Patrick Wessels 19 januari 2015

Hoe zorg je als SEO tekstschrijver voor voldoende vakkennis?

SEO is haast onontkoombaar, de vindbaarheid van je website is van groot belang voor je online succes. Je kunt natuurlijk blind een SEO tekstschrijver en een linkbuilder of een compleet online marketingbureau inhuren, maar het kan ook geen kwaad zelf wat meer kennis op te doen over SEO. Ben je zelf schrijver en zoek je naar informatie om je vakkennis uit te breiden? In de beide gevallen zijn er zowel in Nederland als over de digitale grens een aantal bronnen beschikbaar, waar je regelmatig relevante en interessante artikelen vindt. Je zorgt als SEO tekstschrijver op die manier voor vakkennis die je in de praktijk toe kunt passen, of voor enige kennis van de materie om een schrijver en de resultaten goed te kunnen beoordelen.

Nederlandse bronnen van informatie

Laat ik starten met een aantal Nederlandse bronnen voor de SEO schrijver, of een ieder die zich er graag wat meer in wil verdiepen. Het is allereerst verstandig om gewoon eens naar Google zelf te kijken, de zoekmachine heeft een Beginnershandleiding voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) ontwikkeld. Het is een zeer uitgebreide gids met de SEO basisprincipes, informatie over de site-structuur en je inhoud, de werking van crawlers, SEO voor mobiele apparaten en informatie op het gebied van promotie en analyse. Met name wanneer je nog nauwelijks iets weet van SEO en je bij de basis wilt beginnen is dit een uitstekende bron.
Heb je al enige ervaring met SEO en ben je als schrijver op zoek naar goede tips, of ben je benieuwd wat er gaande is binnen dit vakgebied? FrankWatching.com is een Nederlandse site met online trends, tips & tricks. Je vindt er een speciale sectie over SEO & Copywriting, waar regelmatig interessante artikelen verschijnen (ik schreef op FrankWatching.com laatst zelf ook een artikel, al was dat gericht op Consumentenpsychologie). Iets meer gericht op marketing, maar tevens interessant, is MarketingFacts.nl. Kijk met name naar de sectie voor Zoekmachine Marketing en artikelen op het gebied van Contentmarketing, daar verschijnen de meest relevante stukken.

Engelstalige blogs voor de SEO tekstschrijver

Daarnaast valt er ook internationaal veel informatie te vinden, met name Moz is een bekende site met een blog vol interessante artikelen op het gebied van SEO. Hier verschijnen bovendien veel artikelen gericht op het algoritme van Google, zoals de jaarlijkse zeer uitgebreide Local Search Ranking Factors.
Een tweede internationale website op dit gebied is Search Engine Watch, waar een grote verscheidenheid aan technische en minder technische artikelen verschijnt. Je kunt je als SEO schrijver onder andere richten op de secties Content en SEO, al is die tweede behoorlijk diepgaand en daardoor wellicht wat lastiger wanneer je nog wat minder ervaring hebt met SEO.
Ten derde kun je eens een kijkje nemen bij Search Engine Land, waar in de sectie voor SEO veel trends binnen de markt verschijnen, net als ontwikkelingen die Google doormaakt. Het is een behoorlijk algemene blog waar de artikelen verschillende kanten uit gaan, zodat je de totale ontwikkeling van zoekmachineoptimalisatie goed in de gaten kunt houden.

Resultaten van je werkwijze

Tenslotte is het als SEO tekstschrijver of opdrachtgever natuurlijk verstandig om de eigen werkzaamheden of resultaten goed in de gaten te houden. Werkt de schrijfwijze die je kiest en gebruik je voldoende relevante zoekwoorden? Merk je dat de websiteteksten die je schrijft bijdragen aan de vindbaarheid, of heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Een goede graadmeter is natuurlijk de eigen vindbaarheid op belangrijke zoektermen, het is voor mij als SEO schrijver bijvoorbeeld van belang dat ik op dat zoekwoord in ieder geval goed vindbaar ben. Hieruit kun je voor jezelf de bevestiging halen dat je op de goede weg bent, mede dankzij de informatie uit de diverse relevante bronnen.