De beste SEO schrijven tips? Schrijf een sterk verhaal
Schrijven voor SEO lastig? Dat hoeft het niet te zijn, mits je een beetje taalgevoel hebt en een goed verhaal kunt vertellen. Het is namelijk veel belangrijker om goed te kunnen schrijven dan om (technisch) precies te weten hoe zoekmachine optimalisatie werkt.
In technische zin vraagt SEO om veel expertise en volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Er is sprake van nieuwe technieken en belangrijke toepassingen of slimmigheden, waarmee websites het voor elkaar krijgen om de vindbaarheid te verbeteren. Als schrijver heb je het iets gemakkelijker, waardoor je de beste SEO schrijven tips eigenlijk haalt uit algemene tips om een beter verhaal te schrijven.
Kruip in de huid van de lezer
Of het aan bod komt tijdens iedere SEO schrijven cursus weet ik niet, maar het is vooral belangrijk om goed in de huid van de lezer te kruipen. Een belangrijke les uit de moderne marketing, waarmee je probeert te achterhalen wat iemand beweegt om een keuze wel of niet te maken. Het is de basis van mijn werk als Consumentenpsycholoog, de tweede rol die ik vertolk naast mijn opdrachten als tekstschrijver om websites beter vindbaar te maken.
Traditioneel schrijven veel bedrijven over de kwaliteiten die ze bezitten en wat ze daarmee voor je kunnen betekenen. Heel interessant, maar vooral voor het bedrijf zelf. Een bezoeker wil niet weten wat je allemaal kunt, maar wat het onder de streep oplevert. Dat ik op de juiste plaatsen in een tekst zoektermen verwerk en een strategisch zoekwoordenonderzoek en contentplan maak is leuk, maar wat levert het op? Het zorgt ervoor dat jouw website hoger in Google komt, en dat is wat je wilt.
Kruip volledig in de huid van de lezer, om te begrijpen wat de doelgroep belangrijk vindt. Wil de doelgroep rust ervaren omdat jij het goed regelt? Gaat het de lezer erom dat de geboden service zo snel mogelijk beschikbaar is of nooit uitvalt? Ontdek de daadwerkelijke beweegredenen, ook als daar sociale componenten bijhoren. Speel daar op in, waarmee je een laag dieper gaat dan met de Unique Selling Points (USP’s) die ik nog vaak voorbij zie komen.
Schrijf in voordelen voor de klant
Schrijf vervolgens in voordelen van de klant. Dat geldt op microniveau in teksten, maar op hoger niveau ook voor de onderwerpen die je behandelt. Denk na over de daadwerkelijke voordelen die een klant ervaart, in plaats van de manier waarop je daartoe kunt komen. Vanuit die voordelen heb je een geweldige kans om te bewijzen dat jij ze levert, waarbij je eventueel kunt uitleggen hoe je dat aanpakt.
Verf.nl wil graag jouw absolute expert zijn op het gebied van verf. Door je bij iedere stap in het keuzeproces voor verf uit te leggen welke soorten er beschikbaar zijn en waarvoor die goed geschikt zijn ervaar jij rust. De (zeer) uitgebreide informatie stelt gerust, en dient daarmee een belangrijk doel van de klant. Bezoekers willen niet alleen weten dat de webshop het grootste assortiment heeft, maar vooral lezen wat bijvoorbeeld het verschil is tussen een hechtprimer en een multiprimer. Die informatie geeft rust, om de stap naar een aankoop kleiner te maken.
SEO schrijven tips: maak het een invuloefening
Kun je dan helemaal geen SEO schrijven tips meer toepassen? Uiteraard zijn er wel een paar handige tips en trucs die je kunt gebruiken, om de vindbaarheid te verbeteren. Het is nog steeds belangrijk om af en toe zoektermen terug te laten komen. Toch krijgen teksten pas echt waarde op het moment dat ze beantwoorden aan de behoeften van de lezer. Dat jij dit leest bewijst dat je meer wilt weten over SEO en het schrijven van teksten die de vindbaarheid verbeteren. Door je uit te leggen hoe dat wat mij betreft werkt en het voorbeeld te geven van mijn klant Verf.nl kom je hopelijk een stap verder. Door daarmee waarde toe te voegen is het een sterke tekst. En dat er af en toe een zoekterm instaat wordt vanaf dat moment pas interessant.
SEO teksten laten schrijven en benieuwd hoe ik dat in jouw geval zou aanpakken? Neem contact met me op, dan vertel ik je er graag meer over.