Patrick Wessels 06 april 2015

Hoe zet ik SEO teksten optimaal in voor mijn categoriepagina’s?

Heb je een webshop en wil je optimaal gebruik maken van SEO teksten, of ben je benieuwd hoe een SEO tekstschrijver met je categoriepagina’s aan de slag zou gaan? Het is van belang dit type teksten te onderscheiden van bijvoorbeeld blogartikelen en dienstenpagina’s. Categoriepagina’s in een webshop (of branches of werkgebieden voor dienstverleners) vragen om een unieke aanpak. Zorg ervoor dat de tekst die je presenteert aansluit bij de verwachting van bezoekers, dat je deze kort en krachtig opstelt en dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van short-tail zoekwoorden. Aan de hand van die 3 stappen schrijf je categoriepagina’s als een SEO tekstschrijver.

Herkenning in de SEO tekst

Op het moment dat je een categoriepagina schrijft is het vooral van belang dat je zorgt voor een stukje herkenning. Een webshop als Zalando heeft dat uitstekend begrepen. In de linker-zijbalk op de pagina zie je een kort stukje tekst, waarin de verschillende varianten van heren shirts aan bod komen. Was je bijvoorbeeld op zoek naar een shirt met patronen, een ronde hals of wellicht een V-hals? Je leest kort dat je op de juiste pagina beland bent, mocht je dat aan de producten in het overzicht nog niet hebben gezien. Deze introductie in de vorm van een categorietekst is natuurlijk belangrijker wanneer de producten nog niet direct in beeld zijn, of wanneer het gaat om een meer onbekende productsoort waarbij je tekstuele informatie nodig hebt. Uiteraard is het niet alleen de categorietekst die leidt tot je online vindbaarheid, in combinatie met bijvoorbeeld linkbuilding heeft Zalando het echter uitstekend voor elkaar, iets dat je terugziet in de zoekresultaten.
Zorg ervoor dat je kort spreekt over de producten die binnen een bepaalde categorie vallen, eventueel in combinatie met sub-categorieën. Wil je er als SEO tekstschrijver bijvoorbeeld voor zorgen dat je ook heren shirts met korte mouwen of de warme heren shirts onder de aandacht brengt? Breng interne links aan naar die specifieke pagina’s, zodat bezoekers eventueel meteen door kunnen klikken. Het is vaak lastig te voorspellen welke zoekwoorden ze exact gebruiken, met interne links binnen de SEO teksten voor je categorieën voorkom je bounces, je leidt bezoekers direct door naar de (sub)pagina die ze voor ogen hadden.

Kort en krachtig

SEO teksten voor je categorieën kun je het best opbouwen door je te beperken tot het bieden van herkenning, eventueel met een call to action om het af te ronden. Spreek kort over de verschillende productvarianten, de verschillen ten opzichte van andere categorieën of de voordelen die je als webshop te bieden hebt (snelle verzending, ruime voorraad, laagste prijzen, etc.). Je voorkomt op die manier dat je een complete lap tekst op de pagina hoeft te plaatsen, terwijl de korte tekst toch van toegevoegde waarde is voor de bezoeker. Daarnaast bieden de SEO teksten op de categoriepagina’s je de kans om belangrijke zoekwoorden te integreren, hierover verderop iets meer.
Zorg ervoor dat je op een categoriepagina maximaal 50 – 100 woorden boven de producten plaatst. Je zorgt er op die manier voor dat er boven de vouw in ieder geval alvast te zien is dat er een overzicht met producten volgt. Zelfs wanneer het slechts gaat om een klein deel van de foto’s zullen bezoekers verder scrollen. Sterker nog, juist door slechts een deel van de foto’s te laten zien kun je de nieuwsgierigheid prikkelen en zorg je voor een grotere kans op actie bij je bezoekers. Op die manier komt de kennis van een consumentenpsycholoog en die van een specialist in SEO teksten goed samen. Wil je meer content kwijt op een categoriepagina? Zorg er dan voor dat je onder de producten nog eens 100 – 300 woorden gebruikt. Je hebt dan meer dan voldoende de ruimte om je zoekwoorden te plaatsen en relevante informatie voor de doelgroep aan te bieden. Pas ervoor op dat je niet teveel content met teveel zoekwoorden plaatst. Google herkent dat momenteel niet als problematisch, maar de kans bestaat dat een slimmer algoritme in de toekomst opmerkt dat de content er vooral voor de zoekmachines staat…

Short-tail zoekwoorden

Hoe maak je slim gebruik van zoekwoorden voor je SEO categoriepagina’s in je webshop? Zorg ervoor dat je de nadruk zoveel mogelijk legt op de short-tail zoekwoorden. Dat betekent dat je gebruik kunt maken van de korte zoekwoorden en zoekwoordcombinaties, bij voorkeur met een hoog volume. Om bij het voorbeeld van Zalando te blijven, zij richten zich op ‘heren shirts’. Dat is een short-tail zoekwoord, een long-tail alternatief zou het volgende kunnen zijn: ‘heren shirts met fijne pasvorm’. Die long-tail zoekwoorden zijn beter geschikt voor in een blogartikel, waarin je bijvoorbeeld uitlegt hoe de materialen van bepaalde merken bijdragen aan de fijne pasvorm van de heren shirts die je verkoopt.
Op de categoriepagina’s richt je je op de short-tail zoekwoorden met een hoog zoekvolume, ook al hoort daar vaak een hogere concurrentie bij. Je kunt er door middel van blogartikelen en landingspagina’s voor zorgen dat je meer specifieke content toe kunt voegen. Uiteraard kun je onderling interne links aanbrengen en eventueel gebruik maken van linkbuilding, zodat je uiteindelijk ondanks de hogere concurrentie toch een goede positie kunt bemachtigen. Indien je op de categoriepagina’s teveel gebruik maakt van long-tail zoekwoorden zit dat waarschijnlijk de conversie in de weg. Gezien de langere aard van de zoekwoorden loopt de density op en leest de tekst niet lekker meer, daarnaast loop je het risico dat de tekst de algemene lading van de pagina niet langer goed dekt.
Aan de hand van deze 3 element zorg je ervoor dat je de SEO teksten voor je categoriepagina’s als een SEO tekstschrijver kunt schrijven, of weet je waar je goed op dient te letten. Het is uiteraard van belang om in het algemeen vooral voor je bezoekers te blijven schrijven. Zorg ervoor dat je waardevolle, relevante en interessante content toevoegt, waarbij je er uiteraard rekening mee houdt dat je de belangrijke zoekwoorden erin opneemt. Wil je weten hoe ik dat zelf aanpak? Neem vrijblijvend contact met me op, ik ga graag voor je aan de slag.