Patrick Wessels 14 maart 2016

3 essentiële tips voor succesvolle SEO productteksten

Goede SEO teksten voor je producten schrijven en benieuwd hoe je dat het best kunt aanpakken? Goede productteksten bieden bezoekers de informatie waar ze naar zoeken en dragen bij aan je vindbaarheid. Schrijf de productteksten altijd in eerste instantie voor je bezoekers, houd daarna pas rekening met de belangrijke zoekwoorden. Hierbij zijn een aantal zaken van belang, ik zet er 3 voor je op een rij:

  • Kom direct to the point
  • Gebruik opsommingen in SEO productteksten
  • Bied uitzonderingen als alternatieven aan

Kom direct to the point

Het is in SEO productteksten van groot belang om direct to the point te komen, vooral wanneer je producten beschrijft waarvan veel mensen al min of meer weten waar het om gaat. Je biedt ze dan direct de mogelijkheid het product aan te schaffen, bijvoorbeeld door de naam van het product te laten volgen door de meest bekende toepassing, de prijs en informatie over de snelheid van verzenden. Gebruik vervolgens een Call To Action om bezoekers direct tot aankoop over te kunnen laten gaan, veel bezoekers zitten niet direct op meer uitgebreide informatie te wachten.

Een goed voorbeeld is een artikel bij Bol.com, zoals een Ray Ban-zonnebril. Indien ik daar via Google naar zoek en bij Bol.com uitkom weet ik al goed om welke zonnebril het gaat, ik wil die simpelweg snel aanschaffen. Bol.com presenteert vooral verkoopinformatie, zodat ik meteen tot aankoop over kan gaan. Iets verder naar onderen is er een productomschrijving beschikbaar, zodat ik er meer over kan lezen (en Bol.com SEO-technisch de belangrijke zoektermen voor de SEO productteksten kwijt kan).

Gebruik opsommingen in SEO productteksten

Zorg er daarnaast voor dat je de informatie op een gestructureerde wijze aanbiedt, bijvoorbeeld aan de hand van een opsomming of met duidelijke tussenkoppen. Het helpt om de tekst vlot te scannen, zodat bezoekers direct na kunnen gaan of de producten bepaalde eigenschappen bevatten die zij belangrijk vinden. Daarnaast ziet ook Google graag opsommingen en bieden tussenkoppen de mogelijkheid om de belangrijke zoekwoorden in de H2-kop te plaatsen. Je zorgt er met SEO productteksten voor dat je de mogelijkheid hebt op heldere wijze veel informatie over te brengen.

Een goed voorbeeld is Coolblue.nl, die op de website bijvoorbeeld wasmachines aanbiedt. De productpagina begint met een foto en in een opsomming direct de belangrijkste elementen (energieklasse, toerental en maximale belading). Verder naar onderen is er een meer uitgebreide productomschrijving beschikbaar, waar vervolgens tussenkopjes zorgen voor het overzicht. Op die manier weet ik als bezoeker direct wat dit type wasmachine te bieden heeft, daarnaast zijn uit SEO-technisch aspect alle belangrijke elementen aanwezig.

Bied uitzonderingen als alternatieven aan

Ten derde is het binnen SEO productteksten verstandig om je met de content te richten op een algemene variant van je product. Kun je een product in meerdere kleuren bestellen of zijn er meerdere uitvoeringen beschikbaar? Zorg ervoor dat je de producttekst schrijft voor een van de varianten, bij voorkeur de meest algemene of meest gangbare variant. Op die manier zorg je voor een heldere producttekst. De bezoeker kun je vervolgens laten weten dat er ook andere kleuren of uitvoeringen mogelijk zijn. Je kunt de uitzonderingen qua kleur, vorm of anderszins aanbieden als alternatieven of de mogelijkheid bieden zelf de ideale uitvoering samen te stellen.

Een website die dat slim aanpakt is Fietsenwinkel.nl, bijvoorbeeld met een van de elektrische fietsen. De producttekst beschrijft de fiets in het algemeen, er is geen sprake van kleuren in de tekst. Wil je de kleur wel graag meenemen, bijvoorbeeld omdat veel mensen blijken te zoeken naar een [zwarte elektrische fiets]? Dan is het verstandig om de SEO-technisch meest populaire kleur te beschrijven. Onderaan de tekst kun je vervolgens een regel opnemen om aan te geven dat er ook andere kleuren beschikbaar zijn. Het is bovendien verstandig om net als Fietsenwinkel.nl bovenin al meteen de mogelijkheid te bieden het product naar wens te configureren.

Deze 3 tips helpen je goede SEO productteksten te (laten) schrijven. Schrijf ze in eerste instantie altijd voor je bezoeker en probeer daarnaast rekening te houden met de belangrijke zoekwoorden. Op die manier creëer je interessante en relevante content, die bovendien kan bijdragen aan de vindbaarheid van zowel je producten, de eventuele categorieën en uiteindelijk de website als geheel.

En wil je jouw SEO productteksten liever door een ervaren SEO tekstschrijver laten schrijven? Ontdek de mogelijkheden, ik ben je er graag mee van dienst.