hompage verschijnt bovenaan in het tabblad van de browser (en in Google als je geen alternatieve SEO titel opneemt). Het is een van de elementen op een pagina met SEO teksten die Google meeneemt in de beoordeling daarvan. Het is daardoor voor sommigen verleidelijk om het attribuut vol te zetten met (relevante) zoektermen. Google haalt de spammy-websites er aan de hand daarvan echter heel eenvoudig uit.
Ik gebruik bijvoorbeeld:

  • SEO tekstschrijver | Wessels Teksten

Hiermee geef ik aan wat ik doe (SEO webteksten schrijven) en onder welke bedrijfsnaam ik dat doe. Ik gebruik bewust niet iets als:

  • SEO tekstschrijver voor SEO teksten en SEO webteksten

Ik zou er op die manier 3 relevante zoektermen in kwijt kunnen, maar kom daarmee waarschijnlijk in het mandje ‘spam’ terecht bij Google. De zoekmachine is slim genoeg om na te gaan dat ik als SEO tekstschrijver goed ben in zowel SEO teksten als SEO webteksten.

Een verzameling zoekwoorden in de meta-descriptions

Min of meer hetzelfde geldt voor de meta beschrijvingen van pagina’s en de website als geheel. Er bestaat veel discussie over het feit of Google de meta-informatie überhaupt nog meeneemt in de inhoudelijke analyse van websites, omdat er veel mee gerommeld wordt. Dat betekent dat het ten eerste waarschijnlijk geen zin meer heeft om de meta’s vol te zetten met relevante zoektermen en dat dit ten tweede tot een beoordeling als spammy kan leiden.
Gebruik de meta-descriptions in SEO teksten daarom vooral om gebruikers van de zoekmachine te overtuigen jouw pagina of website te bezoeken. Benadruk gratis verzending of levering binnen 24 uur voor een webshop en zet in op elementen als 15 jaar ervaring of een vrijblijvende kennismaking voor dienstverlenende websites.
De meta-description voor mijn homepage is:
Zoek je een SEO tekstschrijver die zelf hoog in Google staat? Lees over mijn kennis, de waarde van SEO teksten en wat ik voor je kan betekenen.
Hiermee benoem ik twee belangrijke zoektermen ([SEO tekstschrijver] en [SEO teksten]), maar alleen omdat ik die op een relevante wijze kan verwerken in een tekst die overtuigt. De term [SEO webteksten] kan ik er helaas niet goed in kwijt, waardoor ik die achterwege laat om een spammy uitstraling te voorkomen.

Automatische namen voor afbeeldingen

Een spammy uitstraling van SEO teksten of website als geheel kan ontstaan door overmatige optimalisatie, net als door een gebrek daaraan. Een goed voorbeeld daarvan vormt de benaming van afbeeldingen. Een gemiddelde camera noemt die bijvoorbeeld IMG0076.jpg of D-20617.jpg. Het zijn namen die niets zeggen en op geen enkele manier bijdragen aan de informatievoorziening voor de bezoeker. Gebruik daarom altijd een beschrijvende titel en ALT-tag voor afbeeldingen die je plaatst. Kun je daar de zoektermen in gebruiken om helder aan te geven waar het om gaat? Dan voorkomt die extra optimalisatie juist een spammy-uitstraling, mits je je beperkt tot 1 – 2 zoektermen per titel van een afbeelding.

Fouten in de HTML-code van thema’s en plugins

Op een vergelijkbare manier leiden ook fouten in de HTML-code tot een spammy-uitstraling van een website en een slechte beoordeling door Google. Het gaat dan bijvoorbeeld om fouten in het (WordPress-)thema of een specifieke plugin.
Testen of je website fouten in de HTML-code bevat die de effectiviteit van SEO teksten in de weg zitten? Daarvoor kun je de W3C-validator gebruiken.

Goedkope externe links naar je SEO teksten

Tenslotte is het van belang om goed op te passen met externe links naar je SEO teksten, vooral wanneer je daar een ‘specialist’ voor inschakelt. Waak ervoor dat er geen (goedkope) links worden aangekocht vanaf online directories of websites die slechts een verzameling links naar andere pagina’s bevatten. Het zijn bekende tactieken door linkbuilders, die veel afbreuk kunnen doen aan de waarde van je SEO content.
Een paar weken geleden schreef ik over het gebrek aan vertrouwen dat bezoekers hebben in alternatieve domeinextensies. Een vergelijkbaar gebrek aan vertrouwen door gebruikers ligt aan de basis van de beslissing door Google om dergelijke linkschema’s stevig aan te pakken. Het creëert een onbetrouwbaar online geheel, waardoor SEO teksten kunstmatig worden gestimuleerd.
Wegblijven van de spammy SEO tactieken en een tekstschrijver inschakelen die je helpt een duurzame strategie voor je vindbaarheid te ontwikkelen? Neem contact op, ik hoor graag van je.