Patrick Wessels 14 december 2015

Hoe zorg je voor organische linkbuilding met je SEO teksten?

Search Engine Optimization bestaat uit verschillende aspecten, zowel content op je eigen website als (organische) linkbuilding spelen een belangrijke rol. Schrijf je waardevolle SEO teksten en wil je er daarnaast voor zorgen dat ook andere websites Google door middel van linkbuilding aangeven dat je een goede positie binnen de zoekresultaten verdient? Het kopen van links behoort inmiddels tot de grijze of zelfs zwarte SEO-tactieken, dus hoe kun je er nog op een organische wijze voor zorgen dat andere websites bereid zijn een link naar de jouwe te plaatsen? Zowel blogartikelen, landingspagina’s als persberichten blijken daar uitstekend voor geschikt.

Waardevolle blogartikelen schrijven

Schrijf je al blogartikelen? Goed bezig, blogartikelen helpen je veel waardevolle content op je website toe te voegen die bovendien mogelijkheden tot organische linkbuilding biedt. Indien je mijn blog al wat langer volgt is de kans groot dat je regelmatig op andere (Amerikaanse) blogs terecht komt, ik link wekelijks naar andere artikelen die de moeite van het lezen dan waard zijn. Vorige week nog schreef ik bijvoorbeeld over 5 tips op Amerikaanse blogs, waarmee je dieper de materie in kunt duiken.
Op de manier waarop ik naar andere blogs link kunnen zij dat natuurlijk ook naar mij doen, of naar jou wanneer je een interessant verhaal neerzet. Zorg er dus voor dat je de blogartikelen gebruikt om waardevolle informatie te delen. In eerdere artikelen hielp ik je op weg met wat inspiratie (1 & 2), een website als Hosting2Go laat goed zien hoe je in brede zin voor geschikte onderwerpen kunt zorgen. Zorg ervoor dat je een verhaal neerzet waar bezoekers en potentiële klanten wat aan hebben, des te groter is immers ook de kans dat andere websites er naar linken en je met SEO teksten aan je organische vindbaarheid kunt werken.

Uitgebreide landingspagina’s van een SEO tekstschrijver

Werk je met een SEO tekstschrijver of zorg je er zelf voor dat je goede landingspagina’s voor je website inricht? Ook die landingspagina’s vormen een uitstekend doel voor links van externe websites en kunnen dus bijdragen aan je organische linkbuilding. Onlangs maakte ik bijvoorbeeld een landingspagina gericht op SEO teksten , waarin ik de verschillende aspecten belicht die van belang zijn. Het is een stuk statische informatie, waar anderen naar kunnen linken wanneer ze hun klanten of doelgroep willen aangeven welke elementen er komen kijken bij een goede SEO tekst.
Heb je op de website verschillende landingspagina’s staan, bijvoorbeeld om aan te geven hoe je lokaal te werk gaat of om antwoord te geven op veel gestelde vragen door klanten? Dit zijn pagina’s die je uitstekend kunnen helpen binnen je organische linkbuilding. Maak je gebruik van een linkbuilder? Deze kan hier uitstekend mee uit de voeten en zal je waarschijnlijk adviseren om nieuwe landingspagina’s aan te maken wanneer je die nog niet (voldoende) hebt.

De kracht van persberichten

Ten derde kun je gebruik maken van persberichten, al is dat wellicht een wat onconventionele techniek. Een persbericht verspreid je onder de redacties van kranten, magazines en eventuele andere media. Zij hebben tegenwoordig over het algemeen allemaal een online kanaal, een website waarop ze de artikelen kunnen plaatsen. Zorg je voor een interessant persbericht op basis van een nieuwswaardig feit of een belangrijke ontwikkeling? Je kunt in het persbericht een link opnemen naar je homepage of een specifieke (landings)pagina. Met name lokale kranten en relatief kleine online magazines zitten over het algemeen te springen om nieuwe persberichten. Zij nemen de persberichten veelal bijna integraal over, inclusief de link naar jouw website.
Je zorgt met persberichten op die manier eenvoudig voor betere organische linkbuilding, naast de blogartikelen en de landingspagina’s die je daarvoor gebruikt. Op die manier heb je op de eigen website voldoende waardevolle content staan en linken verschillende externe websites naar jouw pagina’s. Je werkt aan zowel de content op de website als je linkprofiel, twee belangrijke elementen die je helpen de vindbaarheid van je website te verbeteren. Aan de slag met een integrale strategie of benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Neem contact met me op!