Patrick Wessels 11 januari 2016

Hoe begin je met SEO? De basis deel 1

Wil je aan de slag met SEO teksten, maar weet je niet goed waar te beginnen? Begin altijd bij je (toekomstige) bezoeker. Welke kennis of overtuiging heeft je bezoeker, wat ontbreekt er nog en welk gedrag past daarbij? Die elementen vormen de basis voor dat wat je bezoeker verwacht en waar jij je SEO-strategie op zou moeten afstemmen. Ik zet 4 niveaus binnen je SEO-strategie voor je op een rij, verdeeld over twee artikelen. Zorg ervoor dat je een goed beeld hebt van de verschillende soorten content die voorzien in diverse behoeften bij bezoekers. Stem je de 4 elementen goed op elkaar af? Dan heb je de basis voor een goede SEO strategie in handen, het is vervolgens de kunst te gaan schrijven of een SEO tekstschrijver in te schakelen.

SEO teksten op 4 niveaus

Binnen SEO kun je gebruik maken van vier verschillende niveaus, die samen je SEO-strategie vormen. Het gaat om:

  • High-level zoekwoorden
  • Top-of-mind content
  • Blogartikelen
  • Back-end content

Ik ga in dit artikel voor je in op de eerste twee niveaus, in een volgend artikel behandel ik de andere twee.

High-level zoekwoorden

Keywords zijn van groot belang binnen je SEO-strategie, ook al krijgt Google de semantiek van content steeds beter door. Eerder beschreef ik al eens dat je steeds minder zoekwoorden in een tekst nodig hebt. Dat neemt niet weg dat er specifieke zoektermen zijn met hoge relevantie voor jouw website. Het is voor mij bijvoorbeeld van belang dat ik content creëren rondom termen zoals [SEO tekstschrijver] en [SEO teksten]. Het zijn in SEO-jargon ‘PPC’ termen, zoekwoorden die bondig beschrijven wie je bent, wat je doet of wat je levert. Deze zoekwoorden kun je eventueel uitbreiden met geografische termen [SEO tekstschrijver in Leiden] of elementen die specifieke eigenschappen bevatten [ervaren SEO tekstschrijver].
De content op basis van high-level zoekwoorden kun je op verschillende plaatsen op de website kwijt. Het is verstandig de belangrijkste termen in ieder geval een keer terug te laten komen op je homepage, net als op de andere delen ‘hoog’ op de website zoals dienstenpagina’s. Je kunt de optimalisatie van dergelijke pagina’s zonder problemen sterk beperken, het is voldoende om de termen een enkele keer te noemen. Zorg er in ieder geval voor dat je de termen opneemt als titel van een pagina in het menu of creëer bijvoorbeeld een algemene landingspagina. Je kunt de pagina’s gericht op deze high-level zoekwoorden gebruiken als doelpagina, bijvoorbeeld vanuit top-of-mind content of blogartikelen die je schrijft.

Top-of-mind content

Top-of-mind content organiseer je rondom zoekwoorden die duiden op een indirecte interesse, rondom je product of dienst. Bezoekers die ik hiermee aanspreek zijn niet per se op zoek naar een SEO tekstschrijver, zij vragen zich dingen af als [hoe kies ik een SEO tekstschrijver?] of [hoe schrijf je SEO webteksten?]. Het zijn meer specifieke zoekwoorden, waar niet direct een koopgerichte intentie aan vastzit. In plaats daarvan is er sprake van een wens tot informatie. Zorg er met de top-of-mind content dus voor dat je daarin voorziet. Je speelt in op de vragen die er leven bij de doelgroep, onder andere een eventuele klantenservice kan een goede inspiratiebron vormen.
Je kunt deze content uitstekend publiceren door middel van een FAQ of een kenniscentrum, waarin je vragen beantwoordt die leven bij de doelgroep. Je werkt met dergelijke content aan je online autoriteit, terwijl je bovendien je vindbaarheid op meer specifieke termen kunt verbeteren. Uiteraard kun je vanuit het kenniscentrum of de antwoorden op veel gestelde vragen links aanbrengen naar de content op basis van de high-level zoekwoorden. Op die manier breng je de bezoeker naar een pagina die uiteindelijk een conversie moet gaan opleveren.
Volgende keer ga ik in op blogartikelen binnen je SEO strategie, net als back-end content die je kunt toevoegen. Je zorgt op die manier voor verschillende soorten van content, op basis van de diverse behoeften zoals die leven bij de doelgroep. Nu alvast meer weten? Neem contact met me op, ik hoor graag van je!
Deel 2 van dit tweeluik is inmiddels ook beschikbaar!