Patrick Wessels 13 juni 2016

De ideale SEO content voor P&G’s Moments of Truth

Content marketing is krachtig, SEO heeft een totaal nieuw kanaal ontwikkeld om klanten te bereiken, die beter te behouden en uiteindelijk tot ambassadeurs te maken. Het winnen van klanten vraagt om geslaagde contactmomenten. Al in 1981 ontwikkelde de toenmalig CEO van Scandinavian Airlines een filosofie gericht op goede service naar klanten. We zijn die de Moments of Truth gaan noemen, een filosofie die benadrukt hoe belangrijk de contactmomenten met (potentiële) klanten zijn. Daarop volgde in 2005 de First Moments of Truth van Proctor & Gamble, de paraplu van merken (Always, Ambi Pur, Ariel, Braun, Gilette, Head & Shoulders, Pampers, etc.) waarvan je er wellicht een aantal thuis hebt staan. Vandaag de dag biedt SEO een uitgelezen kans deze First Moments of Truth te benutten.

SEO teksten voor de The Zero Moment of Truth

Dankzij het internet hebben klanten de mogelijkheid om zelf informatie in te winnen over hun problemen en welke oplossingen daarvoor beschikbaar zijn. Generieke oplossingen voor algemene problemen vormen een uitgelezen eerste kans om contact te maken met deze potentiële klant.
Merk je dat je website maar matig vindbaar is op de belangrijke zoektermen? Dat is een algemeen probleem waarvoor je een generieke oplossing zoekt: de vindbaarheid verbeteren. Je kunt daar als SEO tekstschrijver handig op inspelen door content te creëren rondom een algemene term zoals [vindbaarheid verbeteren] of [vindbaarheid website verbeteren]. Qua SEO content kun je dan denken aan blogs of video’s, waarin je uitlegt dat SEO teksten, goede linkbuilding en de juiste techniek voor de website een belangrijke rol spelen. Daarnaast is het de moeite waard in (online) magazines te publiceren of video’s te plaatsen binnen een eigen kanaal op Youtube. De potentiële klant heeft een algemeen probleem en zoekt een generieke oplossing. Spreek dus in algemene termen over de kracht van SEO en hoe je die kunt benutten, zonder specifieke producten, diensten of jezelf als dienstverlener aan te prijzen.

The First Moment of Truth voor een SEO tekstschrijver

Zodra (potentiële) klanten een idee hebben waar ze naar zoeken spreken we van een First Moment of Truth. Vanaf dat moment kent de klant de kracht van bijvoorbeeld SEO teksten en zoekt deze naar de beste specialist om daarbij te ondersteunen. Dat vraagt om een ander type SEO content, veel meer toegespitst op het ‘hoe’ zoals Simon Sinek die zou omschrijven.
Qua content kun je denken aan product specificaties in een webshop, een deel met veel gestelde vragen over de producten of reviews van andere gebruikers. Het is content die helpt een keuze te maken voor een van de beschikbare producten. Dat geldt uiteraard ook voor diensten. Het is een uitstekend idee om case studies te beschrijven en referenties te delen, vanuit de klantenservice voor dieper gaande blogartikelen te zorgen of heel concreet problemen en oplossingen met elkaar te combineren.
Zoektermen kunnen in mijn geval bijvoorbeeld [seo teksten voor betere vindbaarheid], [vindbaarheid verbeteren met seo teksten] of zelfs gewoon [seo tekstschrijver] zijn. De klant weet wat hij of zij nodig heeft om de ervaren problemen het hoofd te bieden, waardoor het van belang is om daar specifieker op in te gaan.

Second Moment of Truth

Zodra iemand eenmaal klant is kan SEO content nog altijd bijdragen aan een betere vindbaarheid. Schrijf bijvoorbeeld product FAQ’s met een aantal specifieke veel gestelde vragen of zorg voor een uitgebreide geoptimaliseerde handleiding. Het is de moeite waard om de sociale media in te zetten en bijvoorbeeld how-to artikelen te publiceren.
SEO teksten zijn binnen de verschillende Moments of Truth van grote toegevoegde waarde. Ze spelen handig in op de customer journey zoals klanten die doorlopen wanneer ze een keuze maken. Denk goed na over het type content dat je publiceert, op basis van de informatie die klanten in bepaalde fasen van je verwachten. Des te beter je daarop inspeelt, des te beter de SEO content je helpt goed vindbaar te zijn en des te gemakkelijker je vervolgens zorgt voor de gewenste conversie.