Patrick Wessels 02 september 2019

De agenda van een SEO schrijver: hoe ziet de werkdag eruit?

Veel van m’n klanten begrijpen heel goed wat ik doe en hoe ik werk, niet in de laatste plaats dankzij de uitleg hier in de diverse artikelen. Toch is er ook een grote groep die me tijdens borrels, op verjaardagen en bij andere gelegenheden even vreemd staat aan te kijken als ik aangeef dat ik werk als SEO schrijver.
Dat ik schrijf is ze duidelijk, maar wat houdt die combinatie met SEO precies in? ‘Ik help bedrijven hun website hoger in Google te krijgen’, leg ik dan doorgaans uit. Hoe ik dat doe en hoe mijn werkdagen er gemiddeld uitzien wordt ze daaruit helaas nog niet helemaal duidelijk.

Wat doet een SEO schrijver?

Als SEO schrijver werk ik aan de vindbaarheid van websites en webshops. Toch is het belangrijk om daarbij meteen aan te geven wat ik níet doe, omdat dit ook duidelijker maakt waar ik me wél op richt. Ik bouw geen websites, ben niet bezig met de techniek en laadtijden, maak geen webdesigns en verzamel geen externe links voor meer online autoriteit.
In plaats daarvan schrijf ik teksten die bijdragen aan de vindbaarheid. Voor de homepage, de diensten en voor de over ons- en contactpagina, net als voor specifieke productpagina’s, categoriepagina’s en landingspagina’s. En weet de klant nog niet precies welke zoektermen het meest interessant zijn en hoe die hun ideale plek op de website zouden moeten hebben? Dan maak ik een contentplan op basis van een zoekwoordenonderzoek. En houd ik eventueel interviews om te achterhalen wat de klant precies doet en hoe we dat online het best kunnen verwoorden.

Afwisseling troef: een gemiddelde werkdag

Het is afwisseling troef tijdens een gemiddelde werkdag, iets dat m’n werk geweldig maakt. Natuurlijk zit ik als SEO schrijver veel achter de computer, maar ik werk gelukkig aan heel verschillende taken. Daarmee start ik ’s morgens om 6:00 uur, omdat ik het heerlijk vind om vroeg te beginnen.
Op een gemiddelde werkdag houd ik me bezig met:

  • Zoekwoordenonderzoeken en contentplannen
  • De opzet voor nieuwe teksten
  • Teksten schrijven: producten, categorieën en landingspagina’s
  • Afspraken en interviews

1. Zoekwoordenonderzoek en contentplan

Waar zoeken klanten precies naar en hoe vaak doen ze dat? Hoeveel concurrenten proberen daarvoor goed vindbaar te zijn en zijn er andere termen die tot nu toe over het hoofd zijn gezien? Zomaar een paar vragen waarmee ik aan de slag kan.
In zo’n 3 uur tijd verzamel ik de interessante zoektermen en de belangrijke gegevens daarvan. Die werk ik uit tot een overzichtelijke Excel-sheet. Die biedt inzicht in de meest relevante zoektermen en laat daarmee zien waar de kansen liggen. Ik vind het prettig om daar de dag mee te beginnen, zodat ik rond 9:00 uur al een mooi document heb liggen om trots op te zijn.

Rond een uur of 10:00 tot 11:00 ben ik helemaal wakker en ‘zit ik er lekker in’. Dat is hét moment om SEO website teksten te schrijven, bijvoorbeeld voor product-, categorie- en landingspagina’s.

Bij een zoekwoordenonderzoek hoort standaard een contentplan, waar ik zo’n 2 uur aan werk. Dat doe ik er liever niet meteen achteraan. In plaats daarvan laat ik het onderzoek even bezinken, zodat m’n onbewustzjin er ook even mee aan de slag kan. Ik pak het liever ’s middags of de dag daarna weer op, met nieuwe en frisse energie.

2. De opzet voor nieuwe teksten

In plaats daarvan pak ik er het liefst een andere opdracht bij waar ik op dat moment aan werk. Bijvoorbeeld om de opzet voor nieuwe teksten te maken. Daarvoor ga ik uit van het zoekwoordenonderzoek en een afgerond contentplan, of vergelijkbare input door de klant.
Ik begin met het op een rij zetten van de onderwerpen en de bijbehorende hoofd- en aanvullende zoektermen. Dat breid ik uit met de tussenkoppen die ik per tekst wil gaan gebruiken. Op die manier krijg ik al een idee bij de insteek en het perspectief, iets dat me later helpt om de teksten te schrijven.
Zodra ik de opzet voor de nieuwe teksten heb staan leg ik de opdracht weg. Doorgaans ben ik daar 1 tot 2 uur mee bezig, afhankelijk van het aantal pagina’s waar het om gaat.

3. Teksten schrijven: producten, categorieën en landingspagina’s

Rond een uur of 10:00 tot 11:00 ben ik helemaal wakker en ‘zit ik er lekker in’. Dat is hét moment om SEO website teksten te schrijven, bijvoorbeeld voor product-, categorie- en landingspagina’s. Dat lukt me zo’n 2 uur achter elkaar, waarna ik even pauze nodig heb. Op die manier blijf ik goed geconcentreerd en lukt het me om steeds een creatieve insteek te kiezen.
Na m’n break pak ik dit het liefst nog een paar uur op. Het eind van de dag gebruik ik om nog wat opzetten voor nieuwe teksten te maken of om een contentplan af te ronden. Daar komt minder creativiteit bij kijken, waardoor dit het ideale moment is op de dag om eraan te werken.

4. Afspraken en interviews

Om meer afwisseling aan te brengen in de werkweek maak ik afspraken en neem ik interviews af. De ene keer ga ik langs bij (potentiële) nieuwe klanten, terwijl ik de andere keer interviews houd of zelf een interview geef, als Consumentenpsycholoog.
Daar ben ik niet iedere dag mee bezig, maar ik probeer iedere week zo’n 2 tot 3 afspraken buiten de deur te plannen. Bovendien probeer ik om de dag een telefonisch overleg of interview in te plannen, om voor voldoende afwisseling te zorgen. Dat helpt me om scherp te blijven en de teksten met voldoende creativiteit te schrijven.

SEO tekstschrijver: samen aan de slag

Ik hoop dat je hiermee een beter beeld hebt van mijn werkdag als SEO content schrijver. Het is niet zo dat ik heel de dag achter een computer zit te schrijven, al is het toetsenbord natuurlijk wel een heel goede vriend van me.
Samen aan de slag en benieuwd wat ik als SEO schrijver voor je kan betekenen? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.