Psychologisch overtuigende teksten: stel een retorische vraag

Stel je weleens een retorische vraag in je psychologisch overtuigende teksten?

Zoals de vraag die je net las? Het lijkt een onschuldige vraag, maar het maakt je tekst psychologisch een stuk overtuigender. 

Uit onderzoek blijkt dat het boodschappen overtuigender maakt. Vooral als de boodschap persoonlijk relevant is voor jouw lezer werkt een retorische vraag beter dan zelfs een sterk argument. 

Waarom overtuigt een retorische vraag?

Retorische vragen lokken een reactie uit. Jouw lezer geeft onbewust antwoord op de vraag, om verder te kunnen lezen.

Dat eigen antwoord van jouw lezer verleidt tot zelf-overtuiging. Het is een van de krachtigste manieren om iemand te overtuigen. Want, wie valt er meer te vertrouwen dan jezelf?

Meer engagement dankzij retorische vragen

Het onderliggende proces steunt op engagement. Door jouw lezer te betrekken bij de overtuiging verhoog je de betrokkenheid. Als jouw argumenten (lijken te) kloppen doet de betrokkenheid de rest, omdat de lezer zich daarmee zelf overtuigt. 

Dus, denk je weleens ‘hoe kan ik mijn tekst psychologisch overtuigender maken?’

Dat is een stuk effectiever dan ‘met deze methode maak je jouw teksten psychologisch overtuigender’. 

Patrick Wessels
Patrick Wessels
consumentenpsycholoog.nl

Mijn naam is Patrick Wessels en als freelance SEO tekstschrijver ben ik een tikkeltje eigenwijs, heel ondernemend en zeer efficiënt in m'n werk. Dat maakt me gedreven, resultaatgericht en betaalbaar. Dankzij meer dan 15 jaar ervaring en 100% zin om aan de slag te gaan heb je aan mij een goede. Als je een SEO tekstschrijver zoekt die resultaat boekt.

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *