Patrick Wessels 23 juni 2015

In 3 stappen goed van start als SEO tekstschrijver binnen WordPress

Wil je zelf als SEO tekstschrijver aan de slag en maak je gebruik van WordPress? Je kunt in slechts 3 eenvoudige stappen van start. Het is van belang om een goede basis neer te zetten, bijvoorbeeld met betrekking tot de permalinks. Vervolgens kun je een SEO plugin installeren en kun je aan de slag met het schrijven, plannen en optimaliseren van je artikelen. Schrijf je een overtuigend, waardevol en relevant verhaal op basis van de juiste zoekwoorden? Dan zorg je er met de SEO teksten binnen WordPress voor dat je een goed fundament legt voor je online succes.

Instellen van de permalinks voor je SEO teksten

Het is allereerst van belang om de permalinks binnen WordPress goed in te stellen, nog voordat je een eerste pagina of een artikel aanmaakt. Met de permalinks bedoelen we de structuur van iedere URL die je toe zal gaan voegen, bijvoorbeeld op het moment dat je een blogartikel, een landingspagina of een andere pagina creëert. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel als dit schrijft, dan is het van belang dat de URL er als volgt uit zal gaan zien: www..nl/in-3-stappen-goed-van-start-als-seo-tekstschrijver-binnen-wordpress. Die URL ziet er niet alleen beter uit dan www.<jedomeinnaam.nl/?p=19, het zorgt er daarnaast voor dat je er de belangrijke zoekwoorden in op kunt laten nemen.
Wil je de permalinks binnen WordPress op de juiste manier instellen? Vanuit het dashboard van WordPress navigeer je aan de linkerzijde naar de menu-optie ‘instellingen’. Er volgt een uitklapmenu, waar je ‘Permalinks’ aan kunt klikken. Hier heb je vervolgens de mogelijkheid om de permalinks te wijzigen, je hebt standaard de keuze uit een aantal verschillende mogelijkheden. Het gaat om ‘Standaard’ met de bekende vorm met een nummer voor iedere pagina, naast varianten in combinatie met de jaren, maanden en dagen of bijvoorbeeld een numerieke volgorde. Je kunt het best gebruik maken van de variant met daarin de berichtnaam, of een aangepaste structuur waarin je in ieder geval /%berichtnaam%/ of /%postname%/ opneemt. Je zorgt er op die manier voor dat de titel van het bericht automatisch in de URL terechtkomt. Dit draagt bij aan je vindbaarheid en zorgt er bovendien voor dat bezoekers de URL wellicht kunnen onthouden, mits die niet te lang is natuurlijk.

