Patrick Wessels 09 februari 2015

Hoe schrijf je als SEO tekstschrijver veel relevante content voor een fysieke winkel?

Heb je een fysieke winkel en ben je op zoek naar mogelijkheden om je online zichtbaarheid te vergroten? In tegenstelling tot een webshop heb je waarschijnlijk geen specifieke producten online staan, waardoor die geen kans bieden relevante content toe te voegen. Hoe zorg je er als SEO tekstschrijver dan toch voor dat je aan je vindbaarheid kunt werken, door gebruik te maken van relevante content? We bestaan wel degelijk mogelijkheden, om er met SEO teksten voor te zorgen dat je zowel bezoekers als de zoekmachine kunt laten weten waar de website (en je bedrijf) over gaan. Zorg ervoor dat je relevant en waardevol over bijvoorbeeld de merken of producten schrijft, op een logische plaats die daar goed voor geschikt is.

Wees relevant en waardevol

Het is zowel voor SEO schrijvers als (web)winkeliers van belang om relevante en waardevolle content toe te voegen. Zorg ervoor dat je daadwerkelijk informatie toevoegt waar de lezer iets aan heeft, bijvoorbeeld om zich een beeld te vormen bij de producten of merken die je voert. Op die manier zorg je er als het ware voor dat je iemand in de winkel kunt verwelkomen, zij het online.
Wanneer ben je als tekstschrijver relevant en waardevol, waar kun je het over hebben? Als fysieke winkel kun je klanten bijvoorbeeld uitleggen over de specifieke merken die je in de winkel hebt liggen of hebt hangen, of de materialen waarvan de kleding gemaakt is. Wil je bijvoorbeeld uitleggen dat de sokken aan de buitenzijde voorzien zijn van Merinowol, terwijl er aan de binnenkant huidvriendelijk katoen zit? Dan is dat van grote toegevoegde waarde voor je klant, het vertelt immers iets over de kwaliteit van het product. Het is daarom een goed idee om hier SEO teksten over te schrijven, zodat je dit ook online duidelijk kunt maken.
Daarnaast kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om uitgebreide SEO teksten te (laten) schrijven over de wijze waarop je planten het best water kunt geven, of hoe je ervoor zorgt dat je de planten in de tuin op tijd snoeit. Dit is informatie die je in een tuincentrum in kunt winnen bij een specialist, dus waarom niet online op de website waarin je het tuincentrum presenteert? Juist dergelijke invalshoeken bieden ruimte aan de SEO tekstschrijver, aangezien je goed de diepte in kunt en je in een waardevolle tekst voldoende relevante zoekwoorden terug kunt laten komen.

Koopgerichte zoektermen

De zoekwoorden bieden de mogelijkheid om effectief te werken aan je vindbaarheid, net als de algehele conversie. Online conversie is natuurlijk niet van toepassing op het moment dat je alleen een fysieke winkel hebt, algehele conversie is dat wel. Wil je er als fysieke winkel of keten voor zorgen dat je vooral een bron van informatie bent, of wil je ervoor zorgen dat je een bron van informatie bent voor hen die bij je willen komen kopen? Het is van belang om de relevante en waardevolle SEO teksten zo in te steken dat ze ook daadwerkelijk leiden tot verkoop.
Hoe je daar effectief voor zorgt? Denk goed na over de zoekwoorden die je gebruikt, in combinatie met koopgerichte termen. Een simpele ‘extensie’ als ‘kopen’ achter de zoekwoorden leidt tot toegevoegde waarde, maar je kunt hier ook meer creatief mee omgaan. Denk bijvoorbeeld aan een term als ‘vergelijken’ of ‘beoordelingen’ en ‘reviews’. Mensen die deze zoektermen gebruiken zijn waarschijnlijk bezig met een (online) zoektocht en willen uiteindelijk een aankoop doen. Zelfs op het moment dat je online niets daadwerkelijk te verkopen hebt, is het wel de moeite waard om aan te geven dat je de producten kan aanbieden, ook al is het op fysieke locaties.

SEO teksten voor een kledingwinkel

Heb je bijvoorbeeld een of meerdere fysieke kledingwinkels? Dan is het de moeite waard om per merk dat je voert voor een relevante en waardevolle tekst te zorgen. Als SEO tekstschrijver kun je bijvoorbeeld de informatie van de merken zelf als basis nemen, om dit vervolgens uit te breiden met een eigen ‘sausje’ voor de winkel of de keten. Hoe presenteer je de merken en op welk deel van de doelgroep sluit dit specifiek het best aan? Welke lijnen of collecties voer je en welke trends zorgen ervoor dat je trendy kleding kunt presenteren? Door hier op een tijdloze wijze op in te gaan kun je uitstekende landingspagina’s schrijven. Wil je meer actuele content toevoegen? Dan is een blog wellicht beter geschikt, waar je uiteraard ook een SEO tekstschrijver voor kunt inhuren.