Patrick Wessels 07 maart 2016

3 belangrijke voorwaarden voor SEO teksten die links opleveren

Goede vindbaarheid van je website bestaat voor een groot deel uit 2 belangrijke factoren: goede SEO teksten en voldoende backlinks van andere websites. De juiste content helpt je die twee elementen te combineren en effectief te werken aan je positie(s) binnen de zoekresultaten. Het is voor SEO content die links moet gaan opleveren van groot belang dat je aan 3 belangrijke voorwaarden voldoet:

  • Interessante data in het artikel
  • Linkbare onderdelen
  • SEO teksten als een verhaal

SEO teksten met interessante data en linkbare onderdelen die je schrijft als een verhaal hebben de grootste kans om gedeeld te worden. Het is daarom bijvoorbeeld van belang dat je start met een interessante inleiding, je daarna de belangrijke informatie presenteert en je vervolgens afsluit met een heldere conclusie. Voorbeelden helpen je een verhaal te illustreren en door aan te geven hoe je daar zelf gebruik van maakt kun je het geheel meer persoonlijk insteken.

Interessante data in het artikel

De eerste belangrijke voorwaarde voor SEO teksten die links opleveren is het aanbieden van interessante data. Heb je onderzoek gedaan of laten doen naar een bepaald onderwerp? Je kunt dit uitbesteden aan een onderzoeksbureau of zelf eens kijken wat er gaande is binnen de markt. Qua data kun je denken aan informatie uit databases of statistieken, bijvoorbeeld met betrekking tot de verschillende aanbieders in de markt. Zorg er uiteraard voor dat je geloofwaardig overkomt, je een goede steekproef neemt en transparant bent over de bron(nen) die je gebruikt.
Onlangs schreef ik een artikel voor Internetvergelijk.nl, naar aanleiding van een eigen onderzoek door de website. Slechts 32 van de 100 grote Nederlandse websites gebruikt adequate beveiliging van de verbinding, interessante data die helpt een artikel aantrekkelijk te maken dit te delen.

Linkbare onderdelen

Ten tweede is het voor SEO teksten waarmee je links wilt opbouwen van belang dat je linkbare onderdelen plaatst, de linkable assets. Zelfs wanneer je relevante content plaatst zullen andere websites niet zomaar naar je originele artikel verwijzen. Ze zullen de kennis aannemen en daar mogelijk een eigen inzicht over schrijven, je kunt niet zomaar rekenen op een link. Wil je er als SEO tekstschrijver voor zorgen dat je andere websites verleidt toch een link te plaatsen? Dan is het van belang om bijvoorbeeld de brongegevens van je onderzoek aan te bieden, een interactieve tool te ontwerpen of foto’s en andere grafische content te gebruiken.
Een artikel dat ik onlangs schreef voor Frankwatching bevat een aantal afbeeldingen in het onderste gedeelte. Ik pas de benoemde theorie uit wetenschappelijk onderzoek toe op de dagelijkse praktijk en maak dit visueel inzichtelijk. Het is een onderdeel uit het artikelen dat andere websites niet zomaar over kunnen nemen. Om dezelfde visuele overtuiging te bieden zouden ze zelf voorbeelden moeten zoeken bij de theorie waarover ze kunnen berichten. Het is dan een stuk gemakkelijker een link naar het originele artikel te plaatsen, een link naar de linkbare onderdelen in de vorm van de afbeeldingen.

SEO teksten als een verhaal

Ten derde is het van belang om SEO teksten als een verhaal te schrijven. Feiten vertellen, verhalen verkopen. Succesvolle websites publiceren verhalen waarin zij de belangrijkste zoekwoorden verwerken, we lezen immers graag verhalen met een kop en een start. Daarnaast is het een goed idee met je verhaal af te wijken of een uniek epistel neer te zetten, aan de hand waarvan je voor wat opschudding kunt zorgen. Droge feiten zijn niet voldoende, indien je wilt dat SEO teksten links opleveren is het van belang om het net even anders aan te pakken dan waar je in eerste instantie voor zou kiezen.
Een goede vriend van me schreef enige tijd geleden een artikel voor Frankwatching waarin hij de ideale ontwerpregel voor emailmarketing vergeleek met liefde op het eerste gezicht. Het is een verhalend artikel dat honderden shares opleverde via de sociale media. Het geeft aan dat de verhalende vorm ons aanspreekt wanneer we zoeken naar informatie en dat graag met anderen willen delen.
Conclusie? Zorg er op basis van het model van Stacey MacNaught voor dat je SEO teksten interessante data bevatten, over linkbare onderdelen beschikken en bij voorkeur in een verhalende vorm staan. Des te beter je deze elementen weet te verwerken, des te groter de kans dat je er als SEO tekstschrijver in slaagt de vindbaarheid van je website te verbeteren.