Patrick Wessels 15 december 2014

Hoe schrijf je als SEO tekstschrijver voor je lokale eenmansbedrijf?

Werk je als zelfstandige, heb je een website en wil je graag goed gevonden worden bij jou in de omgeving? Het is verstandig om daarvoor gebruik te maken van de juiste content. Ben je bijvoorbeeld actief als timmerman in Den Haag en omstreken, werk je als hovenier in Amsterdam en omgeving of verdien je je geld zoals ik als SEO tekstschrijver vanuit Leiden? De vorige keer ging ik in op de ideale content voor een webshop, deze keer richt ik me op de lokale zelfstandige (of kleine ondernemer).

Waar is de doelgroep naar op zoek?

Heb je een website waarop je je diensten presenteert, maar vind je het lastig om goed te scoren binnen de Google zoekresultaten? Je kunt daarvoor direct een SEO tekstschrijver inhuren, maar het is wel zo verstandig om eerst eens na te denken over de content die je eigenlijk nodig hebt, of daar wellicht zelf alvast mee aan de slag te gaan. Om te bepalen welke content het best geschikt is dien je allereerst als SEO schrijver na te denken over waar de doelgroep naar zoekt. Hoe zou je zelf op zoek gaan naar een hovenier bij je in de buurt, of een timmerman die je vlot van dienst kan zijn? Ik werk zelf vanuit Leiden, dus ik zou zoeken naar een ‘hovenier in Leiden’ of een ‘timmerman in Leiden’. Eventueel kan ik de zoekopdracht uitbreiden naar ‘Zuid-Holland’, bijvoorbeeld wanneer ik weet dat er weinig specialisten per stad beschikbaar zijn. Zoek je bijvoorbeeld naar een dakdekker gespecialiseerd in rieten daken, dan is de kans groter dat de doelgroep een meer brede term zal kiezen. Dit heeft te maken met de perceptie van je doelgroep, in hoeverre verwachten zij (dicht) bij hen in de buurt een geschikte aanbieder te vinden?
Vervolgens dien je na te denken over de wijze waarop de doelgroep zoekt naar je diensten. Als hovenier heb je wellicht een doelgroep die zoekt naar ‘tuin aanleggen Den Haag’, in plaats van ‘hovenier Den Haag’. Hiervoor kun je gebruik maken van de Google Zoekwoordplanner, waarin je verschillende alternatieven met elkaar kunt vergelijken op basis van het zoekvolume en de concurrentie. Eerder beschreef ik al eens enkele slimme stappen voor je, voor een beter zoekwoordenonderzoek.

Landingspagina’s met lokale extensies

In veel van de gevallen heb je er als zelfstandige met een lokale focus veel aan om landingspagina’s op te stellen, met lokale extensies achter de zoekwoorden. Dat betekent dat je het zoekwoord uitbreidt met een lokale term. In mijn geval is ‘SEO tekstschrijver’ bijvoorbeeld een belangrijk woord. Ik werk persoonlijk veel online en moet het dus niet hebben van de klanten uit de buurt, maar indien dat wel zo zou zijn kies ik voor de extensie ‘Leiden’. In dit geval zou ik zelfs voor ‘Zuid-Holland’ kiezen, want gespecialiseerde SEO tekstschrijvers zijn er nog niet in overvloed.
Je kunt de landingspagina’s inrichten door daar te vertellen over de diensten die je aanbiedt, in combinatie met de regio waarin je actief bent. Zorg je als hovenier bijvoorbeeld voor mooie strakke en moderne tuinen, of mooie waterpartijen? Dan kun je dat als uitgangspunt nemen voor je landingspagina, als timmerman kun je bijvoorbeeld spreken over het afwerken van interieurs, als loodgieter kun je de nadruk leggen op een snelle service bij lekkages. Bedenk goed dat je het best scoort met relevante en waardevolle content, waar de bezoeker daadwerkelijk wat aan heeft. Je kunt de lokale extensie er het best op een relatief subtiele wijze in verwerken. Google herkent dit heel goed, je hoeft het niet doorlopend te blijven herhalen. Als ik je hier af en toe vertel dat ik actief ben als SEO schrijver, is dat voor Google voldoende om de strekking van de tekst te begrijpen en me daarvoor de waardering binnen de zoekresultaten aan te bieden.

Blogpagina’s benaderen als SEO schrijver

Daarnaast is het als lokale zelfstandige heel interessant om blogpagina’s te (laten) schrijven. Ook dit kun je uitstekend als een SEO schrijver benaderen, zonder dat je daarmee iemand in de weg hoeft te zitten. Sterker nog, dit kun je op een meer natuurlijke manier aanpakken. Hoe je dat doet? Je kunt spreken over de recente klussen die je hebt uitgevoerd. Vertel het verhaal van een mooie tuin die je hebt aangelegd, uiteraard in combinatie met de plaatsnaam. Door het tevens bij die plaatsnaam te houden schend je de privacy van je klanten niet, terwijl je toch heel gericht kunt zorgen voor een betere vindbaarheid op die term. Zorg ervoor dat de voor jou belangrijke zoekwoorden in de tekst terugkomen. Op die manier schrijf je een blog die je toekomstige klanten vertelt hoe je anderen geholpen hebt, waarin je de kans hebt om je diensten te presenteren, je werkt aan je vindbaarheid en je er niemand mee in de weg zit.
Het is met name de combinatie van statische landingspagina’s en meer actuele blogartikelen, die ervoor zorgt dat je als lokale zelfstandige goed kunt werken aan je vindbaarheid. Uiteraard kan ik je daar ook als SEO tekstschrijver goed mee van dienst zijn, of je op dit gebied adviseren.