Patrick Wessels 08 december 2014

Hoe ga je als SEO tekstschrijver aan de slag voor je webshop?

Heb je een eigen webshop en ben je benieuwd hoe een SEO tekstschrijver je van dienst kan zijn met goede teksten, of hoe je zelf na kunt denken over een content strategie? Het is in ieder geval van belang dat je goed weet waar de doelgroep naar zoekt. Vervolgens kun je je richten op de categoriepagina’s, productpagina’s en/of blogartikelen en landingspagina’s. Let op, ik zeg niet voor niets ‘en/of’, het is niet altijd de meest slimme keuze om al deze content te schrijven. Het is binnen een beperkt budget van belang om direct de juiste keuze te maken, maar ook om je concurrentie voor te blijven is het beter om goed te mikken dan simpelweg met hagel te schieten.

Waar zoekt de doelgroep naar?

Het is daarom van belang om goed na te denken over waar de doelgroep naar zoekt. Dit begint bij een eerste idee dat je zelf hebt over de zoekwoorden die de doelgroep gebruikt en eindigt bij de daadwerkelijke analyse van geschikte zoekwoorden. Probeer in eerste instantie op een zo breed mogelijk niveau na te denken over de zoekwoorden. Is de doelgroep op de hoogte van de merken die je voert, kennen zij de specifieke producten bij naam of gebruiken ze generieke termen om op zoek te gaan naar producten die ze willen kopen?
Stel dat je een webshop hebt in mobiele telefoons, de kans is groot dat je doelgroep zoekt op ‘iPhone 6 kopen’, ‘Samsung Galaxy kopen’ of een andere specifieke benaming van een telefoon, in combinatie met een koopgerichte extensie. De doelgroep zal minder snel zoeken op generieke termen als ‘telefoon kopen’ of ‘smartphone bestellen’, dat zijn zoekwoorden die beter passen bij een doelstelling tot vergelijken van mogelijkheden, of een zoektocht naar tips bij het kopen van een nieuwe telefoon. Heb je daarentegen een webshop in radiografisch bestuurbare auto’s? Dan is de kans groot dat de doelgroep zoekt naar ‘bestuurbare auto kopen’ of ‘RC auto kopen’, de kans is vrij klein dat de doelgroep op de hoogte is van de beschikbare merken of zelfs specifieke productnamen. Heb je ten derde een webshop in voedingssupplementen? Dan is de kans groot dat bezoekers termen gebruiken die nog meer generiek van aard zijn, het zou dan zelfs ‘gezonder eten’ of ‘effectiever trainen’ kunnen zijn, wanneer ze nog totaal geen ervaring hebben met het product.
Zoals je merkt is het van belang om dieper na te denken dan de specifieke termen die de doelgroep gebruikt. Dat is echter wel een tweede stap, zoekt de doelgroep immers naar een ‘occasion’ of een ‘tweedehands auto’? Je kunt de taal van je doelgroep leren spreken door met hen in gesprek te gaan, of bijvoorbeeld eens een forum te bezoeken waar ze spreken over de producten die je verkoopt. Des te beter je hen taal spreekt, des te beter ook je keuze zal zijn voor de zoekwoorden waarop je wilt optimaliseren. Daarnaast is het een uitstekend idee dit artikel van Frankwatching er eens bij te pakken, je kunt op basis daarvan op zoek gaan naar geschikte zoekwoorden.

