Leer de passen en dans als een SEO schrijver soepel met Google mee
Schrijf je voor je eigen website, voor een bedrijfspagina of wellicht voor klanten? Zoekmachineoptimalisatie (on-page) helpt je om zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten te verschijnen, mits Google je content goed waardeert. Het is van belang om de content zo rijk mogelijk op te zetten, door middel van een combinatie van tekst, afbeeldingen en video’s. Je kunt dit doen door uit te gaan van de behoefte van de lezer en waardevolle content te creëren, die bovendien relevant en interessant is. Leer de passen van de dans, toon initiatief en zorg ervoor dat je je soepel kunt bewegen, om samen met Google een prachtige dans aan te gaan. Op die manier voorkom je misstappen en zorg je ervoor dat je goed weet waar je partner naartoe wil.
Laten we beginnen met de de Google richtlijnen, waarmee de zoekmachinegigant een klein tipje van de sluier over het alomvattende algoritme optilt. Met wat handige tips van Google kun je de basispassen eenvoudig onder de knie krijgen. Voorkom dubbele content, blijf ver weg van link schemes en gebruik keywords slechts waar relevant voor de lezer.
Google Penguin en Google Panda
Google helpt je op die manier aardig op weg, maar de zoekmachine krijgt ondertussen ook zelf de passen steeds beter onder de knie. Zorg er daarom voor dat je goed op de hoogte blijft van de ontwikkelingen op dit gebied en beweeg soepel met Google mee, voor de ideale dans die leidt tot teksten die optimaal vindbaar blijken.
Google werkt bijvoorbeeld doorlopend aan het verbeteren van het eigen algoritme, om gebruikers van de zoekmachine de best mogelijke resultaten aan te bieden. Wil je ervoor zorgen dat Google jouw resultaten als de beste zal zien? Dan is het van belang om rekening te houden met updates van het algoritme, zoals Penguin en Panda. Op die manier blijf je soepel met je partner meedansen en zorg je ervoor dat je SEO content volledig in lijn is met hoe de zoekmachine dat graag ziet. Een update van Penguin zit er volgens analisten aan te komen, terwijl recente bewegingen van diverse websites in de zoekresultaten volgens de zoekmachine zelf laten zien dat Panda 4.1 nog altijd uitrolt. Blijf goed op de hoogte van waar Google naartoe wil en hoe je content daar optimaal bij aansluit, door je zo goed mogelijk te richten op waar je lezer daadwerkelijk wat aan heeft, wat leidt tot toegevoegde waarde.
Toon initiatief ten opzichte van concurrenten
Weet je inmiddels waar je partner naar toe wil? Dan is het van belang om daarnaast initiatief te tonen, om het tot een bijzondere ervaring en een prachtige dans te maken. Het is niet voldoende om simpelweg je concurrenten te volgen door goed te kijken naar hoe zij het aanpakken. Zorg er uiteraard voor dat je goed weet wat zij doen en hoe ze zorgen voor hun goede posities, maar voorkom dat je hen uitsluitend volgt en je op die manier de eeuwige tweede blijft. Je kunt in plaats daarvan zelf nadenken over het creëeren van ‘rijke’ content, die je volledig in lijn brengt met waar Google naar op zoek is. Je kunt hiervoor zelf lezen over de best practices en vervolgens op zoek gaan naar een wijze om dit niveau te ontstijgen.
Bovendien weten veel concurrenten ook zelf niet goed waarom ze bepaalde methoden gebruiken, of kopiëren ook zij anderen. Ga er dus niet automatisch vanuit dat de concurrenten weten hoe het werkt of dat zij de wijsheid in pacht hebben, het is in plaats daarvan beter om zelf voldoende initiatief te tonen. Je kunt zelf experimenteren met de verschillende pagina’s, de opbouw van titels, meta-titels en meta-descriptions, om na te gaan wat het best werkt. Door zelf nieuwsgierig te blijven en onderzoek te doen naar nieuwe mogelijkheden om hoger binnen de Google zoekresultaten te verschijnen, zorg je ervoor dat je een bijzondere dans neer kunt zetten, zonder dat je aan de basispassen voorbij hoeft te gaan.
Een onderwerp in plaats van een zoekwoord
Google krijgt de soepele passen zelf steeds beter onder de knie en focust minder op de onafhankelijke technische elementen, het danst inmiddels al meer op basis van een automatisme. Dit betekent onder andere dat je niet langer uitsluitend in zou moeten zetten op specifieke keywords, het is veel interessanter om totale onderwerpen in een pagina te verwerken, aan de hand van een aantal verschillende keywords. Zorg ervoor dat je uitgaat van een specifiek onderwerp, waarbij je zowel een hoofdkeyword als enkele relevante keywords kunt verzinnen. Daarnaast kun je gebruik maken van een aantal relevante termen die je als keyword misschien minder snel zou gebruiken, maar die wel duidelijk maken waar een bepaalde pagina over gaat.
Google heeft niet langer bijvoorbeeld minimaal 5 of 6 keer een keyword nodig om na te gaan wat de pagina de lezer vertelt en ook de minimale (of maximale) lengte van een tekst lijkt volledig verleden tijd. In plaats daarvan zorg je voor een interessant onderwerp voor je bezoekers en kom je automatisch te spreken over het hoofdkeyword, de subkeywords en de overige relevante termen die van toepassing zijn. Schrijf je een goede tekst over een interessant onderwerp voor je lezers? Dan optimaliseer je deze als het ware automatisch op diverse zoekwoorden, zoals gebruikers die in zullen typen wanneer ze naar je content zoeken.
Waar wil Google naartoe?
Wil je er nu en in de toekomst voor zorgen dat je met Google kunt (blijven) dansen, zodat je artikelen goed vindbaar zijn of je onderneming als een van de eerste dienstverleners in de resultaten verschijnt? Zorg er dan voor dat je goed weet waar Google naartoe wil. Google wil haar gebruikers de beste zoekresultaten bieden, met relevante en waardevolle content, waar de lezer daadwerkelijk wat aan heeft. Bezoekers wensen geen dubbele content te lezen, houden niet van pagina’s die kunstmatig ‘populair’ worden gemaakt door middel van link schemes en lezen liever over waardevolle inzichten dan 10x hetzelfde keyword. Lezers zijn op zoek naar die ene aanbieder of dienstverlener die zich weet te onderscheiden van de concurrentie en een betere aanpak kiest. Toon initiatief en zorg ervoor dat je onderwerpen zo natuurlijk mogelijk aansnijdt. Google werkt uiteindelijk toe naar een ideaal algoritme, om de meest natuurlijk waardevolle artikelen, producten en dienstverleners bovenaan in de lijst met zoekresultaten te presenteren. Zorg ervoor dat je samen met Google de juiste passen neemt, om in de richting te dansen die jullie tot een prachtige dans zal brengen.