Stappenplan voor SEO teksten (4/5): nieuwe (landings)pagina’s
Met goede SEO teksten creëer je eenvoudig een effectieve landingspagina, gericht op een specifieke zoekterm binnen een breder onderwerp. Deze pagina’s kun je inzetten voor de categorieën van je webshop, op basis van plaatsnamen binnen het werkgebied of op basis van informatieve overwegingen.
De landingspagina’s met SEO teksten volgen op de brainstorm, het zoekwoordenonderzoek en de optimalisatie van de huidige content. Zodra je dat op orde hebt kun je werken aan nieuwe pagina’s, waarop je gebruikers die belangrijke zoektermen hanteren kunt laten ‘landen’, vandaar de term ‘landingspagina’.
Landingspagina’s met SEO teksten
De landingspagina’s die je aanmaakt dienen ter ondersteuning voor de bestaande content, bijvoorbeeld wanneer je daar de belangrijkste zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek niet allemaal goed in kwijt kunt. Ik maak zelf bijvoorbeeld gebruik van een landingspagina voor de long-tail zoekterm [wat zijn SEO teksten]. Ik kan die lange term moeilijk kwijt binnen de reguliere content op de website, zoals de homepage, de over mij, de diensten of de pagina met SEO resultaten.
De landingspagina biedt dan een goede oplossing. De pagina richt zich in het geheel op die long-tail zoekterm, zodat ik je in detail kan uitleggen wat SEO teksten zijn en hoe je die kunt gebruiken door middel van blogs of landingspagina’s. Uiteraard kun je meerdere landingspagina’s gebruiken, in totaal verschillende richtingen. Ik heb bijvoorbeeld ook een pagina waarop ik je uitleg hoe je een zakelijke brief schrijft.
De landingspagina’s kun je inzetten op basis van de zoektermen uit het zoekwoordenonderzoek die je beter wilt benutten. Ga daarom na welke zoektermen nu onvoldoende aan bod komen. Vaak hebben die een informatief karakter (long-tail zoektermen) en kun je pagina’s creëren binnen een kennisbank, hebben ze een geografisch karakter en kun je op basis van plaatsnamen of provincienamen zonder al te hoge concurrentie interessante volumes najagen of hebben ze een categorie-karakter, waarmee je op specifieker niveau bepaalde producten uit je webshop kunt belichten.
Landingspagina’s met plaatsnamen zoals TurboTheorie
Een van m’n klanten biedt theoriecursussen aan, om het CBR theorie-examen voor de auto zo goed mogelijk te kunnen maken. Dat kan bijvoorbeeld in Utrecht, Den Haag en in Zwolle, net als op een aantal andere locaties door het land. Kandidaten die rijlessen volgen of zich alvast willen voorbereiden op het examen zoeken veelal een locatie in de buurt, zodat ze daar het CBR examen kunnen afleggen. De theoriecursus volgen ze ook het liefst in de buurt, ze hebben nog geen rijbewijs om met de auto zelf een grotere afstand te kunnen overbruggen.
Uit de zoekwoordenanalyse voor de klant bleek dat er relatief veel gezorgd wordt op combinaties zoals [theoriecursus Groningen]. Het is lastig om die zoekterm in de reguliere content op de website te verwerken. De content die in het algemeen uitlegt hoe de theoriecursus in elkaar zit geldt immers zowel voor Groningen als voor de andere locaties in het land. Om toch specifieke SEO teksten in te zetten is het dan verstandig om gebruik te maken van landingspagina’s met plaatsnamen. In het geval van deze klant gaat het om een landingspagina voor bijvoorbeeld Groningen waar kandidaten terechtkomen die zoeken naar een cursus bij hen in de buurt. Vanuit de landingspagina is het vervolgens eenvoudig om door te klikken naar de rest van de informatie op de website of meteen een afspraak te maken.
Let op: het is van belang om de landingspagina’s met plaatsnamen allemaal uniek te maken, op basis van relevante informatie voor te bezoeker. Dubbele content wordt door Google niet gewaardeerd.
Categorieën met SEO teksten zoals Dekbed Discounter
Heb je een webshop en ben je landelijk of wellicht zelfs internationaal actief? Dan is het minder interessant om de SEO webteksten toe te schrijven naar specifieke plaatsnamen toe. Een andere klant van mij gebruikt specifiek de categoriepagina’s om de vindbaarheid op belangrijke zoektermen te verbeteren.
Het gaat bijvoorbeeld om een [microvezel dekbed], een term waar veel klanten naar zoeken. Door de categorie met deze dekbedden in te zetten als landingspagina met een tekst gericht op die zoekterm lukt het om de vindbaarheid daarvoor te verbeteren.
Tip: uiteraard komen er in de tekst ook aanverwante zoektermen voor. Op die manier optimaliseer je rondom een onderwerp of thema, in plaats van op één specifieke term.
De landingspagina’s met SEO teksten kun je wat dat betreft op verschillende manieren inzetten, afhankelijk van de resultaten uit het zoekwoordenonderzoek. Probeer goed na te denken over de zoekintentie van de gebruiker en probeer een patroon te herkennen in het type zoekopdrachten. Op basis daarvan kun je landingspagina’s maken, waarop je er met een combinatie van tekst, afbeeldingen, video of andere vormen van content voor zorgt dat je er als SEO tekstschrijver voor kunt zorgen dat de vindbaarheid verbetert.
Samen aanpakken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.