3 effectieve vragen om direct betere long-tail SEO teksten te schrijven
Goede SEO teksten helpen de vindbaarheid op belangrijke zoektermen te verbeteren, ze dragen bij aan een goede positie binnen de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. We onderscheiden short-tail zoekwoorden en long-tail zoekwoorden. De short-tail zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume, een vaak hoge concurrentie en geven bovendien slechts in algemene zin weer waar iemand naar op zoek is. Dat maakt long-tail zoekwoorden steeds interessanter, zoals vorig jaar ook Search Engine Watch al eens uitgebreid beschreef.
Zoeken op internet 2.0
De gebruiker van zoekmachines zoals Google leert bij, de zoekopdrachten worden wat dat betreft steeds slimmer. We zoeken niet zomaar meer naar [SEO teksten] wanneer we productpagina’s willen laten schrijven die dienen bij te dragen aan een betere vindbaarheid van de webshop. In plaats daarvan begrijpen steeds meer gebruikers dat het dan slimmer is om te zoeken naar iets als [SEO teksten voor productpagina’s] of [SEO teksten voor een webwinkel]. De resultaten zullen een stuk specifieker zijn. Dat is hoogst noodzakelijk, gezien het grote aantal bedrijven dat gebruik maakt van SEO teksten en goede posities op de algemene short-tail zoekwoorden probeert te bemachtigen.
De long-tail zoekwoorden geven een veel beter beeld van de zoekintentie van een gebruiker, het wordt beter duidelijk waar hij of zij naar op zoek is. Dat maakt het voor Google bovendien gemakkelijker om daar een passend antwoord op te geven. Zoek maar eens naar [regent het woensdag in Amsterdam] in plaats van [weer Amsterdam]. In het eerste geval geeft Google je meteen aan wat het weer voor aanstaande woensdag zal zijn, de zoekmachine weet dat het je daar om gaat. In het tweede geval krijg je een overzicht te zien voor de komende dagen, Google kan niet bevroeden dat je eigenlijk wilt weten of het woensdag regent. Zo geldt dat ook voor een zoekterm als [SEO teksten]. Google kan daar maar moeilijk uit opmaken of je wilt weten hoe je SEO teksten schrijft, of je zoekt naar een goede SEO tekstschrijver of hoe je succesvol kunt bloggen voor een betere vindbaarheid.
3 effectieve vragen voor betere long-tail SEO teksten
Zodra je meer wilt inzetten op de long-tail SEO teksten van grote toegevoegde waarde voor je bezoeker is het verstandig om jezelf eerst drie belangrijke vragen te stellen:
- Spelen we effectief in op alle onderdelen van de customer journey van onze doelgroep?
- Bieden we de informatie die ze zoeken, op de manier zoals ze die verwachten?
- Wat verwacht de doelgroep van ons dat we op dit moment nog niet aanbieden?
De antwoorden hierop zorgen voor een specifiek beeld van hoe je huidige content beantwoordt aan de verwachtingen bij de doelgroep. Blijkt dat er sprake is van gemiste kansen en kun je zorgen voor nieuwe contactmomenten met relevante en waardevolle informatie die krachtig kan bijdragen aan je vindbaarheid? Het is de moeite waard daar de nieuwe long-tail SEO teksten op af te stemmen, zodat je effectief kunt werken aan de vindbaarheid van je website.
Samen met een SEO tekstschrijver aan de slag om de vragen te formuleren en daar de antwoorden bij te zoeken? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.