Patrick Wessels 05 september 2016

5 topprioriteiten om je SEO op orde te krijgen

SEO is hartstikke eenvoudig en kan tegelijkertijd behoorlijk overweldigend zijn. Om dit goed aan te pakken is het van belang om prioriteiten te stellen. Nog niet eerder aan SEO gedaan en benieuwd waar je begint om dit aan te gaan pakken? Ik zet 5 topprioriteiten voor je op een rij, die in ieder geval in orde dienen te zijn voordat je bijvoorbeeld SEO teksten laat schrijven:

  • Dubbele content verwijderen
  • Zorg voor een goede navigatiestructuur
  • Gebruik een responsive webdesign
  • Maak gebruik van Google Webmaster Tools
  • Leg de basis voor een zoekwoordenonderzoek

Dubbele content verwijderen

Google heeft een hekel aan dubbele content die je gebruikt om je vindbaarheid te verbeteren. Article spinning is hier een bekend voorbeeld van: je gebruikt regiogebonden landingspagina’s waarbij je in het stuk steeds alleen de plaatsnaam verandert om eenvoudig voor veel nieuwe content te zorgen.
Spoor alle dubbele content op en bepaal in hoeverre je die gebruikt om je vindbaarheid te verbeteren. Is dat het geval? Verwijder de dubbele pagina’s, gebruik de canonical-tag of herschrijf de content op een unieke en (voor bezoekers) waardevolle wijze.

Zorg voor een goede navigatiestructuur

Google geeft in de richtlijnen voor webmasters heel duidelijk aan dat je content maakt voor je bezoekers. Voor bezoekers, dus in eerste instantie niet voor de zoekmachine. Dat betekent dat het bijvoorbeeld van belang is de navigatiestructuur zo helder mogelijk te maken.
Zit de navigatiestructuur op een verwarrende manier in elkaar of gebruik je 3 lagen in het hoofdmenu? Dat werkt onhandig en maakt het onduidelijk hoe bezoekers op de pagina komen die ze graag willen bezoeken. Schoon de navigatiestructuur op, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren en Google je daar vervolgens voor kan waarderen.

Gebruik een responsive webdesign

In het verlengde van de goede navigatiestructuur is het van essentieel belang vandaag de dag een responsive webdesign te gebruiken. Je website dient ook op tablets en smartphones goed mee te schalen. Google waardeert websites met een responsive webdesign structureel beter, omdat dit bijdraagt aan een betere ervaring voor bezoekers.
Je kunt deze tool van Google gebruiken om na te gaan of je website voldoende responsive en daarmee gebruiksvriendelijk is. Niet het geval? Eerst aanpassen, voordat je leert hoe je SEO teksten schrijft of je daar een SEO tekstschrijver voor inschakelt.

Maak gebruik van Google Search Console

Google heeft daarnaast nog een aantal andere handige tools beschikbaar die je kunt gebruiken om je SEO topprioriteiten op orde te krijgen. Een goed voorbeeld daarvan is de Google Search Console. Je hebt er onder andere de mogelijkheid om na te gaan of alle pagina’s van je website netjes worden geïndexeerd.
Log in bij de Google Search Console en navigeer naar ‘Google-index’ aan de linkerzijde. Je kunt bij ‘Indexeringsstatus’ bekijken hoeveel van je pagina’s geïndexeerd zijn.

Leg de basis voor een zoekwoordenonderzoek

Tenslotte is het de moeite waard om een goede basis te leggen voor je zoekwoordenonderzoek. In dit blogartikel help ik je op weg om daar een goede basis voor te leggen. Het is vooral van belang om goed te brainstormen over je business en na te gaan welke termen de doelgroep zou gebruiken om je dienstverlening of product(en) te vinden. Aan de hand daarvan kun je in een volgend stadium de website gaan optimaliseren.