Patrick Wessels 29 februari 2016

Beter vindbaar dankzij persberichten en landingspagina’s: linkbuilding naar goede SEO teksten

Op een slimme wijze externe links verzamelen naar geoptimaliseerde SEO content op je website? De combinatie van persberichten en landingspagina’s is daar uitstekend voor geschikt. Lokale nieuwsbladen en online magazines zitten regelmatig verlegen om goede artikelen, je kunt daar handig op inspelen. Een persbericht biedt je de mogelijkheid om een bepaalde trend of ontwikkeling te benoemen, waarin je uiteraard een link naar je website of bijvoorbeeld een Facebook-pagina kunt opnemen. Op die manier help je de nieuwsbladen of magazines aan interessante content, werk je aan een natuurlijk linkprofiel en verbeter je met SEO teksten de vindbaarheid van je website.
Benieuwd hoe je dat het best kunt aanpakken? Om hier structureel mee aan de slag te gaan heb je in ieder geval drie dingen nodig:

Landingspagina’s met SEO teksten

Voordat je een link in een persbericht kunt opnemen is het uiteraard van belang dat de pagina waar je naartoe wilt linken goed in orde is. Gaat het je bijvoorbeeld om een bepaalde categorie met producten of een belangrijke dienstenpagina? Zorg ervoor dat je voldoende (SEO) tekst op de pagina plaatst, om aan te geven wat je te bieden hebt. Probeer bezoekers zo helder mogelijk uit te leggen wat je doet of wat je verkoopt. Je zorgt er op die manier haast automatisch voor dat ook Google dit doorkrijgt en je vindbaarheid op dat onderwerp verbetert.
Benieuwd hoe je dat concreet kunt aanpakken? Schrijf zo’n 200 – 400 woorden aan SEO teksten voor een landingspagina, probeer die daarnaast te verrijken met afbeeldingen en/of video. Wat zou je zelf graag willen zien wanneer je op een link in een online nieuwsartikel klikt? Des te rijker de informatie die je aanbiedt, des te meer de bezoeker daar aan heeft. Begin met een stukje inleiding en beschrijf vervolgens de belangrijkste onderwerpen in de rest van de SEO tekst. Je kunt bijvoorbeeld de Google Suggesties (onderaan de pagina met zoekresultaten bij een willekeurige Google zoekopdracht) gebruiken om een goed idee te krijgen van subonderwerpen die je kunt aansnijden. Bovendien plaats je een contact-button, gebruik je een andere call to action of toon je de producten die je wilt verkopen.
Een dergelijke landingspagina met SEO tekst biedt een goede basis om naar te kunnen linken, zodat externe links die je verzamelt ook daadwerkelijk tot de gewenste conversie kunnen leiden. Bovendien werk je hiermee direct aan de vindbaarheid van je website, dankzij goede on-page optimalisatie.

Nieuwswaardig persbericht (laten) schrijven

Zodra de basis staat kun je een nieuwswaardig persbericht (laten) schrijven. Het is in dat artikel vooral van belang dat je een belangrijke trend beschrijft, je een innovatie benoemt of je bijvoorbeeld inhaakt op een recente gebeurtenis. Probeer je te verplaatsen in de schoenen van een redacteur van een online magazine of een nieuwsblad. Welk type artikel zou je willen plaatsen, wat is de nieuwswaarde en hoe is de tekst van toegevoegde waarde voor de lezer? Een persbericht is niet zomaar een reclametekst, het is van belang om voor voldoende nieuwswaarde te zorgen.
Dat neemt aan de andere kant niet weg dat het wel degelijk mogelijk is om een link op te nemen naar je website of een Facebook-pagina. Een goed voorbeeld is een online artikel op de website van het Leidsch Dagblad, waarin wordt aangegeven dat het nog niet zeker is of er een Coop Supermarkt in Katwijk komt. Er is een link opgenomen naar een speciale Facebook-pagina, die de buzz moet verhogen en voor meer online zichtbaarheid moet zorgen.
Probeer concreet na te denken over iets waar inwoners van een plaats of regio over twijfelen, waar ze benieuwd naar zijn of waar ze zich druk over kunnen maken. Des te beter je daarop in weet te spelen met een persbericht, des te groter de kans dat je voldoende interessant bent voor de redactie. Bovendien bouw je met een goed artikel als het ware wat krediet op bij de redactie, in ruil waarvoor je op plaatsing inclusief de link naar je website of een belangrijke andere pagina kunt rekenen (wederkerigheid).

Contentkalender maken

Goede linkbuilding en website optimalisatie vragen beiden om een structurele inzet, door regelmatig voor nieuwe content te zorgen kun je de vindbaarheid van je website doorlopend verbeteren. Het is uiteraard niet nodig om online magazines of lokale nieuwsbladen wekelijks artikelen toe te sturen, je kunt bijvoorbeeld wel maandelijks of eens in de paar maanden een bericht naar buiten brengen. Door bovendien de redacties die je daarmee aanschrijft te variëren heb je de mogelijkheid structureel aan je SEO-waarde en linkprofiel te werken.
Benieuwd hoe je dat concreet aanpakt? Maak op voorhand een contentkalender voor de komende maanden tot een jaar vooruit, afhankelijk van hoeveel je wilt (laten) schrijven. Probeer belangrijke thema’s vast te stellen, zoals de diensten die je aanbiedt of de (hoofd)categorieën met producten uit je assortiment. Rondom die thema’s kun je nieuwswaardige onderwerpen verzinnen, zodat je nu alvast kunt plannen wat je komende maand, de maand daarop en de maand daarna zal aansnijden. Door dit te variëren komen de belangrijkste zoekwoordcombinaties stuk voor stuk aan bod, terwijl je redacties bovendien niet steeds min of meer dezelfde artikelen hoeft toe te sturen.
Eens van gedachten wisselen over een dergelijke strategie voor je vindbaarheid? Neem contact op voor meer informatie, ik hoor graag van je.