Hoe kan ik inspiratie opdoen voor mijn blogartikelen?
Heb je besloten om zelf blogartikelen te gaan schrijven, heeft een SEO tekstschrijver je geadviseerd dat structureel te gaan doen of willen jullie er als onderneming voor zorgen dat er meer relevante en interessante content op de website komt? Veel mensen gaan enthousiast van start, maar merken na 3 – 4 artikelen dat de inspiratie op begint te raken. Hoe kun je inspiratie blijven opdoen om blogartikelen te schrijven en er met die SEO teksten voor te zorgen dat je structureel aan je vindbaarheid kunt werken? Ik zet een paar handige tips op een rij.
Gerelateerde zoekopdrachten en UberSuggest
Wil je bloggen rondom een bepaald onderwerp en vind je het lastig om iedere keer een interessant nieuw sub-onderwerp aan te snijden? Je kunt daarvoor handig gebruik maken van de Gerelateerde zoekopdrachten van Google zelf, net als van tools als UberSuggest en Google News. Hoe dat werkt? Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld.
Stel dat je goed gevonden wilt worden op een term als ‘SEO tekstschrijver’, dan is het interessant om dat in verschillende teksten te verwerken. Het is aan de andere kant natuurlijk niet voldoende om die combinatie van woorden simpelweg steeds opnieuw uitgebreid te beschrijven, na verloop van tijd weten je bezoekers wat het inhoudt. In plaats daarvan kun je je richten op sub-onderwerpen, die er sterk mee te maken hebben maar een ander perspectief laten zien of een ander onderdeel van het vakgebied uitleggen. Je kunt daarvoor simpelweg de zoekopdracht in Google gebruiken. Als je helemaal naar onder scrollt kom je de ‘Zoekopdrachten gerelateerd aan seo tekstschrijver’ tegen, handige suggesties van Google. Je ziet dan dat je het zou kunnen hebben over ‘SEO teksten’, ‘SEO tekstschrijven’ of een ‘SEO copywriter’. Dit kan je heel eenvoudig inspiratie opleveren voor een nieuw artikel.
Een tweede handige tool is UberSuggest. Je kunt hier het onderwerp van je voorkeur invoeren (zet de taal op ‘Dutch’), waarvoor je vervolgens een hele lijst met suggesties ontvangt. De suggesties staan op alfabet, de tool breidt het onderwerp uit met mogelijke aanvullingen. In mijn geval kan ik het bijvoorbeeld hebben over ‘SEO tekstschrijver worden’, ‘SEO tekstschrijver tarieven’ of ‘SEO copywriter blog’. Je kunt aan de hand van deze termen een lijstje maken met mogelijke onderwerpen voor je SEO teksten, of hier even naar kijken net voordat je wilt gaan schrijven.
Newsjacking via Google News
Een derde mogelijkheid is newsjacking, je speelt daarmee in op het nieuws om een waardevol blogartikel te schrijven. Leg bijvoorbeeld uit hoe je eigen onderneming met een dergelijke situatie om zou gaan, of wat de ontwikkeling in het nieuws voor gevolgen heeft voor klanten (en potentiële klanten). Op Marketingfacts.nl verscheen laatst een interessant artikel over newsjacking, dat je uitstekend kunt gebruiken om daar een beter beeld van te krijgen. Wanneer je SEO blogartikelen wilt schrijven heb je aan bijvoorbeeld Google News een handige tool om rondom je onderwerp na te gaan welk nieuws er verschenen is. Daarnaast is het de moeite waard om nieuwsberichten die je op andere momenten tegenkomt alvast op te slaan in je leeslijst, of elders de URL’s bij te houden zodat je er later naar terug kunt grijpen wanneer je wilt gaan schrijven.
Gebruik van zoekwoorden in je SEO teksten
Het is bovendien natuurlijk verstandig om rekening te houden met de zoekwoorden die van belang zijn voor je SEO blogartikelen, je kunt dit zowel op voorhand als achteraf doen. In een eerder artikel bood ik je 3 handige tools met zoekwoorden voor je SEO teksten, die je kunt gebruiken om na te gaan welke woorden voor jou interessant zijn. Zorg ervoor dat je die woorden op een natuurlijke manier in de teksten verwerkt. Op die manier schrijf je interessante, relevante en waardevolle artikelen, die daarnaast goed kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van je website. Met deze handige tools kun je eenvoudig inspiratie opdoen voor je blogartikelen, al kun je ze natuurlijk ook gebruiken wanneer je meer reguliere SEO teksten aan je website toe wilt voegen. Benieuwd hoe ik dat voor je zou aanpakken, of wil je meer weten over de tools en de kracht van blogartikelen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.