Patrick Wessels 04 januari 2015

SEO en SEA als annuïteit bestaande uit hypotheek en huur

Google, SEO en Adwords; hoe verhouden die begrippen zich tot elkaar en hoe kun je er optimaal gebruik van maken om je website, merk of product in de markt te zetten? Zoek je naar een methode om hoger binnen de Google zoekresultaten (SERP’s) te verschijnen en ben je benieuwd naar de meest kostenefficiënte methode, die het maximale rendement op zal leveren? Als SEO tekstschrijver werk ik persoonlijk aan on-page zoekmachineoptimalisatie, in de vorm van webteksten, SEO-titels en meta-omschrijvingen. Daarnaast werk ik samen met online marketingbureaus die Google Adwords verzorgen of zich richten op een meer brede vorm van zoekmachine-adverteren (SEA). Search Engine Optimization en Search Engine Advertising liggen dicht bij elkaar en kunnen elkaar versterken, dus hoe pak je dat verstandig aan? SEO en SEA kun je het best inzetten als een annuïteit, waarbij SEO het eigendom vormt en je huur betaalt voor SEA.

Teksten van een SEO tekstschrijver

De basis voor een overtuigende en goed vindbare website ligt bij de teksten, dus een SEO tekstschrijver kan je daar uitstekend bij helpen. Zelfs met de beste posities op basis van Google Adwords valt het niet mee je bezoekers op de website zelf te overtuigen contact op te laten nemen (te laten converteren), waardoor je absoluut niet zonder goede teksten kunt. In eerdere artikelen ben ik onder andere ingegaan op goede SEO teksten voor een dienstverlener, een lokale zelfstandige of een webshop. Dit helpt je om zelf aan de slag te gaan, of vooraf goed te bepalen welke teksten je van een SEO tekstschrijver verwacht. Het helpt je om het budget zo effectief mogelijk in te zetten, zodat de SEO teksten zorgen voor een goede vindbaarheid, overtuigen en de weg vrij maken voor conversie. Door de teksten goed te integreren in je sales funnel zorg je ervoor dat je bezoekers binnen de zoekresultaten aan kunt spreken, ze je website bezoeken, de informatie vinden die ze zoeken en uiteindelijk contact met je opnemen. Je doet een investering in SEO, die op termijn z’n vruchten zal afwerpen. Het is als een hypotheek met aflossingen, die je doet om het eigendom van een steeds betere positie binnen de zoekresultaten te bemachtigen.

Gebruik van Google Adwords

Het is aan de andere kant niet altijd gemakkelijk vlot resultaat te boeken binnen de SERP’s, vooral niet wanneer je een SEO tekstschrijver aan het werk zet op de meer competitieve termen. Bekende voorbeelden van termen met veel concurrentie zijn ‘geld lenen’ en ‘hypotheek’, maar ook andere generieke termen als ‘horloge kopen’ of ‘website laten maken’ zijn niet altijd even gemakkelijk. Veel andere websites richten zich hier net als jij op, waardoor er veel content nodig is om een verschil te maken. Met name op de korte termijn is het dan lastig om met alleen een SEO tekstschrijver in de arm goed te scoren, daar is meer voor nodig.
Het is dan verstandig om gebruik te maken van Google Adwords, een vorm van Search Engine Advertising. Je richt je daarmee op de advertenties boven de organische zoekresultaten. Een willekeurige zoekopdracht in Google levert je doorgaans eerst 3 advertenties op van bedrijven, daarna de 10 organische zoekresultaten. Via Google Adwords kun je een positie bemachtigen in die bovenste 3 resultaten. Het is advertentieruimte in Google, wat betekent dat er kosten aan verbonden zijn. Op het moment dat je gebruik maakt van Google Adwords kun je kort gezegd een bod doen op bepaalde zoektermen, waarvoor Google je op die posities plaatst. Klikt een gebruiker je website aan? Dan betaal je daarvoor de geboden vergoeding aan Google, als het ware een soort van huur. Het aantal kliks bepaalt wat dat betreft de kosten, die sterk op kunnen lopen bij een succesvolle campagne.

Annuïteit van SEO en SEA

Op het moment dat je een nieuw merk, een website of een product in de markt wilt zetten is het verstandig om gebruik te maken van zowel SEO als SEA. Je kunt je met de SEO tekstschrijver richten op overtuigende teksten die bijdragen aan de vindbaarheid, vooral op de middellange en lange termijn. Richt je op enkele generieke zoektermen van belang voor je website, eventueel in combinatie met landingspagina’s en blogartikelen om ook op de korte(re) termijn alvast wat beter te kunnen scoren. Je doet een investering, die zich na verloop van tijd vanzelf terug zal gaan verdienen.
Aan de andere kant kun je vanaf het begin gebruik maken van SEA, bijvoorbeeld in de vorm van Google Adwords. Je kunt een bod plaatsen op de belangrijke generieke termen, zodat je direct in de top-3 van betaalde zoekresultaten voor zal komen. Je bent direct zichtbaar op de SERP’s, zonder dat je daarvoor een maandenlange investering hoeft te doen. Dit biedt de SEO tekstschrijver bovendien de ruimte om voldoende content op te bouwen en daar structureel aan te werken. Bovendien maakt Google de advertenties de laatste jaren steeds wat groter, waardoor je daarmee kunt rekenen op een uitstekende positie op de pagina met zoekresultaten.
Je kunt het resultaat van SEO en SEA wat dat betreft zien als een annuïteit, zoals we die tegenwoordig ook bij een hypotheek steeds beter leren kennen.
Tijdens de eerste periode ligt de nadruk op SEA, je kunt daarmee snel resultaat boeken en bezoekers aantrekken vanuit de zoekmachine. Je bent goed zichtbaar, maar je betaalt aan de andere kant een relatief hoge prijs per bezoeker. Na verloop van tijd zal de hoeveelheid content van de SEO tekstschrijver op je website toenemen, net als de vindbaarheid op de meer belangrijke termen. Zodra je merkt dat je binnen de organische zoekresultaten beter begint te scoren kun je de investeringen in SEA afbouwen, er vindt een verschuiving plaats. Het aantal bezoekers op basis van de betaalde zoekresultaten neemt af, ten opzichte van de bezoekers die je website vinden via de organische zoekresultaten. Hierin heb je geïnvesteerd via een SEO tekstschrijver of met eigen teksten, de vertoning door Google kost vervolgens niets.

SEO op de lange termijn

SEO biedt op de lange termijn wat dat betreft de beste investering, je wordt als het ware ‘eigenaar’ van een plaats binnen de organische zoekresultaten. Je kunt daar ‘gratis’ staan, je betaalt aan Google geen vergoeding. De betaalde zoekresultaten waar je je met Google Adwords op kunt richten kosten je ‘huur’, in de vorm van een vergoeding per klik. Op termijn zal een goede investering in een SEO tekstschrijver je dus het meest opleveren, al kun je met name tijdens de opstartperiode haast niet zonder SEA om op de korte termijn resultaat te boeken.