Patrick Wessels 20 maart 2017

Stappenplan voor SEO teksten (2/5): het zoekwoordenonderzoek

Zodra je met een brainstorm een goede basis hebt kun je met het zoekwoordenonderzoek aan de slag. Dit is de tweede stap naar goede SEO teksten, waarin je een beeld krijgt van de zoektermen die gebruikers intypen om naar jouw producten, diensten of waardevolle informatie te zoeken.
Tijdens een zoekwoordenonderzoek kun je letten op het zoekvolume per maand en de concurrentie. Dit eerste staat voor het aantal keren per maand dat alle mensen in een bepaalde regio (zoals Nederland) een bepaalde zoekterm in Google intypen. Het tweede geeft aan hoeveel andere websites moeite doen voor dit zoekwoord, al is die concurrentiescore gebaseerd op AdWords-activiteiten.

Gebruik de Google Zoekwoordplanner

Voor het zoekwoordenonderzoek kun je gebruik maken van verschillende tools. Zelf maak ik onder andere gebruik van SEMrush (http://www.semrush.com), een goed gratis alternatief vind je in de Google Zoekwoordplanner. Het is een van de handige tools waar je eenvoudig zelf mee aan de slag kunt, bijvoorbeeld in combinatie met de Google Suggesties.
In de Zoekwoordplanner kun je kort en kracht omschrijven wat je doet. Vul er bijvoorbeeld in welke categorieën producten je verkoopt of welke diensten je aanbiedt. Heb je eerder de mindmap gemaakt op basis van de brainstorm? Dan kun je de hoofdonderwerpen rondom je kernwoord gebruiken om het zoekwoordenonderzoek te starten. Op basis daarvan zoek je vanuit de tool eenvoudig naar zoektermen die jouw doelgroep gebruikt.
Tip: richt je bij voorkeur op de zoektermen met minimaal 100 – 1K (1.000) zoekopdrachten per maand. Kom je lagere zoekvolumes tegen? Neem dan vooral de zoektermen met een ‘normale’ of ‘lage’ concurrentie mee in je zoekwoordenonderzoek en gebruik die voor blogartikelen of landingspagina’s. Met die SEO teksten kun je op de longtail het verschil maken, dankzij de beperkte concurrentie.

De intentie interpreteren: consumentenpsychologie

De Google Zoekwoordplanner biedt je waardevolle informatie, op basis van het aantal zoekopdrachten per maand (het zoekvolume) en de concurrentie op de verschillende termen. Het is echter aan jezelf om de verschillende termen die je vindt te interpreteren, bijvoorbeeld op basis van de koopintentie.
Naast tekstschrijver ben ik consumentenpsycholoog. Ik leg als specialist in consumentenpsychologie in blogartikelen online uit hoe consumentengedrag werkt, zowel voor consumenten als voor bedrijven die hun marketingcommunicatie willen verbeteren. Daarvoor is het van belang om na te denken over zoektermen die mijn doelgroep gebruikt, wanneer ze informatie zoeken rondom dit onderwerp. Een zoekterm als [artikelen consumentenpsychologie] is voor mij bijvoorbeeld interessant. Het aantal zoekopdrachten per maand ligt lager dan voor een term als [consumentenpsychologie opleiding]. Toch is de eerste term voor mij interessanter, omdat daar een intentie vanuit gaat die zich richt op informatievergaring. Die informatie kan ik online bieden. Een opleiding heb ik niet te bieden, waardoor die bezoekers minder van waarde zouden zijn op mijn website.
Probeer in het zoekwoordenonderzoek in het hoofd van de gebruiker te kruipen. Wat zal zijn of haar intentie zijn geweest tijdens het intypen van de zoekopdracht? Een klant van mij verkoopt bijvoorbeeld mooie paraplu’s met bloemen en andere decoratie daarop. Google stelt rondom het onderwerp ‘paraplu’ onder andere [paraplu bedrukken] voor. Even los van de concurrentie is dat qua zoekvolume een interessante term. Het sluit echter niet aan bij het aanbod van mijn klant, want het gaat om al bedrukte modellen die niet zelf aan te passen zijn. Iemand die specifiek zoekt naar de combinatie met ‘bedrukken’ zit niet te wachten op mooie voorgedrukte bloemen en andere sierlijke decoratie. Probeer de intentie van een zoekopdracht te begrijpen, zodat je je richt op de zoektermen met een goed volume, een beperkte concurrentie en daadwerkelijk de intentie om jouw producten te kopen, een dienst af te nemen of informatie bij je op te vragen.

Eén hoofdzoekwoord per pagina

Zodra je het zoekwoordenonderzoek af hebt kun je dat gaan gebruiken om alle pagina’s op de website een hoofdzoekwoord (en eventuele bij-zoekwoorden) toe te wijzen. Ik deed dat onlangs bijvoorbeeld voor Website on Demand. De website heeft onder andere de pagina’s ‘domeinnaam registreren’, ‘domeinnaam doorsturen’ en ‘domeinnaam verhuizen’. Dat zijn drie verschillende pagina’s, die niet allemaal goed kunnen ranken op het zoekwoord [domeinnaam]. Sterker nog, mijn advies is om voor die generieke term een aparte overkoepelende pagina aan te maken, waar de verschillende sub-pagina’s uit het menu vervolgens onder vallen. Op die manier kun je aan de pagina ‘domeinnaam registreren’ het zoekwoord [domeinnaam registreren] toewijzen, krijgt ‘domeinnaam doorsturen’ [domeinnaam doorsturen], et cetera. Probeer alle zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek stuk voor stuk aan de verschillende bestaande pagina’s toe te wijzen.
Tip: je kunt deze zoekwoorden ‘toewijzen’ door een sitemap te maken en daarin ruimte te laten voor de zoekwoorden per pagina. Je kunt die aangevulde sitemap vervolgens gebruiken om met de Yoast-plugin voor WordPress (of een vergelijkbare plugin voor een ander CMS) per pagina aan te geven voor welk zoekwoord je de pagina wilt optimaliseren.
Vervolgens is het de kunst om er als SEO tekstschrijver (https://www.wessels-teksten.nl/seo-tekstschrijver/) voor te zorgen dat je de pagina optimaliseert voor het zoekwoord dat je daarvoor hebt bepaald. Gebruik een goede SEO tekst (https://www.wessels-teksten.nl/wat-zijn-seo-teksten/) op de pagina en optimaliseer vervolgens ook de titel, de eventuele afbeelding of andere vormen van content die je toepast.
Benieuwd hoe je zelf SEO webteksten kunt schrijven, wil je een zoekwoordenonderzoek laten maken of samen eens over de mogelijkheden van je website spreken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.