Patrick Wessels 27 juni 2016

Na hoeveel weken mag je resultaat verwachten van goede SEO teksten?

Zoekmachine optimalisatie biedt geen enkele garantie, het is onmogelijk posities binnen de zoekresultaten te garanderen. Immers, je hebt te maken met een dynamisch speelveld waarbij ook de concurrentie niet stil staat. Toch is het voor velen een wens om in ieder geval in te schatten op welke termijn ze resultaat kunnen verwachten van hun SEO teksten. Hoe snel betaalt een SEO tekstschrijver zich terug? Gemiddeld genomen duurt dat 7 – 18 weken, afhankelijk van de snelheid waarmee je werkt en de keuzes die je maakt.

Achtergrondinformatie verzamelen of een SEO tekstschrijver inschakelen (1 – 3 weken)

Goede SEO teksten (laten) schrijven begint met het verzamelen van achtergrondinformatie of het inschakelen van een SEO tekstschrijver. Wil je daar zelf mee aan de slag? Zorg ervoor dat je online nagaat wat er komt kijken bij SEO en waar je rekening mee dient te houden. SEO is absoluut geen rocket-science, maar het is verstandig om er in ieder geval een paar weken over te lezen voordat je er mee aan de slag gaat. Probeer de best practices te ontdekken en voorkom aan de andere kant de bekende valkuilen.
Schakel je liever een SEO tekstschrijver in om de teksten te laten schrijven? Houd er rekening mee dat het gemiddeld zo’n 1 – 3 weken duurt voordat een goede schrijver je daarmee van dienst kan zijn. Uiteraard is het op kortere termijn wel alvast mogelijk om één of enkele proefartikelen te ontvangen. De eerste paar weken ben je wat dat betreft hoe dan ook al kwijt, het gaat wat tijd kosten om je met content op de organische resultaten binnen de zoekmachines te richten.

Zoekwoordenonderzoek en strategie bepalen (1 – 2 weken)

Zodra je zelf een goed idee hebt van wat er komt kijken bij SEO teksten of je een SEO tekstschrijver hebt ingeschakeld is het van belang om de strategie te bepalen. Dit gaat hand in hand met het bepalen van de te gebruiken zoekwoorden. Trek hier 1 – 2 weken voor uit. Je hebt dan ruim de tijd om bijvoorbeeld in de Google Zoekwoordplanner na te gaan welke termen een interessant zoekvolume hebben en aan de andere kant niet teveel concurrentie kennen. Kijk bovendien ook eens naar concurrenten en hoe zij op landingspagina’s of in blogartikelen omgaan met bepaalde thema’s en specifieke zoekwoorden.
Bepaal vervolgens, eventueel in overleg met een SEO expert, de strategie die je wilt kiezen. Ga je voor statische landingspagina’s met een specifieke optimalisatie per zoekwoord of kies je voor de meer moderne blogs? Schrijf de blogs bijvoorbeeld rondom onderwerpen en denk aan de interne linkstructuur. Creëer je landingspagina’s die je linkbuilder kan gebruiken als landing of wil je er met de pagina’s in het hoofdmenu voor zorgen dat je het verschil kunt maken? Denk na over de short-tail zoekwoorden en long-tail zoekwoorden en probeer binnen maximaal 2 weken duidelijk te krijgen hoe de content eruit moet gaan zien.

Artikelen (laten) schrijven (1 – 4 weken)

Zodra je het zoekwoordenonderzoek achter de rug hebt en duidelijk is welke strategie je wilt volgen is het tijd om de artikelen te (laten) schrijven. Je kunt daar zelf mee aan de slag of de SEO tekstschrijver briefen, uiteraard is het ook goed mogelijk om dit in overleg te doen. Houd er rekening mee dat je hier al snel een paar weken mee bezig bent. Enkele teksten of een paar blogartikelen heb je gemakkelijk binnen een week af. Wil je 25 categorieën laten beschrijven of SEO teksten laten maken voor 150 producten? Houd er dan rekening mee dat dit gemakkelijk een week of 4 kan duren, deels afhankelijk van de beschikbaarheid van de schrijver of de eigen tijd die je vrij kunt maken om er aan te werken. Al met al ben je dus zo’n 3 – 9 weken bezig, voordat je de artikelen hebt geschreven of hebt laten schrijven. Dan is het vervolgens natuurlijk nog van belang om die te publiceren, zodat ze kunnen gaan bijdragen aan je vindbaarheid.

Resultaten meten (1 – 3 maanden)

Zodra je de artikelen online hebt staan wordt het zaak om de rankings goed in de gaten te houden. Idealiter doe je voordat je de teksten publiceert alvast een nulmeting, zodat je nu weet hoe je er voor staat. Je kunt daarvoor zelf zoeken in Google (cookies verwijderen of privé-modus) of gebruik maken van een tool zoals SEOEffect. Zodra je de teksten hebt gepubliceerd is het verstandig om er de komende 3 maanden iedere maand weer eens naar te kijken.
Houd er rekening mee dat nieuwe SEO teksten in eerste instantie zorgen voor een relatief sterke stijging in je rankings. Die zal daarna weer wat afvlakken. Dat heeft te maken met het feit dat Google verse content iets beter waardeert dan content die er al wat langer staat. Binnen 3 maanden zou je een verbetering moeten kunnen zien, zodat je inclusief de voorbereiding en het schrijven in totaal zo’n 4 – 5 maanden verder bent.
Vandaag van start om binnen 5 maanden waarschijnlijk beter te scoren? Neem contact met me op, ik hoor graag van je.