Succesvol zakelijk bloggen: de juiste basis en waardevolle SEO teksten
Klanten vragen me regelmatig of ik voor ze kan bloggen. En belangrijker nog, hoe ze dat zo snel mogelijk betere posities oplevert op de belangrijkste zoekwoorden. Zakelijk bloggen biedt de mogelijkheid veel waardevolle SEO teksten te (laten) schrijven, zonder dat de website een chaotische verzameling van allerlei (landings)pagina’s voor specifieke zoektermen hoeft te worden.
Enig nadeel? Snel resultaat en duurzame SEO optimalisatie gaan helaas niet goed samen. Het kost tijd om goede resultaten te bereiken, die vervolgens dan ook (erg) lang van waarde blijven.
Zakelijk bloggen bestaat uit 4 verschillende stappen. Om dit goed op te pakken werk je aan de volgende onderdelen:
- Zoekwoordanalyse
- Optimalisatie van huidige (categorie)teksten
- Contentplan maken
- Blogs met waardevolle SEO teksten schrijven
Zoekwoordanalyse
Succesvol zakelijk bloggen begint met een goed beeld van de belangrijkste zoektermen. Dat zijn zoekwoorden die relevant zijn (aansluiten bij wat je doet of aanbiedt), voldoende zoekvolume kennen (waardevol zijn) en die bij voorkeur niet teveel concurrentie opleveren (haalbaar zijn). Het is mogelijk om deze eigenschappen te analyseren in de gratis Google Zoekwoordplanner, daarnaast is er software beschikbaar die bijvoorbeeld de Keyword Difficulty kan aanduiden en daarmee een idee schetst van de mogelijkheden.
Zelf maak ik gebruik van de SEO software van SEMRush.
Het is binnen de zoekwoordanalyse verstandig om twee verschillende soorten zoektermen in de resultaten op te nemen. Het gaat ten eerste om de generieke zoekwoorden. Dit zijn de korte zoektermen, bestaande uit 1 – 2 woorden. Het gaat om vrij algemene combinaties. Deze zoektermen kennen een hoog volume, maar leiden aan de andere kant ook tot veel concurrentie. Deze zoektermen zijn op de lange termijn het meest interessant. Probeer het aantal generieke zoekwoorden enigszins te beperken, bijvoorbeeld tot 4. Op die manier kun je wekelijks bloggen en iedere week een blog richten op 1 van de belangrijke zoektermen.
Daarnaast kun je een lijst opstellen van meer specifieke zoektermen. Het gaat dan om combinaties van 3 – 5 of zelfs meer woorden. Het zoekvolume op die termen is lager, maar dat geldt ook voor de concurrentie. Deze zoektermen zijn goed geschikt voor de concrete onderwerpen die je wilt gaan aansnijden. Probeer er voldoende te verzamelen om in ieder geval een half jaar tot een jaar te kunnen bloggen.
Categorieteksten optimaliseren
Zakelijk bloggen biedt je de mogelijkheid veel relevante en waardevolle informatie met je bezoekers te delen. Als je de blogteksten door middel van een goede interne linkstructuur bovendien op specifieke categorieteksten, landingspagina’s of andere belangrijkste (diensten)pagina’s richt kun je ook de vindbaarheid daarvan sterk verbeteren.
Het is uiteraard wel van belang dat ook de basis goed in orde is. Analyseer daarom de huidige (categorie)pagina’s of andere pagina’s waar je naar wilt gaan linken. SEO software kan je helpen om een lijst met ideeën op te stellen, zodat je eenvoudig kunt nagaan wat er te optimaliseren valt. Het zal in veel van de gevallen verstandig zijn om de huidige teksten uit te breiden of te optimaliseren, mits je daarin een goed verhaal vertelt voor je bezoekers en klanten natuurlijk.
Contentplan maken
Zodra je de zoekwoordanalyse hebt gemaakt en de pagina’s om naar te linken zijn geoptimaliseerd kun je aan de slag met het contentplan. Het is verstandig om de zakelijke blogs minimaal 3 – 6 maanden vooruit te plannen. Op die manier kun je verschillende thema’s aansnijden, bijvoorbeeld op basis van het seizoen of specifieke acties. Bovendien vormt het een stok achter de deur, om op tijd content aan te (laten) leveren.
In de contentplanning voor het zakelijk bloggen kun je per week of per maand aangeven welke artikelen er zullen verschijnen. Probeer de specifieke zoekwoorden uit de eerste stap om te buigen naar interessante onderwerpen, waar bezoekers en klanten daadwerkelijk wat aan hebben. Combineer dat vervolgens met de (4) generieke zoektermen die je hebt gekozen. Probeer die goed over de onderwerpen te verdelen, zodat ze de komende maanden allemaal ongeveer even veel aan bod komen. Op basis van de generieke zoektermen die je voor de verschillende blogs kiest kun je ook de interne links vaststellen, zodat er een heldere structuur ontstaat.
Zakelijk bloggen met waardevolle SEO teksten
Contentplan in orde? Het zakelijk bloggen is dan nog slechts een invuloefening. Tenminste, als je een goed verhaal te vertellen hebt en je dat ook daadwerkelijk op papier kunt overbrengen natuurlijk.
Houd er rekening mee dat het gemiddeld 1 – 3 maanden duurt voordat je de eerste resultaten zal zien. Bij sterk competitieve zoekwoorden kan dat zelfs nog langer duren. Het betekent aan de andere kant wel dat je op een duurzame wijze werkt aan je vindbaarheid, bijvoorbeeld op een belangrijke zoekterm zoals [SEO tekstschrijver].
Samen aan de slag met zakelijk bloggen? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.