Patrick Wessels 10 oktober 2016

Speel in op de toekomst: specifieke gesproken SEO zoektermen

We maken steeds meer gebruik van gesproken zoekopdrachten. Long-tail zoekwoorden winnen aan populariteit, waardoor de optimale methode duurzame SEO optimalisatie verandert. Het is van belang om hier op in te spelen met content die daar op de juiste manier aan beantwoordt, zodat je nu en in de toekomst kunt rekenen op goede posities binnen de zoekresultaten.
De verandering heeft te maken met de manier waarop we onze zoekopdrachten invoeren. Als we die typen zoeken we bijvoorbeeld naar [seo tekstschrijver]. Indien we zoeken op basis van een gesproken zoekopdracht is de kans groot dat we iets inspreken zoals [tekstschrijver voor seo teksten]. Dat is een andere zoekopdracht, waardoor er ook andere zoekresultaten verschijnen.

Specifieker zoeken

Het verschil in zoektermen zit ‘m vooral in de mate van specificiteit waarmee we zoeken. Een term als [seo tekstschrijver] is behoorlijk algemeen. Zodra we, door middel van een gesproken zoekopdracht, zoeken naar [tekstschrijver voor seo teksten] gaan we al een stuk specifieker te werk. Dat betekent in de praktijk dat we op een andere wijze zoeken en dat we ook de content die we daarvoor schrijven daarop dienen aan te passen.
SEO-geoptimaliseerde content die we schrijven voor onze bezoekers dient geoptimaliseerd te zijn voor de zoektermen en de mate van specificiteit die zij daarvoor gebruiken. Dat betekent dat toekomstgerichte content een meer conversationele vorm dient te krijgen, op basis waarvan we voor gesproken zoekopdrachten goed kunnen ranken.

Concrete tips voor SEO teksten

Benieuwd hoe je er concreet voor kunt zorgen dat je goed kunt ranken voor specifieke gesproken SEO zoektermen? Hier volgens 3 tips waarmee je optimaal kunt inspelen op de toekomst:

  • Optimaliseer landingspagina’s, gericht op gesproken zoekopdrachten
  • Creëer landingspagina’s en/of blogartikelen voor long-tail gesproken zoekopdrachten
  • Analyseer de zoekintentie achter gesproken zoekopdrachten

Deze laatste tip verdient wellicht wat toelichting. Het is van belang om de intentie van een zoekopdracht te doorgronden. Iemand die zoekt naar [tekstschrijver voor seo teksten] zoekt waarschijnlijk naar een schrijver voor SEO teksten, terwijl iemand die zoekt naar een term als [tekstschrijver gewone vs seo teksten] op zoek is naar de verschillen tussen beide disciplines. Dit zou zomaar iemand kunnen zijn die zich als schrijver wil gaan richten op zoekmachine optimalisatie.
Samen inspelen op de toekomst? Neem contact met me op voor meer informatie over specifieke gesproken SEO zoektermen of aanverwante SEO-vraagstukken. Ik hoor graag van je.