Patrick Wessels 26 januari 2015

4 eigenschappen van SEO tekstschrijvers om te mijden

Ben je op zoek naar een goede SEO tekstschrijver en ben je benieuwd hoe je die het best selecteert? Er zijn diverse goede schrijvers beschikbaar, die je online uitstekend met elkaar kunt vergelijken. Bekijk de websites, lees over hun achtergrond en referenties en vraag vervolgens bijvoorbeeld vrijblijvend offertes of prijsopgaven aan. Pas in ieder geval op met SEO tekstschrijvers die de volgende 4 eigenschappen bezitten, ze staan bij Google bekend als schimmige partijen of blijven tot nu toe onder de radar, maar dragen in ieder geval niet bij aan de duurzame vindbaarheid van je website.

1. Positiegaranties van een SEO tekstschrijver

Vermijd in ieder geval de SEO tekstschrijver die je een garantie biedt op de eerste plaats in de Google zoekresultaten, of een gegarandeerde plek op de eerste pagina. Zodra een SEO specialist of een schrijver je hiervoor een garantie afgeeft dient er meteen een belletje te gaan rinkelen, hier kan geen sprake van zijn. Geeft de schrijver of het SEO bureau aan dat ze een ‘speciale relatie’ met Google hebben? Ook dat is onzin, er zijn geen bureaus die voorrang hebben bij de zoekmachine of op een andere manier voor betere resultaten kunnen zorgen.
Google indexeert het complete internet (behalve wanneer je expliciet aangeeft dit niet te wensen) en neemt je website dus gewoon gratis op binnen de zoekresultaten. Een goede SEO tekstschrijver levert je de teksten (en advies) waarmee je maximaal kunt scoren, de daadwerkelijke positie is van tal van andere factoren afhankelijk. Hoeveel websites verwijzen naar je website en van welke kwaliteit zijn deze (linkbuilding)? Zit de website technisch goed in elkaar (bijvoorbeeld de linkstructuur)? Wat doet de concurrentie binnen de markt? Zelfs de beste teksten kunnen geen positie binnen de zoekresultaten garanderen, maar zonder de goede teksten van een SEO tekstschrijver behaal je die positie in ieder geval niet, of op z’n minst minder gemakkelijk.

2. Gebrek aan transparantie over de werkwijze

Pas daarnaast op met SEO tekstschrijvers die niet te transparant willen zijn over de eigen werkwijze, vaak omwille van de concurrentiegevoeligheid. Je kunt als opdrachtgever altijd om uitleg vragen, een goede SEO schrijver heeft op dat gebied geen geheimen en werkt met kwalitatieve teksten aan de vindbaarheid van je website of een specifieke pagina. Wil de SEO schrijver hier niet duidelijk over zijn? Dan loop je het risico dat de schrijver of specialist gebruik maakt van ‘doorway’-pagina’s of ‘wegwerpdomeinen’, iets waar Google niet op zit te wachten.
Een goede SEO tekstschrijver kan de werkwijze duidelijk uitleggen en aangeven hoe dit in lijn is met de Google richtlijnen voor webmasters. Zodra de SEO hier schimmig over doet of niet alles ‘prijs kan geven’ is het beter om naar een collega op zoek te gaan, die daar wel helder over kan zijn. Op het gebied van SEO bestaan er weinig geheimen, Google is de enige die met het algoritme voor de zoekmachine een enorm geheim bewaart.

3. Ongevraagde of agressieve acquisitie

Word je benaderd door een bedrijf dat je als SEO specialist of tekstschrijver van dienst kan zijn, om je website zo snel mogelijk beter vindbaar te maken? Ook dat is geen goed teken, de kans is groot dat het gaat om een SEO specialist die gebruik maakt van black-hat SEO technieken, datgene wat Google niet waardeert en probeert te bestrijden. Begint de mail met iets als ‘Ik heb uw website bezocht en het viel me op dat…’, om vervolgens een directe oplossing (tegen betaling) aan te bieden? Dan is het verstandig om je kritisch op te stellen en na te gaan of het niet te mooi is om waar te zijn. Binnen enkele klikken zou je de positie kunnen verbeteren, dat klinkt bijna als slapend rijk worden of afvallen terwijl je lekker televisie aan het kijken bent.
Ga er niet mee in zee, ga in plaats daarvan zelf op zoek naar een SEO schrijver. Op die manier kom je er eenvoudig achter wie z’n organische vindbaarheid zelf goed op orde heeft, dit zijn de SEO schrijvers die je uitstekend van dienst kunnen zijn. Zij snappen hoe het spelletje werkt, zonder daarvoor gebruik te maken van duistere technieken waar je ook zelf niet duurzaam mee kunt scoren.

4. Free-for-all links via SEO tekstschrijvers

Probeer tenslotte vrij te blijven van SEO tekstschrijvers of specialisten die je adviseren om toch vooral gebruik te maken van de free-for-all links, de links door artikelen te plaatsen op artikelwebsites of andere domeinen met uitsluitend een verzameling links. Het klopt dat Google het aantal links naar je domein of bepaalde pagina’s telt om de waarde daarvan te bepalen. Wat deze SEO’s je echter niet vertellen is dat de free-for-all linkdomeinen nauwelijks tot geen waarde kennen voor Google, waardoor er al helemaal geen sprake is van toegevoegde waarde voor jouw website.
Wil je gebruik maken van een SEO tekstschrijver die je ook meteen linkbuilding aanbiedt? Ga dan na hoe de linkbuilding werkt, welke domeinen worden benaderd en hoe die aansluiten bij jouw website? In de ideale situatie gaat het om domeinen met een relatief hoge waarde, bijvoorbeeld vanwege de hoge informatiedichtheid, de hoge populariteit bij de doelgroep of de relevante artikelen die er op staan. Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden, voor niets gaat de zon op.
Probeer deze 4 eigenschappen van SEO schrijvers en specialisten zoveel mogelijk te vermijden. Wil je zelf een idee krijgen van de basis op het gebied van SEO? Je kunt daarvoor gebruik maken van de handige beginnersgids van Google, of de versie van 1 pagina downloaden. Daarnaast vertelt Google graag wat meer over hoe de eigen zoekmachine werkt, om daar een beter idee van te krijgen. Ook die kennis helpt je om een goede SEO tekstschrijver in te huren.