Categoriepagina’s benaderen als SEO schrijver

Heb je de zoekwoorden die je wilt gebruiken op een rijtje? Dan is het van belang om na te denken over de content die daar het best bij past. In een webshop kun je op verschillende plaatsen content kwijt, zoals op de categoriepagina’s, op de productpagina’s en in de vorm van blogartikelen of landingspagina’s. Categoriepagina’s zijn vooral goed geschikt wanneer je doelgroep graag zoekt op het producttype, of specifieke categorieën. Met name de webshop in radiografisch bestuurbare auto’s is hiervoor goed geschikt. Je kunt dan korte teksten van 200 woorden maken over ‘bestuurbare auto’s’, of andere specifieke categorieën die je in de webshop gebruikt. In de tekst kun je bovendien linken naar je meest populaire producten, of kun je interne links aanmaken naar andere categorieën uit je webwinkel. Je zorgt er daarmee als SEO tekstschrijver voor dat er relevante en interessante content staat, waarmee je je kunt richten op belangrijke zoekwoorden.
Heb je een webwinkel in mobiele telefoons? Dan zijn de categoriepagina’s SEO-technisch minder interessant, waardoor je deze informatief in kunt steken. Het gebruik van zoekwoorden is minder van belang, benadruk bijvoorbeeld de voordelen van het bestellen in je webwinkel, in de vorm van een snelle levertijd, een scherpe prijs of een goede klantenservice. Door de wijze waarop je als SEO schrijver aan de slag gaat af te laten hangen van het type webwinkel dat je hebt en de wijze waarop de doelgroep naar producten zoekt gebruik je de content zo efficiënt mogelijk en zit je bovendien niemand in de weg.

Productpagina’s van een goede SEO tekstschrijver

De webwinkel in mobiele telefoons leent zich aan de andere kant wel heel goed voor productpagina’s, die je als SEO tekstschrijver kunt schrijven. Op het moment dat je doelgroep op de hoogte is van de nieuwe iPhone 6 of de Samsung Galaxy S5, is het een uitstekend idee om hierop in te spelen. Zorg ervoor dat je een uitgebreide productpagina schrijft, bijvoorbeeld met een review van het product. Zet de voor- en nadelen op een rij en verwerk hierin de belangrijke zoekwoorden, doorgaans specifiek van aard. Je zorgt er daarmee voor dat je de inhoud kunt bieden waar bezoekers naar op zoek zijn (ze willen alles van de telefoon weten), terwijl je daarnaast als SEO schrijver werkt aan de vindbaarheid van je website. Het nadeel van deze content strategie is dat je relatief vaak nieuwe content nodig hebt, zodra er een nieuw model verschijnt heb je daar een artikel voor nodig.

Landingspagina’s of blogartikelen

Ten derde kun je gebruik maken van landingspagina’s of blogartikelen, wat bijvoorbeeld goed werkt voor een webwinkel in voedingssupplementen. Ben je actief in een branche waar een groot deel van de doelgroep (nog) niet op de hoogte is van de producten die er beschikbaar zijn en hoe ze werken? Dan is dat de ultieme gelegenheid om ze eens goed uit te leggen hoe de producten werken en tegelijkertijd als SEO tekstschrijver aan de slag te gaan. Steek de teksten informatief in, maar vergeet niet daar de juiste zoekwoorden in de vermelden. Op die manier bouw je een ‘kenniscentrum’ en sla je twee vliegen in één klap.
Je hebt op zowel landingspagina’s als in blogartikelen goed de ruimte, waardoor je de diepte in kunt gaan. Dit betekent dat je bezoekers aan de hand kunt nemen om uit te leggen, over een bij voorkeur voldoende breed onderwerp. Je kunt specifieke producten aanraden of met elkaar vergelijken, om daar vervolgens interne links naar aan te brengen. Meer over het verschil tussen landingspagina’s en blogartikelen en hoe je die kunt gebruiken leg ik je hier uit.
Aan de hand van deze tips kom je achter de juiste zoekwoorden en bepaal je waar je de content op je website het best kwijt kunt. Je zou uiteraard op alle paarden kunnen wedden, maar het is over het algemeen verstandiger om een goede afweging te maken en je geld, tijd of moeite op een zo efficiënt mogelijke wijze in te zetten, zodat je als SEO tekstschrijver (of met een SEO schrijver, het maximale resultaat behaalt.