Patrick Wessels 01 februari 2016

Hoe begin je met SEO? De basis deel 2

Aan de slag met SEO teksten, maar weet je niet goed hoe je daarmee dient te beginnen? Het is vooral van belang om een duidelijk plan op te stellen of een strategie te bepalen. Welke zoekwoorden zijn van belang en hoe kun je die verwerken in content waar je bezoeker wat aan heeft? Enkele weken geleden schreef ik deel 1 van dit tweeluik, waarin ik uitlegde hoe je met high-level zoekwoorden en top-of-mind content in een belangrijke generieke behoefte kan voorzien en je website kunt optimaliseren. Deze week ga ik dieper in op het nut van blogartikelen en SEO teksten die je voor de back-end kunt gebruiken.

SEO teksten op 4 niveaus

Zoals aangegeven is het verstandig om een SEO plan te maken voor tekst op 4 verschillende niveaus, samen vormen ze een belangrijke basis voor je SEO strategie:

  • High-level zoekwoorden
  • Top-of-mind content
  • Blogartikelen
  • Back-end content

De eerste twee niveaus spelen vooral in op generieke zoekwoorden, waarmee je een goede basis kunt creëren en je zowel bezoekers als de zoekmachines kunt aangeven waar je website in grote lijnen over gaat. Het zoekvolume op de termen die je kiest is relatief hoog, maar dat geldt helaas ook voor de concurrentie waarvan sprake is. Blogartikelen en back-end content zorgen er met meer specifieke zoekwoordcombinaties voor dat je gemakkelijker het verschil kunt maken om online autoriteit op te bouwen en in andere informatiebehoeften te voorzien.

Blogartikelen en online autoriteit

Blogartikelen helpen je online autoriteit op te bouwen, je kunt bouwen aan een platform met een specifiek publiek. Ik probeer je hier op mijn blog bijvoorbeeld aan te geven hoe je als SEO tekstschrijver aan de slag kunt of wat je van een goede schrijver kunt verwachten. Blogartikelen kun je gebruiken om specifieke onderwerpen aan te snijden die leven bij je bezoekers, klanten of andere relaties. Merk je dat zij benieuwd zijn naar hoe je zelf goed van start kunt gaan met het schrijven van SEO teksten of heb je het idee dat zij zoeken naar de trends die er op het moment spelen? Een blog is een uitstekend medium om die informatie te delen. Je zorgt er daarmee voor dat je online autoriteit kunt opbouwen.
Qua zoekwoorden kun je in de blogartikelen per artikel in ieder geval één specifieke zoekwoordcombinatie kwijt. Het gaat in dit geval bijvoorbeeld om [hoe begin je met SEO], een vraag die verschillende van mijn (potentiële) klanten zich af blijken te vragen. Ik wil daar met deze twee artikelen graag op inspelen. Daarnaast geef ik een bredere groep aan hoe je van start kunt gaan, de content is daarmee interessant voor reguliere bezoekers en kan bijdragen aan m’n specifieke vindbaarheid op deze term. Uiteraard kun je in de blogartikelen bovendien af en toe een aantal van de generieke termen meenemen. Heb je de high-level zoekwoorden in je website geïntegreerd en wat top-of-mind content geschreven? Dan is het vanuit het blogartikel de moeite waard om bijvoorbeeld naar een categorie- of dienstenpagina te linken. Je kunt Google op die manier aangeven waar de belangrijke pagina’s binnen je website zetten en hoe je de bezoeker door de website wilt helpen te navigeren.

SEO teksten voor de back-end

Blogartikelen helpen je om actuele content te publiceren en jezelf als autoriteit te positioneren. Wanneer je het nog wat specifieker wilt maken kun je daar de back-end content voor gebruiken. Het gaat in dit geval om informatie zoals je die vanuit de klantenservice zou willen delen, ter back-up wanneer klanten vragen hebben. Lever je een dienst en vragen klanten zich af wat er allemaal mogelijk is of hoe ze bepaalde instellingen kunnen veranderen? Verkoop je producten en vragen veel klanten zich af wat de levertijd is of hoe ze kunnen nagaan dat je de 100% originele varianten verkoopt? Het zijn specifieke vragen waar (potentiële) klanten naar zoeken. De content draagt bij aan de service die je biedt naar je bezoekers en klanten, terwijl het dankzij de specifieke zoekwoorden die je hierin kunt verwerken bovendien kan bijdragen aan je vindbaarheid.
Vorige week schreef ik een artikel ter inspiratie voor je blog, gericht op informatie vanuit de veel gestelde vragen. Dat geeft goed aan dat je de back-end SEO teksten uitstekend op een blog kunt plaatsen. Het verschil tussen de beide vormen van content zit ‘m in de intentie die je hebt. Wil je zorgen voor meer online autoriteit als specialist binnen je vakgebied of vind je het van belang om (bestaande of potentiële) klanten te voorzien van praktische informatie waar zij naar op zoek zijn?
Zodra je op de 4 verschillende niveaus zorgt voor waardevolle SEO content kun je zowel de generieke als meer specifieke en uiteindelijk zeer specifieke zoekwoorden verwerken. Je website is qua content dan uitstekend geoptimaliseerd, zodat je kunt rekenen op de best mogelijke vindbaarheid. Liever samen aan de slag of heb je nog specifieke vragen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.