Patrick Wessels 19 oktober 2015

Wat maakt een blog beter geschikt voor SEO dan voor nieuwsberichten?

Wil je werken aan de vindbaarheid van je website en adviseert een SEO tekstschrijver of een andere contentspecialist je meer tekst toe te voegen op de website? Dat kan op een aantal verschillende manieren, bijvoorbeeld door middel van een blog of een nieuwssectie. Wat maakt een blog beter geschikt voor SEO dan een nieuwsbericht? Het is van belang om waarde voor je bezoeker te creëren, terwijl je tegelijkertijd deelbare content plaatst. Je zorgt er op die manier voor dat je waardevolle content plaatst, die tevens bijdraagt aan je vindbaarheid en mogelijk organische links oplevert. Dit lukt het best met een blog, beter dan met nieuwsberichten.

SEO teksten plaatsen

Je kunt zowel op een blog als binnen een nieuwssectie SEO teksten plaatsen, je kunt in principe iedere tekst optimaliseren en er daarmee voor zorgen dat je werkt aan je zoekmachine optimalisatie. Toch is een blog vaak beter geschikt, omdat je er daarmee voor zorgt dat je meer waarde voor de bezoeker creëert. Het is immers niet van belang om je eigen verhaal (keer op keer) uit te dragen, je dient ervoor te zorgen dat bezoekers je gaan ervaren als de autoriteit binnen je vakgebied. Zij zullen je daarvoor belonen met meer bezoeken en bijvoorbeeld het delen van content via de sociale media. Des te groter de waarde voor je bezoeker, des te groter de kans dat de SEO teksten effectief bijdragen aan je vindbaarheid.
Wil je nagaan hoe je de SEO teksten op een blog of in een nieuwssectie het best vorm kunt geven? Het is bijvoorbeeld van belang om in ieder geval voor je bezoeker te schrijven en de juiste zoekwoorden te gebruiken. Daarnaast dien je waarde te creëren voor deze bezoeker en de teksten uiteraard netjes te optimaliseren. Bovendien zorg je voor voldoende promotie van de SEO teksten, zodat je daar ook daadwerkelijk een publiek mee kunt bereiken.

Waarde voor je bezoeker

Het is als SEO tekstschrijver vooral van belang om met de content waarde te creëren voor je bezoeker, iets waarin de blog zich duidelijk onderscheidt van een nieuwssectie.
Ga maar na, hoe vaak lees je nieuwsberichten op andere websites die aangeven dat het bedrijf een nieuwe werknemer heeft aangenomen, er een nieuw product gelanceerd is of een bepaalde afdeling van nieuw meubilair is voorzien? Het is nieuws dat nauwelijks van toegevoegde waarde is, het gaat vooral om het bedrijf zelf zonder dat je daar als bezoeker wat aan hebt. Het is goed mogelijk om daar zoekwoorden in te verwerken en daarmee te werken aan de vindbaarheid. Er is echter weinig sprake van waarde van de bezoeker, waardoor de nieuwssectie niet direct zal leiden tot activiteit op de sociale media en het verkrijgen van links lastig zal blijken.
Een blog is aan de andere kant veel beter geschikt voor SEO teksten, aangezien je uit gaat van een behoefte bij de bezoeker. Regelmatig deel ik op mijn blog bijvoorbeeld tips om inspiratie op te doen voor blogartikelen. Dit kun je enerzijds zien als een goed voorbeeld van waarde voor de bezoeker, daarnaast helpt het je in dit geval mogelijk op weg om ook zelf SEO content te creëren waarmee je kunt wreken aan je vindbaarheid. Zorg er in ieder geval voor dat je na probeert te gaan wat je bezoeker graag wil lezen. Stellen klanten regelmatig dezelfde vragen of heb je het idee dat ze moeite hebben met keuzes tussen bepaalde producten die sterk op elkaar lijken? Door daar in een blogartikel op in te gaan voeg je waarde toe, terwijl je er daarnaast voor zorgt dat je de gewenste zoekwoorden in de tekst kwijt kunt.

Deelbare content creëren

Zorg er bovendien voor dat je content creëert die bezoekers gemakkelijk kunnen delen, bijvoorbeeld om er collega’s of vrienden via de sociale media van op de hoogte te brengen. Het is opnieuw de blogsectie die zich hier het best voor laat lenen. De kans is groot dat bezoekers elkaar onlangs spraken en het hadden over een bepaald probleem, een vraag of een type product. Zij zijn daar via Google naar op zoek gegaan en hebben dankzij jouw blogartikel een antwoord gekregen op hun vraag. Het is dan verleidelijk om het artikel via de sociale media te delen of elders een link te plaatsen en daar anderen op te wijzen.
De kans is aan de andere kant een stuk kleiner dat toekomstige bezoekers onderling spreken over een nieuwsbericht dat je later zal plaatsen. Nieuws biedt wat dat betreft de mogelijkheid om als bedrijf een gesprek te initiëren, door middel van blogartikelen heb je de mogelijkheid om op een bestaande vraag van mogelijke klanten in te spreken. Je haakt in op communicatie die er eigenlijk al is, vooral wanneer je gebruik maakt van tools als UberSuggest of de Google Zoekwoordplanner om na te gaan waar anderen veel naar zoeken.
Zorg er wat dat betreft voor dat je gebruik maakt van SEO teksten in de vorm van blogartikelen. Je kunt dan waarde creëren voor je bezoekers, terwijl je op hetzelfde moment werkt aan de vindbaarheid van je website. Benieuwd hoe je dat in de praktijk het best aan kunt pakken of hoe ik je daar als SEO tekstschrijver mee van dienst kan zijn? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.