Patrick Wessels 15 februari 2016

Organisch verkeer van steeds grotere toegevoegde waarde

Een goede organische vindbaarheid draagt sterk bij aan voldoende bezoekers op de website, dat is de meesten inmiddels bekend. Daarnaast kunnen ook Google AdWords, sociale kanalen en email of banners een behoorlijke duit in het zakje doen. Google lijkt sinds enige tijd te experimenteren met 4 in plaats van 3 advertenties boven de organische zoekresultaten, toch zijn het de organische resultaten die nog altijd het meeste verkeer opleveren.

Relevant verkeer dankzij SEO teksten

Uit onderzoek van BrightEdge blijkt dat organische resultaten nog altijd het meeste verkeer naar een website genereren. Wil je het aantal bezoekers op je website verhogen? Dan is het dus van belang te werken aan een goede organische vindbaarheid. Het is van belang dat je op de juiste plaatsen op de website gebruik maakt van SEO teksten en je bijvoorbeeld een blog hebt om je bezoekers van relevante, waardevolle en interessante informatie te voorzien.
SEO teksten kunnen op verschillende manieren bijdragen aan het aantal bezoekers op je site, zowel op basis van een algemeen als een meer specifiek karakter. Het is voor mij bijvoorbeeld van belang dat je mijn website vindt wanneer je een [SEO tekstschrijver] zoekt, daarnaast werp ik me graag op wanneer je zoekt naar iets als [hoe zorg ik voor de groene bolletjes in de Yoast plugin]. De vindbaarheid op de beide soorten zoektermen verbeter ik door middel van organische resultaten, als SEO tekstschrijver maak ik natuurlijk geen gebruik van Google AdWords of linkbuilding.

Verkeer en conversie

Heb je een webshop of een hotel? Uit hetzelfde onderzoek van BrightEdge blijkt dat jet in die gevallen zeer de moeite waard is om tevens gebruik te maken van AdWords, of meer algemeen ‘paid search’ binnen bijvoorbeeld een zoekmachine als Bing. De organische resultaten leveren het meeste verkeer op, het zijn de betaalde resultaten die beter scoren wanneer het gaat om daadwerkelijke conversie (=verkoop). Hoe dat komt? Organische resultaten beantwoorden vaker aan een informatie-behoefte, bezoekers die AdWords resultaten aanklikken zijn over het algemeen meer verkoopgericht op zoek.
Het is wat dat betreft van belang om te kijken naar zowel het verkeer als de conversie. Een groot aantal bezoekers op je website biedt een goede basis om tot meer omzet te komen, wanneer de conversie uitblijft schiet je daar uiteindelijk weinig mee op. Dat neemt aan de andere kant niet weg dat SEO teksten je kunnen helpen net onder de betaalde zoekresultaten goede posities te bereiken, waarmee je in ieder geval kunt zorgen voor meer naamsbekendheid. Iemand die puur zoekt naar informatie komt op een prettige wijze met je in contact, iets dat wellicht een fundament kan betekenen voor een opdracht in de toekomst.

Betere kwaliteit voor betere vindbaarheid

Binnen de organische zoekresultaten is het vooral van belang om hoogwaardige SEO teksten te schrijven, sinds de Google Penguin 4.0 uitrol is dat weer een stukje belangrijker geworden. Zo’n 75 experts gaven onlangs hun mening over de belangrijkste factoren voor een goede organische vindbaarheid. Zij zijn van mening dat vooral de kwaliteit van externe links dient toe te nemen (linkbuilding), daarnaast dient de kwaliteit van de content te verbeteren.
Hoe je zorgt voor goede kwaliteit content, om aan de hand daarvan je organische vindbaarheid te verbeteren of te behouden? Blogs vormen een uitstekende keuze. Je zorgt daarmee voor SEO teksten die bijdragen aan je vindbaarheid, die van waarde zijn voor je bezoeker en die bovendien op een natuurlijke wijze onder elkaar op de website kunnen verschijnen. Het geheel blijft overzichtelijk, goed te doorzoeken en uitstekend behapbaar.
Benieuwd hoe organisch verkeer voor jouw website van grote toegevoegde waarde kan zijn? Neem contact met me op, ik vertel je er graag meer over.