Hoe kom ik aan goede SEO content?
Iedereen die een website gaat (laten) maken hoopt natuurlijk op een groot aantal bezoekers dat gebruik zal maken van de informatie, producten of diensten aan zal schaffen of aanvragen zal plaatsen. Hierbij is het natuurlijk van evident belang dat er ook daadwerkelijk mensen terecht komen op de website, bijvoorbeeld wanneer ze een zoekmachine gebruiken (Google, Bing, Yahoo). Er zijn een aantal manieren om ervoor te zorgen dat uw website hoog terecht komt in de zoekresultaten. Vandaag kijken we naar zoekmachine optimalisatie, een uitstekende manier om uw content zo op te stellen dat zoekmachines als Google hier vrolijk van worden.
Zoekmachine optimalisatie is een breed begrip en het is daarom belangrijk om onderscheid te maken tussen de aanpak met betrekking tot de website als geheel, de techniek erachter en de content die erop komt te staan. Als tekstschrijver ben ik uiteraard vooral thuis in dit laatste onderdeel en dat is dan ook precies hetgeen waar we het hier over zullen hebben. Aan de hand van een drietal relatief eenvoudige tips is het mogelijk om een SEO geoptimaliseerde tekst op te stellen die bij zal dragen aan een betere positie binnen de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google. Dit zal automatisch leiden tot meer bezoekers en uiteindelijk betere prestaties van de website.
Allereerst is het van belang om te zorgen voor een relevant verhaal. Relevant voor de mensen die met behulp van een zoekmachine op zoek gaan naar de oplossing voor hun probleem of vraag. Zo is het bijvoorbeeld erg interessant met betrekking tot zoekmachine optimalisatie om ervoor te zorgen dat de titel en inhoud van de teksten aansluiten bij wat mensen intypen wanneer ze een bepaald product zoeken. Door de content zo te beschrijven dat hierin zinsdelen en woorden voorkomen die u in zou typen om zelf informatie rondom het onderwerp te zoeken is de kans bijvoorbeeld groot dat dit een goede aansluiting zal betekenen op de wensen van potentiële klanten. Een zoekmachine als Google zal deze ‘match’ herkennen en u daarom belonen met een relatief hoge positie in Google. Er bestaan uiteraard tools op het internet om erachter te komen waar mensen zoal op zoeken. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van de volgende website die Google zelf in het leven heeft geroepen om u op weg te helpen: klik hier voor de website.
Ten tweede is verstandig om de teksten zo natuurlijk mogelijk te schrijven. Er bestaan veel websites die vol staan met zoekwoorden en daarmee hun doel voorbij schieten. Het is waar dat een zoekmachine als Google gebruik maakt van een crawler die op zoek gaat naar de teksten om aan de hand van de zoekwoorden de inhoud te bepalen, maar zeker deze jongste internetreus is uitstekend op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de wereld van zoekmachine optimalisatie en heeft er daarom voor gezorgd dat een stortvloed aan zoekwoorden niet langer automatisch zal leiden tot een goede positie. Mensen die gebruik maken van de zoekmachine hebben vooral veel aan informatieve en kwalitatieve teksten gericht op het door hen gezochte onderwerp. Met dit in uw achterhoofd is het verstandig om een keyword density aan te houden van ongeveer 2-3%.
Een derde punt van aandacht is de hoeveelheid tekst die u gebruikt. Het lijkt misschien aantrekkelijk om zoveel mogelijk tekst te (laten) maken en op die manier veel keywords kwijt te kunnen. Opnieuw is dit niet waar zoekmachine optimalisatie om begonnen is en het valt daarom dan ook niet aan te raden. Natuurlijk is het belangrijk om voldoende content te plaatsen om zo bezoekers te informeren of te overtuigen, maar het mag ook bij dit onderdeel niet onnatuurlijk worden. Bovendien worden hele lappen tekst vaak niet erg gewaardeerd door bezoekers waardoor de waardering voor de website al snel af zal nemen. Een goede tekst bedraagt daarom doorgaans zo’n 300 – 500 woorden. Men kan de verminderde waardering bijvoorbeeld terugzien in het aantal links dat er op andere websites wordt geplaatst. Goede teksten, die kort en bondig een interessant onderwerp beschrijven, zullen populairder zijn op andere websites en op die manier een meer technisch aspect van zoekmachine optimalisatie positief beïnvloeden (zoekmachines als Google kijken namelijk niet alleen naar de teksten zelf, maar ook naar de positie en de invloed van de website binnen het totale internet).
Een laatste tip zal ik in de meest praktische vorm brengen; het maken van opsommingen om zo de leesbaarheid voor zowel bezoekers als de crawler te verbeteren. Samengevat kunnen we concluderen dat uw content:
• Relevant dient te zijn met betrekking tot wat men zoekt
• Op een natuurlijke wijze van zoekwoorden dient te zijn voorzien
• Een natuurlijke lengte kent; doorgaans zo’n 300 tot 500 woorden
Met deze tips kan iedereen een begin maken met SEO en zo zorgen voor teksten die bij zullen dragen aan een betere positie binnen de zoekresultaten van iedere zoekmachine. Er bestaan uiteraard nog veel meer mogelijkheden om de website zo interessant mogelijk te maken, maar wat betreft de teksten is dit in ieder geval een goede basis om bezoekers te trekken.