SEO-plugin installeren

Zodra je de permalinks op de juiste wijze hebt ingesteld is het van belang om een SEO-plugin te installeren, we maken in dit voorbeeld gebruik van de populaire Yoast SEO Plugin. Het is een handige tool binnen WordPress, die er op zowel de afzonderlijke pagina’s, in de berichten en voor de website als geheel voor zorgt dat je het juiste gebruik van zoekwoorden zo gemakkelijk mogelijk kunt maken. Je kunt de plug-in zien als een handig hulpmiddel, vooral wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt als SEO tekstschrijver, of je binnen een team wilt aantonen dat je de SEO teksten op de juiste wijze hebt geoptimaliseerd. Heb je de optimalisatie goed voor elkaar? Dan levert de plug-in per pagina of artikel in het overzicht binnen WordPress namelijk een groen bolletje op; een oranje of grijs bolletje laat zien dat je nog niet het onderste uit de kan haalt.
Om de SEO plugin van Yoast te installeren navigeer je via opnieuw de linkerzijde naar ‘Plugins’, om daar vervolgens ‘Nieuwe plugin’ aan te klikken. Hier heb je de mogelijkheid om rechtsboven naar ‘Yoast’ te zoeken, dat is voldoende om bij de juiste tool uit te komen (WordPress SEO by Yoast). Zodra je de plugin hebt gevonden kun je die aanklikken en deze installeren. Na de installatie kun je de plugin meteen activeren, zodat je daar gebruik van kunt gaan maken.
Zodra je de plugin hebt geïnstalleerd verschijnt er in ieder scherm van WordPress waarin je een pagina of bericht aan kunt maken een scherm onder de editor die je kunt gebruiken. Het gaat om een box met als titel ‘WordPress SEO by Yoast’, waarin je 3 invulvelden ziet onder de ‘snippet preview’. Dat eerste gedeelte laat je zien hoe de combinatie van de SEO titel, de URL en de meta beschrijving er in Google uit zullen gaan zien. Je kunt er na het schrijven van je artikel of pagina het focus keyword invullen, gebruik daarvoor het hoofdzoekwoord binnen je SEO teksten. Zorg ervoor dat je het zoekwoord exact spelt zoals je dat ook in de teksten opneemt, de plugin zal automatisch nagaan of de combinatie op alle belangrijke punten aanwezig is.
Houd er rekening mee dat het focus keyword zelf geen toegevoegde waarde heeft voor Google, het is een hulpmiddel van de plugin om na te gaan of het zoekwoord terugkomt op de plaatsen die wel van belang zijn voor de zoekmachine. Zodra je er een zoekwoord invult gaat de SEO plugin voor je na of het zoekwoord op de volgende plaatsen terugkomt:

  • De titel van het artikel
  • De titel van de pagina
  • De URL van de pagina
  • De inhoud van het artikel
  • De meta beschrijving

Komt het zoekwoord overal netjes in terug? De resultaten kleuren groen en geven je bovendien aan hoe vaak je het zoekwoord terug laat komen. Je kunt op die manier eenvoudig nagaan of je alle beschikbare kansen benut. Wil je daar verder induiken? Het tweede tabblad binnen de box geeft ‘page analysis’ aan, waarmee je handige tips kunt inwinnen over hoe je de pagina verder kunt optimaliseren.

Artikelen schrijven, inplannen en optimaliseren

Zodra je de permalinks op de juiste wijze hebt ingesteld en je gebruik maakt van de SEO plugin kun je aan de slag met het schrijven van de SEO content. Je kunt pagina’s gaan aanmaken of (blog)artikelen schrijven, op basis van de belangrijke zoekwoorden voor je website. Het is verstandig om onderzoek te doen naar de belangrijke zoekwoorden en daarin een onderscheid te maken tussen de algemene (short-tail) zoekwoorden en de meer specifieke (long-tail) zoekwoorden. Dat helpt je bijvoorbeeld een blog op te bouwen en de pagina’s uit het hoofdmenu op de juiste wijze in te richten.
Uiteraard kun je WordPress gebruiken om de artikelen voor de komende tijd in te plannen, zodat je op je blog bijvoorbeeld iedere week of iedere 2 weken een nieuw artikel kunt laten verschijnen. Op die manier zorg je ervoor dat er regelmatig verse content verschijnt. Je bezoekers zullen je stukje bij beetje meer als autoriteit binnen je vakgebied gaan zien, terwijl Google je website ‘leert kennen’ en je kunt rekenen op een vlotte indexatie van nieuwe artikelen die je plaatst. Voor de optimalisatie van nieuwe content kun je gebruik maken van de SEO plugin die je eerder hebt geïnstalleerd. Gebruik je twee of meer belangrijke zoekwoorden binnen de content? Geen probleem, je kunt het focus zoekwoord meerdere keren instellen, zodat je na kunt gaan of de belangrijke zoekwoorden er stuk voor stuk op de juiste wijze in terugkomen.
Je kunt op die manier zelf aan de slag met SEO teksten, of ervoor zorgen dat je in ieder geval een idee krijgt van hoe je een WordPress website daar goed voor kunt inrichten. Wil je toch liever gebruik maken van een echte SEO tekstschrijver, of heb je een andere specifieke vraag? Neem vrijblijvend contact met me op, ik hoor graag van je!