Patrick Wessels 29 december 2014

Hoe blog je als dienstverlener zoals een SEO tekstschrijver dat zou doen?

Werk je als dienstverlener en zoek je naar mogelijkheden om je diensten beter onder de aandacht te brengen bij je doelgroep, bijvoorbeeld via de Google zoekresultaten? Google Adwords biedt je de mogelijkheid op korte termijn resultaat te behalen, al resulteert dat bij dure zoektermen of een groot aantal klikken zonder lead in een dure hobby. De organische zoekresultaten zijn gratis, zodra je er eenmaal tussenstaat natuurlijk. De beste plaatsen vereisen inzet, in de vorm van tijd, moeite en/of geld. Door hier slim mee om te gaan kun je er in ieder geval zo efficiënt mogelijk naartoe werken. Eerder schreef ik over de mogelijkheden als SEO tekstschrijver voor een webshop en een lokale zelfstandige, deze keer is de dienstverlener aan de beurt.

De belangrijke zoekwoorden op een rij

Als dienstverlener biedt je waarschijnlijk enkele diensten aan, het gaat vaak om 1 – 5 belangrijke diensten, waarop je goed gevonden wilt worden. Als ik naar mezelf kijk zijn dat bijvoorbeeld het werk als SEO tekstschrijver, het schrijven van persberichten en blogbuilding. Ik bied daarnaast nog enkele diensten aan, maar de nadruk ligt op deze 3. Dat betekent dat voor mij de zoekwoorden ‘SEO tekstschrijver’, ‘persbericht schrijven’ en ‘blogartikelen schrijven’ voor mij van belang zijn. Het is verstandig om voor deze zoekwoorden in de Google Zoekwoordplanner na te gaan of er voldoende volume voor bestaat en hoe het zit met de concurrentie. Bied je toevallig een dienst aan waar veel mensen op zoeken, terwijl er weinig concurrentie bestaat? Dan heb je geluk, al zal er doorgaans helaas een positieve correlatie tussen de beiden bestaan. Dat betekent echter niet dat je de meest belangrijke zoekwoorden zou moeten laten varen, het kost simpelweg meer tijd om er goed op te gaan scoren. Met de juiste inzet is dat echter wel degelijk mogelijk.

Landingspagina’s van waarde als SEO tekstschrijver

Hoe pak je dat dan aan, als SEO tekstschrijver voor je website als dienstverlener? Je kunt hiervoor gebruik maken van een combinatie van landingspagina’s en blogartikelen. Landingspagina’s zijn goed geschikt om inhoudelijk in te gaan op de diensten die je aanbiedt. Uiteraard kun je uitgebreide de ruimte nemen en in duizend of meer woorden uitleggen hoe je dienst in elkaar zit, al mag een landingspagina’s ook best korter zijn. Op een van de landingspagina’s op m’n eigen website leg ik je uit hoe je SEO teksten schrijft. Het biedt mij de mogelijkheid aan te geven wat ik doe, als lezer kom je daar wat meer over te weten en het draagt bovendien bij aan mij vindbaarheid op een belangrijke verwante term als ‘SEO webteksten’. Door je te richten op termen die sterk verwant zijn aan je belangrijke zoekwoord kun je gebruik maken van woorden met een lagere concurrentie (en een beperkter zoekvolume), zonder dat je het uiteindelijke doel uit het ogen verliest.
Het is met landingspagina’s als dienstverlener de kunst om inhoudelijke informatie te delen, waar de bezoeker daadwerkelijk wat aan heeft. Leg uit hoe de diensten werken die je aanbiedt, leg uit hoe ze van toegevoegde waarde zijn of speel in op vragen die je hoort wanneer je (potentiële) klanten spreekt. Indien je met 10 artikelen 10x 100 bezoekers per maand weet te trekken, is dat gelijk aan een enkel artikel op het meest concurrerende zoekwoord dat je 1.000 bezoekers per maand oplevert. Bijkomend voordeel is echter dat je bezoekers de mogelijkheid kunt bieden om door te lezen. Je wekt op die manier wellicht meer interesse, of je beantwoordt de juiste (sub)vragen, die de drempel om contact op te nemen kleiner maken. Let er bij de landingspagina’s die je als SEO tekstschrijver schrijft op dat de informatie tijdloos dient te zijn, landingspagina’s zijn statisch van aard. Je kunt uitstekend gebruik maken van long-tail zoekwoorden, in de vorm van specifieke vragen of elementen van je dienstverlening die je toe wilt lichten.

Geschikte onderwerpen voor een blog

Daarnaast kun je als SEO tekstschrijver voor een dienstverlener uitstekend gebruik maken van een blog, al kun je dan het best voor een andere benadering kiezen. Op een blog kun je het best meer actuele content presenteren, zoals ik dat ook in eerdere artikelen heb aangegeven. Je kunt de blogartikelen bijvoorbeeld gebruiken om trends binnen je branche aan te geven, zoals ik deed in het artikel dat beschrijft waarom het steeds eenvoudiger wordt om goede SEO teksten te schrijven. Je geeft aan wat er op dit moment actueel is, waarbij je als SEO tekstschrijver zo nu en dan de juiste keywords plaatst. Je kunt op een blog goed gebruik maken van de generieke (short-tail) zoekwoorden, waarmee je concepten of trends kunt beschrijven, zonder dat je er bezoekers mee in de weg zit. Je kunt de zoekwoorden op een natuurlijke manier integreren, zodat je stukje bij beetje kunt werken aan je content optimalisatie op dat woord. Voor de titel en de subtitels kun je eventueel gebruik maken van meer long-tail zoekwoorden, maar probeer dat niet te geforceerd te doen.
Een andere mogelijkheid voor blogartikelen bestaat uit het beschrijven van diensten die je hebt geleverd aan klanten, desgewenst tot op zekere hoogte geanonimiseerd. Je kunt je blog gebruiken om eerdere projecten te beschrijven, waarin de belangrijke zoekwoorden automatisch terug zullen komen. Zou ik bijvoorbeeld beschrijven hoe ik onlangs een klant heb geholpen met de vindbaarheid in Google? Dan kom ik om het zoekwoord ‘SEO tekstschrijver’ natuurlijk niet heen. Je kunt daardoor op een heel natuurlijke manier zorgen voor je zoekmachine-optimalisatie, terwijl je daarnaast je klanten kunt aangeven hoe ze gebruik kunnen maken van de beschikbare diensten en wat dat hen op kan leveren.
Je hebt als dienstverlener wat dat betreft verschillende mogelijkheden om content op te bouwen als een SEO tekstschrijver, mits je de juiste insteek gebruikt en je waardevolle content creëert, die de lezer verwacht en waar hij of zij iets aan heeft. Ga altijd uit van de behoefte van de bezoeker en combineer dit met long-tail keywords waar je vlot op wilt scoren. Daarnaast kun je de short-tail keywords integreren om ook hier op termijn goede resultaten mee te behalen en de eventuele investeringen in Google Adwords steeds verder af te bouwen.