Patrick Wessels 06 juni 2016

3 SEO-strategieën die in 2016 nauwelijks meer effect hebben

Het speelveld voor SEO content is doorlopend in ontwikkeling. Als SEO tekstschrijver is het van belang doorlopend te blijven testen, veel artikelen te lezen van andere specialisten en kritisch na te gaan of de gebruikte strategie in lijn is met Google’s doelstellingen. De ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op, waardoor verschillende succesvolle strategieën uit het (recente) verleden vandaag de dag nauwelijks nog effect sorteren.
De volgende 3 SEO-strategieën hebben vandaag de dag nog nauwelijks effect:

  • Microsites met URL’s van zoekwoorden
  • Betaalde links en startpagina’s
  • Aparte SEO content gericht op iedere zoekwoordvariatie

Microsites met URL’s van zoekwoorden

Diverse klanten vragen me naar het effect van microsites met URL’s die grotendeels bestaan uit zoekwoorden. Voor mij is [SEO teksten] bijvoorbeeld een belangrijke zoekterm. Ik zou microsites zoals www.seotekstenschrijven.nl en www.seotekstenlatenschrijven.nl kunnen registreren. De URL bevat de zoekterm en oogt op die manier als een waardevolle SEO-asset. Toch valt dit in de praktijk enorm tegen. Het gaat om nieuwe domeinen zonder enige SEO-waarde. Ik zal die vanaf de grond moeten opbouwen. Mijn eigen domein www.wessels-teksten.nl heeft inmiddels al veel meer waarde, waardoor ik beter een blog op mijn huidige site kan plaatsen die bijdraagt aan die al bestaande SEO-waarde.
In technische zin heeft dit te maken met de domain authority. Deze is voor mijn huidige website veel groter dan voor een nieuwe microsite die ik daarvoor in het leven roep. Het is haast ondoenlijk om het met dergelijke microsites op te nemen tegen concurrenten die al veel langer aan hun SEO werken binnen het eigen domein. De enige uitzondering is een microsite met een zoekwoord waarin je bereid bent flink te investeren. Het moet dan het hoofdkanaal op het gebied van SEO gaan worden, meer dan simpelweg een microsite die vanuit de artikelen linkt naar de website waar het je in werkelijkheid om gaat. Vergeet dus de microsites met URL’s van zoekwoorden, plaats de SEO teksten in plaats daarvan binnen je eigen domein.

Betaalde links en startpagina’s

Het is de combinatie van SEO content, een degelijke techniek en een goed (extern en intern) linkprofiel dat bijdraagt aan goede vindbaarheid. Het is met het oog op dat externe linkprofiel van belang dat voldoende andere websites naar jouw pagina’s linken. Des te meer waardevolle links je verzamelt, des te beter de waardering door Google. Dat leidt tot een betere vindbaarheid. De crux zit ‘m in die ‘waardevolle’ links. Je kunt je website eenvoudig aanmelden op diverse startpagina’s of links kopen op websites die deze voordelig aanbieden. Heeft het positieve invloed op je vindbaarheid? Niet of nauwelijks, Google slaagt er steeds beter in dergelijke niet-waardevolle links te herkennen en de waarde daarvan haast tot het nulpunt terug te brengen.
Het heeft wat dat betreft bovendien geen zin om zomaar links te ruilen met andere websites die je daar actief om vragen. Een link draagt pas bij aan je linkprofiel wanneer het gaat om waardevolle link vanaf een relevante andere pagina. Plaats een internet marketing bureau een link naar een van mijn blogartikelen om hun klanten op het belang van goede SEO teksten te wijzen? Dat is een relevante en waardevolle link, een link op een startpagina of een andere gekochte link is dat niet. Google slaagt er steeds beter in om het onderscheid te maken. Richt je wat dat betreft niet op betaalde links en de startpagina’s, schrijf in plaats daarvan waardevolle blogartikelen of ga actief op zoek naar websites die zich net als jij richten op hun bezoekers. Die links dragen veel beter bij aan je vindbaarheid.

Aparte SEO content gericht op iedere zoekwoordvariatie

Het is tenslotte niet meer nodig om aparte pagina’s te maken voor iedere variatie van een bepaald zoekwoord. Zoek je naar [SEO schrijver] in plaats van [SEO tekstschrijver]? Het eerste resultaat in Google is in de beide gevallen hetzelfde. Sinds de upgrade naar het Hummingbird-algoritme van Google slaagt de zoekmachine er veel beter in de semantische samenhang tussen woorden te begrijpen. Het is dus niet nodig om voor de termen [SEO schrijver] en [SEO tekstschrijver] of zelfs [schrijver SEO] een aparte pagina te creëren. Het is verstandiger om één waardevolle pagina te schrijven en daarin de verschillende zoekwoorden een keer mee te nemen.
Schrijf landingspagina’s en blogartikelen rondom een onderwerp en kies de verschillende zoekwoordcombinaties en -variaties die daarbij horen. Enkelvoud en meervoud kun je uitstekend op dezelfde pagina combineren, net als synoniemen voor bepaalde zoekwoorden. Bijkomend voordeel is dat je het risico op dubbele content verkleint, het valt immers niet mee om voor alle verschillende termen een volledig uniek verhaal te publiceren.
Benieuwd of jouw SEO-strategie nog aansluit bij de richtlijnen voor 2016 of benieuwd hoe je de vindbaarheid het best kunt verbeteren? Neem contact met me op, ik vertel je er graag meer over.