Patrick Wessels 09 januari 2015

Hoe zet je de eerste zin als SEO tekstschrijver succesvol op papier?

Wil je zelf als SEO tekstschrijver aan de slag, of ben je benieuwd hoe de schrijver te werk gaat? Ik ben opgeleid in International Business en Consumer Psychology, maar krijg het daarnaast voor elkaar de woorden gemakkelijk op (digitaal) papier te krijgen en als schrijver waarde te creëren voor diverse klanten. Benieuwd hoe je dat zelf aan kunt pakken, hoe je ervoor zorgt dat in ieder geval de eerste zin op papier komt? Laat ik je een aantal handige tips geven, waar je uiteraard ook als SEO schrijver goed mee uit de voeten kunt.

Kop, body en eind als SEO tekstschrijver

Iedere tekst heeft een kop, een body en een eind. Tenminste, dat is de bedoeling. De kans is groot dat je in je hoofd een onderwerp of een thema hebt dat je wilt belichten, of een specifiek idee dat je uit wilt dragen. Het is echter onverstandig om met de bekende deur in huis te vallen, je kunt er als schrijver, of meer specifiek als SEO tekstschrijver, beter voor zorgen dat je begint met een duidelijke inleiding. Hierin geef je aan waar je het over wilt hebben, je refereert aan een bekend probleem of je zorgt ervoor dat de interesse gewekt wordt.
Vervolgens is het tijd voor de body, het gedeelte waar je als SEO schrijver punten kunt scoren. In de body ga je in op het onderwerp dat je wilt beschrijven, wat betekent dat dit de plaats is waar je de zoekwoorden goed terug kunt laten komen. Je kunt werken met synoniemen, meervoudsvormen en andere verwante termen, allemaal om de argumenten voor je betoog kracht bij te zetten of de eigenschappen in een uiteenzetting toe te lichten. Een betoog en uiteenzetting? Ja, dit zijn twee bekende vormen van content, die je online en als SEO schrijver veel tegen zal komen. Je legt uit hoe een product of dienst werkt, of je probeert de lezer te overtuigen hier toch vooral gebruik van te maken.
Tenslotte kun je werken aan het slot van je stuk, hier heb je de mogelijkheid om de tekst af te ronden en bijvoorbeeld een call to action (CTA) te plaatsen. Je presenteert de conclusie van je stuk tekst, die je kunt koppelen aan een oproep tot actie, bijvoorbeeld om contact op te nemen, een aankoop te doen of een aanvraag te plaatsen.

De structuur in tussenkoppen

Met de kop, de body en het eind zorg je voor een goede structuur, maar voorlopig staat er natuurlijk nog geen zin op papier. Hoe maak je de drempel lager om een goede tekst te schrijven en daar vooral mee te beginnen? Het is verstandig om voor jezelf op een rij te zetten waar je het over wilt hebben, door de tussenkoppen vast op te schrijven. Gebruik de tussenkoppen deels om je kop, body en eind vorm te geven, maar vooral om voor jezelf aan te geven waar je het wel en vooral niet over wilt hebben. Dit geeft wat meer richting, zodat je voorkomt dat je te ver uitweidt en je daarnaast alvast wat handvatten creëert.
Specifiek als SEO tekstschrijver is het interessant om na te gaan of je de belangrijke zoekwoorden en/of synoniemen wellicht in de subkoppen kunt verwerken. De H2-tags (of H3-tags, H4-tags, enzovoort) vormen nog altijd een interessante plaats voor je zoekwoorden, dus maak daar optimaal gebruik van.
Zodra je tussenkoppen eenmaal staan is de kans groot dat je een goede weg kunt bedenken, om van de titel van je stuk naar de eerst subkop toe te schrijven, waardoor je ook het begin op papier hebt staan.
Vind je het lastig om de titel te verzinnen? Gebruik dan een werktitel, die je op basis van de inhoud later aanpast.

Gebruik van zoekwoorden op de juiste plaatsen

Tenslotte is het specifiek als SEO tekstschrijver natuurlijk van belang om de juiste zoekwoorden te integreren, bij voorkeur in de juiste mate. Probeer de zoekwoorden in ieder geval niet teveel toe te passen, het wordt al snel onnatuurlijk. Probeer je te beperken tot een keyword density van 1 – 2%, hooguit 3%. Dat betekent dat je per 100 woorden, 1, 2 of eventueel 3x het zoekwoord gebruikt. Met name bij long-tail keywoorden (combinaties van meerdere zoektermen) wordt het al snel veel.
Gebruik de zoekwoorden in ieder geval in je inleiding, in de tussenkoppen en op een aantal plaatsen in de body van je stuk. Aan het eind kun je er nog weer even op terugkopen in de conclusie of zelfs de call to action, zodat Google goed weet waar de tekst over gaat en deze bijdraagt aan je online vindbaarheid.
Aan de hand van deze tips zet je vlot een paar eerste zinnen op papier, eventueel op basis van de structuur van subkoppen. En mocht de eerste zin toch niet helemaal naar wens zijn? Zolang je jezelf maar aan de praat krijgt om de rest te schrijven, kun je de eerste zin altijd nog aanpassen of zelfs helemaal opnieuw schrijven.